Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#1
Hej!

Håller som sagt på att planera köp av delar till en uppgradering/uppdatering av min 428:a.
Har införskaffat mig ett 9799068 insug, och undrar då vad samtliga anslutningar är till för (1, 2, 3 och 4) Se bild:
Bild
http://courcour.se/jocke/firebird71/9799068.jpg
(bild tagen från Google... EGR-historian (?) ser inte ut som på bild jämfört med mitt eget insug i verkligheten!)
Mest nyfiken på 1 och 2? 3 och 4 är väl för tempmätare samt om man vill koppla in termo-styrning på något, alternativt värmepaket?

Sen en annan fråga:
Kollar lite på mitt nerdammade motorutrymme...
ALLT är rätt konstigt kopplat... Ingen fungerande PCV-system (öppet?) osv. Men ser också en slang som är lite lustigt kopplad?
Hur är tanken med den, tror ni?
Se bild:
Bild
http://courcour.se/jocke/firebird71/slang.jpg

Tack på förhand!


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons

Re: Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#5
#1 markerar PCV-ventilens anslutning,
#2 markerar anslutningen till Thermac-ventilen som reglererar förvämningsluften från grenröret till luftrenaren (bör/ska inte användas till nåt annat, då vakuumsignalen här är svag och fluktuerande).
#3 är tempgivare för indikeringslampan/mätaren samt för TCS-systemet (1970-74).
#4 används ej/reserv.

Slangarna som är hopkopplade är till värmepaketet (som saknas?)
Kylvätskeflödet från topplocket till pumpen är ju alltid öppet genom värmepaketet så det kan vara en god ide att ha det kopplat som det är tills nytt värmepaket införskaffats?


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#6
The Judge skrev:
29 jan 2019 11:18
#1 markerar PCV-ventilens anslutning,
#2 markerar anslutningen till Thermac-ventilen som reglererar förvämningsluften från grenröret till luftrenaren (bör/ska inte användas till nåt annat, då vakuumsignalen här är svag och fluktuerande).
#3 är tempgivare för indikeringslampan/mätaren samt för TCS-systemet (1970-74).
#4 används ej/reserv.

Slangarna som är hopkopplade är till värmepaketet (som saknas?)
Kylvätskeflödet från topplocket till pumpen är ju alltid öppet genom värmepaketet så det kan vara en god ide att ha det kopplat som det är tills nytt värmepaket införskaffats?
Tack för alla svar!
1: PCV till valleypan?
2: Låta vara som den är, eller plugga igen? (Minns dock inte om jag hade nån pip/anslutning på mitt...)

Slangarna: OK, så förra ägare var kanske inte alldeles från vettet, trots allt!
Värmepaket har jag planer på att fixa. Dock läst att det kan vara bökigt att byta paketet.

Mvh


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#8
The Judge skrev:
29 jan 2019 16:32
1. Ja, PCV-ventilen sitter i en genomföring i "valley pan", och slangen från den till nippeln #1.
2. Antingen ersätta nippeln med en rörgängad plugg eller trycka på en gummiplugg på pipen tills original luftrenare hittat tillbaka.
1. Okej!
2. Okej! Original luftrenare lär nog inte hitta tillbaka på några år.

Tack för svar, igen!


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#9
Original luftfilter är inkapslade, av flera anledningar.
Med ett öppet luftfilter rekommenderas en bit rostfri plåt som täcker främre tredjedelen av filtret för att slippa fläkt och fartvind som slår in över venturin och skapar turbulens där.
Turbulens ovanför venturin stör det atmosfäriska tryckets väg ner till insuget, detta är mest noterbart i högre hastigheter.
Dessutom ökar livslängden på filtret, med detta skydd.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#10
The Judge skrev:
02 feb 2019 11:25
Original luftfilter är inkapslade, av flera anledningar.
Med ett öppet luftfilter rekommenderas en bit rostfri plåt som täcker främre tredjedelen av filtret för att slippa fläkt och fartvind som slår in över venturin och skapar turbulens där.
Turbulens ovanför venturin stör det atmosfäriska tryckets väg ner till insuget, detta är mest noterbart i högre hastigheter.
Dessutom ökar livslängden på filtret, med detta skydd.
Hmm, intressant!
Jag såg ett klipp förut från Motor Trend Channel, när dom testade olika typer av luftfilter.
I det klippet så "vann" ett luftfilter med luftgenomgång både uppifrån och runt sidorna, mest Hk och Nm.
Typ ett sådant:
Bild
Tror även dom tillverkade ett "eget" av en salladsskål, som fick bra värde.

Nu genomfördes ju dock testet med en rätt vass Chevrolet, med en Holley förgasare (troligtvis).

Rent utseendemässigt så finner jag inte original luftrenarna speciellt attraktiva. Framförallt inte "snorkel"-typen.
Så kanske sätter en plåtbit som du säger isåfall.
Men...! Tyvärr så har jag ett fult L88 scoop (Corvette?) på min huv. Det är öppet bakåt mot framrutan.
Hur blir det?

Anledningen till att dom sågat upp huven är ju garanterat för att Holley SD insuget är högre än original insug.
Nu i mitt fall så blir det ju ett Q-jet och om många herrans år, prio 99, är att köpa en Formula 400-huv.
Om det behövs, så sätter jag ett TA-shaker scoop.
Bild


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400

Re: Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#11
L88 scoopet tar ju in kall frisk ren luft så det gör ju viss nytta (trots att det är Ch**a-prylar), dock måste det tätas från huven runt öppningen mot luftfilterbaljan för att göra mest rättvisa, likt 1969 T/A RamAir eller som du är inne på, likt ett shaker scoop, annars vispar ju luften bara runt okontrollerat i motorrummet.
När det gäller luftfiltret på din bild, så är det rena katastrofen på en motor som körs i verkligheten i en bil, testerna som visar "ökad effekt" har skett i provbänk, och där saknas fläkt och fartvind. En ren "modeprodukt" som spelar på folks inbillningsförmåga. Ungefär som "ormolja" (typ oktanbooster, blyersättning, zinktillsatser, 20w50 "racingolja", injektorcleaner och andra plånbokstömmare).


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Anslutningar på ett Q-Jet insug?

#13
The Judge skrev:
02 feb 2019 11:25
Original luftfilter är inkapslade, av flera anledningar.
Med ett öppet luftfilter rekommenderas en bit rostfri plåt som täcker främre tredjedelen av filtret för att slippa fläkt och fartvind som slår in över venturin och skapar turbulens där.
Turbulens ovanför venturin stör det atmosfäriska tryckets väg ner till insuget, detta är mest noterbart i högre hastigheter.
Dessutom ökar livslängden på filtret, med detta skydd.
Livar upp tråden igen:
Nog för att "Batwing" tycks tillhöra Oldsmobile/Cadillac så tycker jag dom ser rätt häftig ut!
Skulle ett sådant luftfilter göra sig bättre än mitt nuvarande filter som är öppet?
Eller kanske vända Batwing bakochfram så den suger in luft via L88-scoopet?
Bild


Pontiac Firebird -71 med en Pontiac 428 YH -68
+ TH400
Annons
cron