Annons

Tändning

1
Hej allihop
Har läst här på forumet om inställning av tändning, trodde jag hade hyffsad koll på detta men nu vet jag inte.Jag har en le mans -68 med en 455 och på svängningsdämparn finns markeringarna 10. 0. 10. 20. 30. 40 .Om jag har förstått rätt justeras tändningen så nollan på dämparn flyttas gentemot den fasta markeringen på motorn.Om detta stämmer varför har man då så många markeringar på dämparn? Har förstått att svägningsdämparn inte är original det är tydligen ingenting på den motorn.En annan fråga..
Snubben som sålde bilen i usa skriver : #98 Big valve heads for high compression vad innebär #98
Dumma frågor för den insatte men....
Annons

Re: Tändning

2
Du ställer ju förtändningen med hjälp av dessa markeringar. Skaffa en stroboskoplampa och med vakuum bortkopplat från fördelaren lyser du på dessa markeringar och vrider fördelaren tills markeringen stämmer med vilken förtändning du ska ha. Brukar ligga någonstans mellan 4-10 grader i vaniga fall. Ställ först in brytarna rätt. detta om du har kvar det gamla tändsystemet förståss.

3
Jag är med så långt med att ställa med strobolampa ,men det finns ju markeringar på motorn med grader före och efter tdc undrar vilket man ska rätta sig efter nollan på dämparn och justera till rätt grader före tdc på motorn eller? Jag undrar vad dom andra markeringarna på dämparn är till isåfall eller det jag som inte fattar.

4
Före TDC. Sedan ska förtändningen öka på tomgång när du kopplar in vakuumet till fördelaren vilket du då kan se med lampan på skalan. När du sedan ökar varvtalet ska förtändningen öka ytterligare om det funkar som det ska.