Annons

Fraga om tening och kanske förgasarprobelm

1
Hej!
Jag har några fragor om hur man ska stella tendningen på en pontiac 389 motor (-66)
Har alrig skruvat med en v8 tidigare den är min första.
Va ska den stå på för grader? Jag har tittat på svengjulet och där ser man ett "hål" sen 2 strek.
Vilket av streken ska man anvanda?
Ska man stella med eller utan vakum?
De syns 3 markering på motorn, -4 0 +4 stemmer de?
Den vill inte gå bra,svorstartad, den misstender och har ingen ork när man kör.
Har byt fördelarloket,rotor,kablar och stiften.

Tidigare svartrök den,så jag har skruvat lite på förgasaren,de 2 skruvarna fram.
Nu röker den mer vitt och de luktar bättre men inet bra (som en 2 taktare)
Finns det någån grundinstelning som man kan prova med? "X-antal varv från botten" eller så?
For den mer eler mindre sopa om man skruvar in skruvarna?

Jag tror att motorn är i dåligt skick och ska renovera den när de blir lugnare i vinter.

Vad ska jag mer tenka på?

Tack för svar
(Jag har dysleksi och det tar tid att lesa alla tidigare inlegg därför frågar jag här)
Annons

Re: Fraga om tening och kanske förgasarprobelm

2
Välkommen till forumet!

Tändpunkten ska ställas på 6 grader före TDC med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad.
Grejen som strecken sitter på heter svängningsdämpare eller "damper", och det verkar som din är utbytt till en 1965 eller tidigare med två streck, dessa använde endast en "pil" på transmissionskåpan och då användes det första strecket i rotationsriktningen (medurs) som indikerar 6 grader.
Det andra strecket indikerar TDC, det är detta du ska använda mot din graderade skala, som började användas 1966.
Skalan har märkningarna 6 grader före, 0 och 4 grader efter.

Kolla även brytaravståndet eller kamvinkeln med en kamvinkelmätare, ställ kamvinkeln på 30 grader.
Om du saknar kamvinkelmätare så kan du skruva brytarnas justerskruv medurs tills motorn precis börjar misstända sedan skruvar du ut skruven moturs exakt ett halvt varv, då är brytarna korrekt justerade.
Kolla sedan tändpunkten igen, eftersom den ändras om brytaravståndet ändras.

Blandskruvarna kan skruvas in växelvis ett halvt varv i taget tills motorn protesterar och sedan ut ett halvt varv igen, båda skruvarna SKA stå lika många varv ut från botten. Börja justeringen med skruvarna 4 varv ut från botten.
Mängden, i tomgångskretsen färdigblandad, tomgångsblandning minskar om skruvarna skruvas in.

För att förgasaren ska kunna göra sitt jobb som avsett så bör den få en korrekt service åtminstone nå´n gång efter 5-10 års användande.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Fraga om tening och kanske förgasarprobelm

3
har ungefär samma problem på min 389a 65.. fast jag måste ha massor förtändning för att den ska gå säg 30 mm från strecket (det första om man följer rotationen).
ställer jag den vid 6graders strecket så går den i princip inte.
den går inte dåligt nu spikar inte eller "hugger" imot men känns som nått inte stämmer?
kör med HEIfördelare. den hade gått på strippen innan jag köpte den, kan kanske ha att göra med slungvikter eller fjädrar? locket rotor kablar och stift är nytt.

någon ide??

mvh johan

Re: Fraga om tening och kanske förgasarprobelm

4
Johan, felaktigt ihopsatt motor med fel eller felaktiga delar?

Använder du original svängningsdämpare?

Vilken kamaxel använder du, artikelnummer eller duration vid .050" lyft och LSA?

Vilken förgasare använder du?

Är det bara HEI-fördelaren som "gått på strippen", du hade ju renoverat motorn själv?
Sitter det rätt grejor i fördelaren, artikelnummer på de nya grejorna?
Får fördelaren full batterispänning "under gång"?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Fraga om tening och kanske förgasarprobelm

5
kamaxeln är orginal den bytte jag inte då den va fin. kamdrivningen är bytt men va väldigt noga men markeringarna. svängningsbämparen är samma som satt på motorrn innan jag tog isär antar att den är orginal?

det är bara fördelaren som gått på strippen köpte den begangnad men får inte tag på förra ägaren för att få mera svar.

förgasaren är en carter har inte numerna på den nu i huvet nu.den har jag ställt med co mätare på tomgång.
fördelaren har laddspänning om jag mäter på stiftet när motorn är igång.

tack för hjälp :)
mvh johan

Re: Fraga om tening och kanske förgasarprobelm

8
bonneville_65 skrev:det är ju brytarlöst? eller går det att ställa på en sådan fördelare också? tändningen har ja ställt utan vakum med pluggad slang vid 6graders stecket. men då går den fruktansvärt dåligt så nu har ja ställt den där den går som bäst vilket blir ca 30mm före det strecket.

mvh johan
Er du saker på att du har valt rätt cyinder som nr 1?

Tackar för tidigar svar,ska forsöka igen idag! Skriver sen hu de gått!

Re: Fraga om tening och kanske förgasarprobelm

9
bonneville_65 skrev:det är ju brytarlöst? eller går det att ställa på en sådan fördelare också? tändningen har ja ställt utan vakum med pluggad slang vid 6graders stecket. men då går den fruktansvärt dåligt så nu har ja ställt den där den går som bäst vilket blir ca 30mm före det strecket.

mvh johan

Ooops! Sorry glömde bort att du hade HEI. På en 65:a SKA det ju sitta brytare ju............hrrmm!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/