Rochester 2 jet flödar?

#1
Hej,
har en Rochester 2 jet som sörplar i sig extremt mycket bensin.

Misstänkte bränslepumpen, så lät gravitationen förse förgasaren med bränsle. Lät bilen stå på tomgång i max 30 sekunder och då hade de försvunnit 1,5-2dl bensin från flaskan. Plockade isär, gjorde rent och flottören läcker inte in bensin, och nålen följer med som den ska. Kopplade in vatten med förgasarhalvan på bänken, och nålen håller tätt. Ställde flottören så den ska stänga tillförseln tidigare, men samma problem kvarstår.

Vad tror ni? Kan flottören fastna i nån vägg på förgasaren så den inte följer med upp? Känns långsökt... Den baktänder även när den kommit upp i lite temp vilket är förståeligt. Tändningen står rätt.


Annons

Re: Rochester 2 jet flödar?

#2
Hej, har du kollat bränsletrycket? Bör inte vara mer än 6 psi?
Vad är det som är ok med tändsystemet?
Baktändning orsakas av naturliga orsaker inte av förgasaren då den inte tänder nånting överhuvudtaget.
Berätta vilket tändsystem som används, dess arbetsspänning, vilka delar som används och hur de mäter samt hur de är justerade.
Ett väl fungerande tändsystem är avgörande för förgasarens funktion.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Rochester 2 jet flödar?

#3
The Judge skrev:
03 jul 2020 09:47
Hej, har du kollat bränsletrycket? Bör inte vara mer än 6 psi?
Vad är det som är ok med tändsystemet?
Baktändning orsakas av naturliga orsaker inte av förgasaren då den inte tänder nånting överhuvudtaget.
Berätta vilket tändsystem som används, dess arbetsspänning, vilka delar som används och hur de mäter samt hur de är justerade.
Ett väl fungerande tändsystem är avgörande för förgasarens funktion.
Bränsletrycket är inte kontrollerat, men antar att gravitationsförmågan inte överstiger 6psi?

Original 6 volt system, brytaren öppnar 0,5mm vilket är kontrollerat med bladmått, tänding på tomgång är ställd 10grader, övre dödpunkt 1ans cylinder i kompfas är utmärkt på svängningsdämparen.

Kan inte flödning orsaka baktändning om inte avgasventilerna är täta?

Detta är för övrigt ingen pontiacmotor utan en olds 394 -60


Re: Rochester 2 jet flödar?

#4
Har du byggt om till 6 volt? 394 kom 1959 och Olds slutade använda 6 volt 1952.
Det är bra att känna till vilket tryck bensinpumpen ger när man söker orsak till flödande förgasare.
Brytarspetsarna ställer man till 30° med en kamvinkelmätare ELLER genom att skruva justerskruven medurs tills motorn misständer sedan exakt ett halvt varv moturs.
Tändpunkten ska ställas till 5° före (inte 10°) på en 1960 394 med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Rochester 2 jet flödar?

#5
The Judge skrev:
03 jul 2020 20:05
Har du byggt om till 6 volt? 394 kom 1959 och Olds slutade använda 6 volt 1952.
Det är bra att känna till vilket tryck bensinpumpen ger när man söker orsak till flödande förgasare.
Brytarspetsarna ställer man till 30° med en kamvinkelmätare ELLER genom att skruva justerskruven medurs tills motorn misständer sedan exakt ett halvt varv moturs.
Tändpunkten ska ställas till 5° före (inte 10°) på en 1960 394 med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad.
Tack för svar.
Nej, det sitter en voltsänkare på den, så någon innan mig måste ha gjort det. Tändspolen blev glödhet när jag kopplade förbi motståndet.
Jo det förstår jag, men den flödar även när man matar förgasaren med en flaska och suger fram bensin i en slang och låter gravitationen förse förgasaren med bränsle.
Tack, då får jag justera tändningen en aning.


Re: Rochester 2 jet flödar?

#6
Voltsänkare?
Du måste mena resistorkabeln som ska sitta till tändspolen för att ta ner ström och spänning för att brytarspetsarna inte ska brännas sönder?
Om du menar den så har fabriken som tillverkade bilen satt dit den, så det är inget som ska kopplas bort.
Med allt korrekt kopplat ska det mäta 5-7 volt mellan plus på tändspolen och karossjord med brytarna stängda och tändningen "på", och runt 11 volt med motorn igång.

Och, en förgasare behöver ett visst bränsletryck i ledningen för att fungera som avsett, runt 5 psi, om det är för lågt ("gravitation" eller "atmosfäriskt tryck" räcker inte) strömmar bränslet in för långsamt eller om det är för högt så blir nivån i flottörhuset för högt och i värsta fall orkar inloppsventilen inte hålla emot och då flödar förgasaren över.

Om det är problem för förgasaren att hålla tätt även om bränsletrycket och flödet är korrekt så är det dags att serva/renovera förgasaren.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Rochester 2 jet flödar?

#7
The Judge skrev:
05 jul 2020 10:05
Voltsänkare?
Du måste mena resistorkabeln som ska sitta till tändspolen för att ta ner ström och spänning för att brytarspetsarna inte ska brännas sönder?
Om du menar den så har fabriken som tillverkade bilen satt dit den, så det är inget som ska kopplas bort.
Med allt korrekt kopplat ska det mäta 5-7 volt mellan plus på tändspolen och karossjord med brytarna stängda och tändningen "på", och runt 11 volt med motorn igång.

Och, en förgasare behöver ett visst bränsletryck i ledningen för att fungera som avsett, runt 5 psi, om det är för lågt ("gravitation" eller "atmosfäriskt tryck" räcker inte) strömmar bränslet in för långsamt eller om det är för högt så blir nivån i flottörhuset för högt och i värsta fall orkar inloppsventilen inte hålla emot och då flödar förgasaren över.

Om det är problem för förgasaren att hålla tätt även om bränsletrycket och flödet är korrekt så är det dags att serva/renovera förgasaren.
https://dalhems.com/sv/p/c7901786f37a4e ... ill-6-volt En sådan.

Så förgasaren kan få för mycket bensin även om trycket är lågt? Intressant.

Kan acc-pumpen orsaka flödning om fel typ är monterad? Tycker den ”glappar” i ”röret” den ska vara i.

Vilka delar är det konkret i förgasaren som kan orsaka flödning annat än flottör och nål?


Re: Rochester 2 jet flödar?

#8
Länken visar en resistor eller motstånd. Den sänker inte bara spänningen utan också strömmen.

El-härvan i bilen till tändspolen redan har en resistor (motstånd) kabel, och om du lägger till ytterligare motstånd så blir spänningen/strömmen otillräcklig för att tändsystemet ska fungera som avsett.

Bensinpumpen sitter där av en orsak och den har specificerat tryck och flöde av en orsak. och orsaken är att möta specifikationerna hos förgasaren som har specifikationer för att möta motorns behov av att få en förbrännigsbar luft/bränsleblandning.

FLÖDNING
DET FINNS FYRA VANLIGA ORSAKER TILL FLÖDNING
A. Motorn startas och bränsle flödar över toppen av förgasaren, eller rinner ner i insuget. Detta orsakas av antingen skräp i nålventilen eller av en kärvande flottör. Några lätta knackningar med skaftet av en skruvmejsel i närheten av bränsle ingången kan få skräpet att lossna eller flottören att släppa.
B. Motorn stängs av och bränsle droppar ner i förgasarhalsen och vidare ut vid spjällaxeln och ner i insuget. Detta kan orsakas av att bränsleledningen är placerad för nära varma motordelar, avgassystem eller kylare. Detta gör att bränslet expanderar i ledningen och trycket ökar så pass att nålventilen inte kan hålla emot, och bränslet trycks förbi nålventilen och orsakar flödning. Bränslet kan också koka i förgasaren p.g.a. felaktig eller saknad packning eller distans mellan förgasaren och insuget. Ett "hot-spot" spjäll i grenröret som kärvat fast i stängt läge kan orsaka förhöjd temperatur under förgasaren och få bränslet att koka över och orsaka flödning som gör att motorn blir svårstartad varm.
C. När det är onödigt högt bränsletryck. För högt bränsletryck kan orsakas av en felaktig eller trasig bränslepump. Detta orsakar flödning. Kolla fabrikantens specifikationer för korrekt bränsletryck.
D. Vissa typer av eftermarknads inloppsventiler av varierande stil, exempelvis kula eller skiva, håller bränsletrycket sämre än inloppsventiler av original-typ.

Så med tanke på vad du berättat hittills är det hög tid att din motor får en fackmannamässig service inkluderande tändsystemet och förgasare.
Det finns ett oändligt antal sätt att göra fel på men endast ett sätt att göra rätt.


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons