hejsan har hittat ett problem med min nybyggda 400 ra
efter att kört in kammen och ett 40 tal mil skulle jag justera ventiler har 7/16 stödbult och comp cams plåt rullisar ,när jag lyfte ventilkåpan kunde jag konstatera att hälften av vipporna var missfärgade. Har haft bra oljetryck 50-60 psi och motorn har inte varit överhettad någon gång ,inget slammer från vippor eller vev
kollade på en 428 som använt samma oljepump vippor som jag vi startade och och ganska direkt flödade olja i vipporna men på min motor så kommer det ganska lite inte alls som i den andra
har ni några ideer
mvh myggan
Annons
Re: dålig smörjning till vippor
2Det låter som om nå´n glömt att skruva i den gängade NPT-pluggen i bakre änden på passagerarsidans oljekanal?
Denna sitter bakom en expansionsplugg.
Denna sitter bakom en expansionsplugg.
Re: dålig smörjning till vippor
3har nu tagit bort fördelaren och pluggen är där ställde ventilerna efter comp cams instuktioner tänkte det är deras lyftare och cam stötstänger vippor vart kanske något mindre ventil ljud men smörjningen ökade inte nämnvärt kommer olja men inte som i 428an nu är ju denna olja fortfarande ljus så det kanske inte syns lika bra men det rinner ju inte ur vipparmsskålen precis som i 428an
sitter 068 melling vippor 1.52 comp cams och lyftare från melling i den
kammen i 400an är comp cams 041h cam lyftare 852 vipporna 1.65
båda har melling hv pumpar
sitter 068 melling vippor 1.52 comp cams och lyftare från melling i den
kammen i 400an är comp cams 041h cam lyftare 852 vipporna 1.65
båda har melling hv pumpar
Re: dålig smörjning till vippor
4Smorde du kulan och stötstångsläget på vipporna med moly-fett vid monteringen?
Har du slipat upp hålen i topparna där stötstängerna löper så att de inte gnider mot kanten på hålen?
Kollat oljetrycket vid uttaget invid fördelaren?
Har du slipat upp hålen i topparna där stötstängerna löper så att de inte gnider mot kanten på hålen?
Kollat oljetrycket vid uttaget invid fördelaren?
Re: dålig smörjning till vippor
5nu har det provats oljetrycket vid fördelaren är 60 psi kall med primingverktyget har orginal mätare i bilen och kan konstatera att de visar 15 psi fel men har aldrig varit lägre än 40 på bilen men med en skit mätare från biltema 25 vid tomgång
vid 80 psi i bilen visar det nästan 65 och när jag provkört har den varm under färd ca 2400 rpm legat på 60 i bilen men verkligheten borde varit 45
har någon några ideer
och 614 toppar
använde comp cams röda klet även till cammen
vid 80 psi i bilen visar det nästan 65 och när jag provkört har den varm under färd ca 2400 rpm legat på 60 i bilen men verkligheten borde varit 45
har någon några ideer
och 614 toppar
använde comp cams röda klet även till cammen
Re: dålig smörjning till vippor
6Du använder väl inte 20W50 sirap och/eller en 80psi pump?
Detta är annars två sätt att ta död på en nyrenoverad motor.
Detta är annars två sätt att ta död på en nyrenoverad motor.
Re: dålig smörjning till vippor
8Hur ser ändarna på stötstängerna ut? Hade problem med mina Comp Cams rullvippor/stötstänger också. Har läst att fler haft problem med just Comp's rollertip-vippor...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: dålig smörjning till vippor
9bytte i går till 10w 40 olja för att testa om jag kunde få upp mer olja till vipporna men det är obetydligt mer. tar ca 2min för att det skall komma ur något alls vippornas kulor är missfärgade blå bruna stötstängerna är som nya men kommer att ersätta vipporna med full rulle vippor tror de behöver mindre olja så just nu vill jag bara lösa problemen med det jag har bytte du lyftare?
mvh myggan
mvh myggan
Re: dålig smörjning till vippor
10Pontiac föreskriver 10W30 motorolja.
Är det nå´ra särskilda vippor som inte fått olja? Ser du nå´t mönster?
Om du lyfter av en ventilkåpa där smörjningen är sämre, kan du då se om alla stötstänger snurrar?
Är det nå´ra särskilda vippor som inte fått olja? Ser du nå´t mönster?
Om du lyfter av en ventilkåpa där smörjningen är sämre, kan du då se om alla stötstänger snurrar?
Re: dålig smörjning till vippor
11Jag byte en vippa och en lyftare, men fick byta alla stötstänger då flera var skadade på kulorna mot vipporna. Körde först med High Energy men byte till Magnum istället.myggan skrev:bytte i går till 10w 40 olja för att testa om jag kunde få upp mer olja till vipporna men det är obetydligt mer. tar ca 2min för att det skall komma ur något alls vippornas kulor är missfärgade blå bruna stötstängerna är som nya men kommer att ersätta vipporna med full rulle vippor tror de behöver mindre olja så just nu vill jag bara lösa problemen med det jag har bytte du lyftare?
mvh myggan
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: dålig smörjning till vippor
12Har smörjning på alla vippor men dåligt stöt stängerna snurrar har dragit tush sträck och de rör sig tycker det borde funka med 10 w40 har nu plöjt igenom hela internet och funnit att några har haft problem liknande mina med comp lyftare hittade en tråd på hot rodders bulletin skriven av Bonneville462 som var intressant
Vad har ni för lyftare??
Vad har ni för lyftare??
Re: dålig smörjning till vippor
13Jag kör med Sealed Power HT-951.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: dålig smörjning till vippor
14har nu hittat felet bytt lyftare mot sealed power 851-r smörjningen på vipporna kom efter ca 25 sek lite synd att comp cams inte fungerade
har använt deras produkter i 25år utan ett enda problem men det var väl dags då
hoppas det kan hjälpa någon att välja rätt
mvh myggan (tack för era svar)
har använt deras produkter i 25år utan ett enda problem men det var väl dags då
hoppas det kan hjälpa någon att välja rätt
mvh myggan (tack för era svar)