Annons

Inkörningsolja eller inte ?????

1
Hej jag har en helrenoverad 389a som jag skall in med Nu undrar jag om man skall använda inkörningsolja eller inte enligt vissa så verkar det vara ett måste men för 20 år sen då man satte in nyrnoverade motorer så fanns mig veterligen ingen inkörnings olja på marknaden att köpa men som sagt idag verkar det vara ett måste Hur är det egentligen hur gör ni ? och vad rekomenderar ni för inkörningsolja i så fall och hur länge kör ni på den innan ni byter till vanlig olja
Mvh
Annons

Re: Inkörningsolja eller inte ?????

4
Tjenare, kolla in mitt dokument:

Rekommenderad uppstartsprocedur PONTIAC:

1. Se till att bilen står säkert , att p-bromsen är till , att växel inte kan "hoppa" i.
2. Fyll motor och filter med olja, totalt 5,5 liter med "korta" filtret. Använd den billigaste 10w/30, 10w/40 mineraloljan du hittar. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan. Dra upp oljetrycket med lämpligt verktyg. Drivningen till oljepumpen går moturs.
3. Kolla att 1.ans kolv är i tändläge, 6:ans vippor "väger", 1:ans ventiler stängda. Sätt i fördelaren, (justera oljepumpdrivningens skaft med en stor skruvmejsel så att den hamnar rätt i fördelarens drev), med vacuumklockans anslutning samt rotor riktad 90° i motorns längdriktning mot förarsidans skärm, rotorn kommer då att peka mot förarplatsen när fördelaren kommit ordentligt på plats. Sätt tändkablarna, med ettans på den post dit rotorn pekar, så att rätt tändföljd uppnås, 18436572 moturs. Vrid tillbaka motorn så att den står 10-12 grader före på tändmarkeringen. Koppla testlampa till jord samt till minuspolen på tändspolen, vrid fördelaren tills det att lampan just tänds, drag fast fördelaren.
4. Kör motorn mellan 1500-2500 varv, variera, utan belastning en halvtimme. Använd gärna en känd förgasare sätt varvtalet med chokens högtomgångskam.
5. Efter en halvtimme tas varvtalet ner till tomgång och tändinställningen kollas, ca10-12 grader med vacuumslangen bortkopplad och pluggad under justeringen.
6. Kör bilen med varierande hastighet och belastning de första 5 milen. Försiktigt med gasen och inga höga varv.
7. Kör 5-6 halvgasaccelerationer till 5000varv, släpp gasen efter varje, och gå ner till ca 30km/h med växeln i.
8. Byt olja och filter. Använd den billigaste 10w/30, 10w/40 mineraloljan du hittar. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan de första 2-3- oljebytena. Kör de kommande 100 milen normalt, utan att varva över 5000 varv eller hårdkörning i allmänhet.
9. Byt olja och filter igen.
10. Sådär ja, då är motorn klar !
11. Lycka till!

P.S. GM´s E.O.S har funnits sedan 50-talet, genom 60/70/80/90/00-talen fram till idag och den rekommenderas idag som tillsats vid inkörning.
Tro INTE att motoroljorna var bättre förr, det var de inte. I exempelvis 1965 års Owners Manual rekommenderades E.O.S. vid VARJE oljebyte!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

5
Det är väl denna olja The Judge menar? Blev lite fundersam när det står att den inte skall hällas i motorn, vad menar dom !!!!! :?:
Denna info har jag hämtat på Hansens Racing.

Info: MonteringsOLJA; används vid hopmontering av motorer-motordelar, EJ ATT HÄLLAS I MOTORN!! 473 ml. Skyddar mot slitage vid uppstart/inkörning av kam-lyftare Ersätter GMC1052367 Se även CLE2800B2, EDE1075, RED50030, SEA55400
Ersätter GMC1052367
1966 GTO
Bilagor
getimage.jpg getimage.jpg Visad 6583 gånger 23.41 KiB

7
Jag ställde frågan om hur de menade när jag senast jag vsr där och köpte en flaska. Han höll med om att det var lite klumpig formulering. Det de menade var att det inte är en olja att använda enkom. De hade ingen koll på att den rekommenderats som tillsats för inkörning dock.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

8
Det stämmer för läser man om produkten på Hansen Racing så står det att den inte är avsedd att slås i motor utan att det är en monteringsolja. Sen huruvida Hansen Racing är korvförsäljare eller inte det får andra avgöra. Jag pratade dock med en bekant som arbetat med GM i många år han hävdar dock att man kan slå i en flaska så att den blandas med motoroljan
Mvh Grizzly

9
Det vore väl bra om man vet vad produkterna man säljer ska användas till och hur de ska användas.

Och, åter igen:
GM´s E.O.S har funnits sedan 50-talet, genom 60/70/80/90/00-talen fram till idag och den rekommenderas idag som tillsats vid inkörning.
Tro INTE att motoroljorna var bättre förr, det var de inte.
I exempelvis 1965 års Pontiac Tempest Owners Manual rekommenderades i flaska E.O.S. vid VARJE oljebyte.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/