Hej Måste byta kamaxel och lyftare på min bonneville från 1966 med 389 och automat Nu undra jag vilket fabrikat på grejorna som jag skall välja Är det Melling som gäller eller ska jag välja nåt annat fabrikat Jag är ute efter en original kamaxel alltså INGEN RACEKAM Just lyftare tror jag är viktigt att få en bra kvalitet på eftersom jag tycker att många har problem med lyftare som slamrar vid start skulle också vara tacksam att få reda på originalnumret på kamaxeln
MVH
Annons
Re: Vilket val av fabrikat på kamaxel och lyftare ????
2Standard kamaxel för en 1966 Bonneville är 9779066. Melling har ett kit som heter CLSPC4 med SPC-4 och JB951 lyftare som har original specifikationer.
Att det tickar om lyftarna vid kallstart beror på att folk inte har lärt sig att använda korrekt viskositet på motoroljan utan tror, utan att förstå varför, sig göra motorn en tjänst genom att hälla i 20w50 "Racing" "High Performance" "Classic" eller med nåt annat valfritt mumbojumbo namn olja i tråget, vilket snarast är en björntjänst. Sån sirap tar lång tid att flyta ut till motorns alla smörjpunkter och särskilt då till lyftarna (om man inte använder motorvärmare som alla seriösa NASCAR-team gör innan de startar sina för ändamålet byggda motorer inför körningar i 4 timmar med gasen i botten i 300 km/h).
Vi andra som har förstått en aning mer och kan läsa innantill i handboken/verkstadsmanualen använder såklart den viskositet som fabrikanten rekommenderar till sina motorer.
Att det tickar om lyftarna vid kallstart beror på att folk inte har lärt sig att använda korrekt viskositet på motoroljan utan tror, utan att förstå varför, sig göra motorn en tjänst genom att hälla i 20w50 "Racing" "High Performance" "Classic" eller med nåt annat valfritt mumbojumbo namn olja i tråget, vilket snarast är en björntjänst. Sån sirap tar lång tid att flyta ut till motorns alla smörjpunkter och särskilt då till lyftarna (om man inte använder motorvärmare som alla seriösa NASCAR-team gör innan de startar sina för ändamålet byggda motorer inför körningar i 4 timmar med gasen i botten i 300 km/h).
Vi andra som har förstått en aning mer och kan läsa innantill i handboken/verkstadsmanualen använder såklart den viskositet som fabrikanten rekommenderar till sina motorer.
Re: Vilket val av fabrikat på kamaxel och lyftare ????
3Är Melling bland dom bättre? Vad det gäller motorolja så har jag aldrig kört med 50 olja i mina motorer men jag vill ändå hävda att det är mycket problem med lyftare antagligen så har kvaliten blivit sämre eller också är det väl för mycket Kinaskit som importeras
Mvh
Mvh
Re: Vilket val av fabrikat på kamaxel och lyftare ????
4Det är skillnad på lyftare som tickar p.g.a. för tjock olja i tråget och lyftare som är felslipade (platta) på kontaktytan mot kamnockarna. Värsta scenariot är felslipade lyftare som inte får korrekt smörjning p.g.a. för tjock olja.
Lägg därtill felaktiga inkörningsprocedurer och felaktig kringutrustning.
Problemen med de felaktiga lyftarna var som störst för 20 år sedan, idag är det mesta av just detta Kina-skräp utsorterat, men det skadar aldrig att kolla lyftarnas kontaktyta mot kammen.
Hy-lift Jonson, Crower, Delphi och Melling sägs ha goda lyftare idag. Om du hittar original GM lyftare, eller 30 år gamla Crane lyftare och även DANA Perfect Circle så använd dessa så slipper du bekymmer.
Melling var en original-leverantör av kamaxlar m.m. till bl.a. Pontiac under lång tid, men idag kan man inte med största säkerhet säga att de slipar alla kamaxlar, om ens några, i eget hus. Alla kamämnen kommer från CWC Textron och väldigt många, skulle säga merparten av alla, OEM kamaxlar är slipade av Camshaft Machine Company på uppdrag av de "stora" märkena och samma kam kan säljas med olika namn på förpackningen.
Sammanfattningsvis kan man säga att inget kamaxel-"märke" är bättre än något annat då de ofta har samma ursprung, idag handlar det mer om hur kundsupporten hanterar bristfälliga produkter om och när de går sönder.
Lägg därtill felaktiga inkörningsprocedurer och felaktig kringutrustning.
Problemen med de felaktiga lyftarna var som störst för 20 år sedan, idag är det mesta av just detta Kina-skräp utsorterat, men det skadar aldrig att kolla lyftarnas kontaktyta mot kammen.
Hy-lift Jonson, Crower, Delphi och Melling sägs ha goda lyftare idag. Om du hittar original GM lyftare, eller 30 år gamla Crane lyftare och även DANA Perfect Circle så använd dessa så slipper du bekymmer.
Melling var en original-leverantör av kamaxlar m.m. till bl.a. Pontiac under lång tid, men idag kan man inte med största säkerhet säga att de slipar alla kamaxlar, om ens några, i eget hus. Alla kamämnen kommer från CWC Textron och väldigt många, skulle säga merparten av alla, OEM kamaxlar är slipade av Camshaft Machine Company på uppdrag av de "stora" märkena och samma kam kan säljas med olika namn på förpackningen.
Sammanfattningsvis kan man säga att inget kamaxel-"märke" är bättre än något annat då de ofta har samma ursprung, idag handlar det mer om hur kundsupporten hanterar bristfälliga produkter om och när de går sönder.