Annons

Bygga om till portat vakuum Rochester 7043274

1
Hej ska bygga om till portat vakuum på en Rochester 7043274 som i original bara har vakuum signal från insugs sidan. Kent tipsade i en annan tråd att fylla igen den lodräta/vertikala skåran med epoxy ,och lämna den horisontala/vågräta skåran öppen på EGR anslutningen som sitter längst till höger på förgasaren. Kollade idag och blev lite osäker på att jag hade fattat rätt.

För när jag ser ner i förgasaren så är den horisontala/vågräta skåran (märkt röd på bilden) efter förgasarspjället, dvs den är öppen mot insuget vid stängt spjäll. Medans den lodräta/vertikala skåran finns efter gasspjället, vid stängt spjäll. Så borde inte den vertikala/lodräta skåran (blå på bilden) ge portat vakuum, vid tomgång, och den röda alltid ge vakuum oavsett, stängt eller öppet spjäll.

Hoppas nån kan förklara så jag inte pluggar fel kanal

Lindeman
Bilagor
Annons

Re: Bygga om till portat vakuum Rochester 7043274

2
Du har fattat rätt, den "blå" skåran är en bleed-off så att vakuumsignalen från den "röda" inte ska bli för stark för EGR-ventilen, som anslutningen är avsedd för.
För att använda den röda skåran för vakuumförställningen så måste den blå stängas permanent.
Om den röda skåran syns helt vid tomgångsvarv, eller att man kan mäta en stark vakuumsignal där på tomgång så är primärspjällen för mycket öppna.
Orsaken till detta kan vara för låg initial förtändning och/eller för små tomgång/lågfartsmunstycken och för små kanalstrypningar för denna blandning ner till blandskruvarnas spetsar.
Jag ser att det är sot runt "idle bypass air" öppningarna och det tyder på otätt flottörsystem och/eller felaktig tändpunkt samt allmänt mager tomgång/lågfartkrets.

En notering: om motorn har 15-16 in/hg med växeln ilagd (A/T) vid 600-650 varv så finns ingen anledning att använda "portad" anslutning till vakuumförställningen, då 99% av dem är fullt aktiverade då.
Tänk på att ta bort 20° förtändning på tomgång ger en svagare vakuumsignal som kräver större spjällöppning (som kan medföra glödtändning när motorn ska stängas av) samt att förgasarens lågfartskrets måste anpassas till denna lägre tryckskillnad mot atmosfären, samt att kylsystemet måste uppdateras med åtminstone en fläktkåpa då motorn kommer att gå varmare på tomgång.

En del att fundera på....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/