Annons

Byte ifrån HEI till Original fördelare

1
Håller på att återställa min 400motor till standard,

och har nu kommit till fördelaren, har plockat bort min gamla HEI

men nu till problemet, det verkar som om någon har dragit om elen till fördelaren, eftersom man behöver full spänning till HEI
Har någon koll på hur det är draget original? min nya fördelare har en kabel, och så undrar jag hur tändspolen skall kopplas in
bilen ifråga är min LeMans cabbe ifrån 1969, motorn är ifrån -71 om det spelar någon roll.

Tack på förhand!
MVH Robban

Pontiac LeMans 400 Cabriolet -1969
Saab 9-5 Griffin 2,3t -2009
Saab 9-3 2,0t Cabriolet -2001
M.fl
Annons

Re: Byte ifrån HEI till Original fördelare

2
Från tändkontakten, på rattstången under instrumentbrädan, går en gul kabel från terminal D som ger full kräm under "start" (IGN 2), från terminal E går en resistorkabel som är svart med rosa streck som ger ström under "gång" (IGN 1). Båda dessa går ihop vid säkringsdosans kontakt, terminal B/Y, vid brandväggen och från motorrummets kontaktstycke vid, terminal B/Y, går en enkel svart med ett rosa streck till tändspolens +.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Byte ifrån HEI till Original fördelare

6
Nu är motorn ihopsatt inför uppstart
men när jag mäter på den svart/rosa kabeln som kommer ur kontaktstycket vid torpeden
så har jag ca: 12.1volt med tändningen påslagen (ign1)
så antagligen är "resistorkabeln" borttagen, vart ska den sitta? kan man köpa nya någonstans?

Tacksam för svar!
MVH Robban

Pontiac LeMans 400 Cabriolet -1969
Saab 9-5 Griffin 2,3t -2009
Saab 9-3 2,0t Cabriolet -2001
M.fl

Re: Byte ifrån HEI till Original fördelare

7
Jag skulle först kolla på kablarna från tändkontakten, som sitter på rattstången under instrumentbrädan, en gul kabel från terminal D som ger full kräm under "start" (IGN 2), och från terminal E går en resistorkabel som är svart med rosa streck som ger ström under "gång" (IGN 1). Båda dessa går ihop vid säkringsdosans kontakt, terminal B/Y, vid brandväggen. Tag isär och kolla hur det ser ut där.

Hade du även 12.1 volt över batteripolerna samtidigt som när du mätte mellan + på tändspolen och karossjord och fick 12.1 volt?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: Byte ifrån HEI till Original fördelare

8
Hej
Ska försöka hitta kablarna under instrumentbrädan, är det dom som är klamrade längs med rattstången?
ett ganska stort "platt" kontaktstycke med kanske 10-12 kablar i?

Mätte även batteri spänning, ca 12.2volt samtidigt som det visade ca 12.1v vid tändspolens + terminal
MVH Robban

Pontiac LeMans 400 Cabriolet -1969
Saab 9-5 Griffin 2,3t -2009
Saab 9-3 2,0t Cabriolet -2001
M.fl