Annons

Re: ventiljustering

#2
Det enkla svaret är naturligtvis att ventilerna ska justeras i samma ordning som tändföljden, en cylinder i taget per 90° rotation av vevaxeln.

Sen kan man ju undra varför nån stoppat i en sån kamaxel? Har du artikelnummer på den?
Är din bil/motor avsedd för dragracing?
Inom dragracingen finns vissa som tror att det finns effekt att vinna genom att byta tändföljd mellan fyran och sjuan för att separera tändkablarna så att tändmissar undviks! Märklig teori för dem som har för lite att göra och har de ändå gjort det skulle de aldrig säga att det blivit annat än bättre, särskilt som de samtidigt gjort det de skulle gjort från början, nämligen anpassat förgasaren och tändningen, vilket hade fått motorn att gå bättre utan kambyte.
GM och andra har tillverkat 100-tals miljoner bilar med en tändföljd som fungerar utmärkt, men det finns alltid de som vet "bättre".


1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
Pontiacservice
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/
Annons