Jag har en fråga om min Lemans-64
Det sitter ett "spjäll" på sidan av grenröret mot torpedväggen.
Är det förvärmningen?
Startar jag bilen utan att öppna det manuellt får jag kalla avgaser och sämre tryck i det avgasröret, men öppnar jag det blir det samma tryck och varmare avgaser.
Blir det nå annat fel om jag spärrar spjäll i öppet läge?
//Micke.
Annons
Re: Förvärmning?
2Det du ser är "hotspot"-spjället.
Fördelen med detta är att insuget och därmed choken värms upp snabbare då avgaserna från passagerarsidan styrs över till förarsidans avgasrör när motorn är kall. Bimetallfjädern på spjället håller detta öppet när motorn blir tillräckligt varm.
Nackdelen är att avgassystemet på passagerarsidan rostar sönder snabbare.
Detta spjäll är i praktiken inte nödvändigt och vissa motorer använde inte detta och choken kan justeras lite "mjukare" för att kompensera bortfallet av värmen initialt.
Fördelen med detta är att insuget och därmed choken värms upp snabbare då avgaserna från passagerarsidan styrs över till förarsidans avgasrör när motorn är kall. Bimetallfjädern på spjället håller detta öppet när motorn blir tillräckligt varm.
Nackdelen är att avgassystemet på passagerarsidan rostar sönder snabbare.
Detta spjäll är i praktiken inte nödvändigt och vissa motorer använde inte detta och choken kan justeras lite "mjukare" för att kompensera bortfallet av värmen initialt.
Re: Förvärmning?
3Tack för svaret
Då blir det nog att spärra spjället i öppet läge, vinterkör ju inte med bilen så det är inte nödvändigt att ha funktionen kvar!
Då blir det nog att spärra spjället i öppet läge, vinterkör ju inte med bilen så det är inte nödvändigt att ha funktionen kvar!