Annons

Huvudbromscylinder

1
Hej, jag har en Firebird -76 och i huvudbromscylindern är det en stor och en liten behållare. Ska det vara olja i båda? Bromsarna tog väldigt dåligt i söndags, jag var ute i lördags kväll och körde och bromsarna fungerade utmärkt. Den lilla behållaren (bakre) var tom nu såg jag men det står i locket fluid side på den stora behållaren. Hittar inga läckage någonstans, kan tänkas att det e luft i systemet eller om det e fel på cylindern men tycker det borde märkts när jag var ute och körde.
Tacksam för svar.
Annons

Re: Huvudbromscylinder

2
Först en liten besserwisser anmärkning ;), i bromssystemet är det ingen olja utan bromsvätska.
Du ska ha bromsvätska i båda behållarna eftersom din bil har ett 2-kretssystem där ena behållaren är till frambromsarna och den andra till bakbromsarna.
Har du kollat nivåerna tidigare?
Var dom bra då har du ett läckage någonstans.
Ett läckage behöver inte alltid synas om det tex läcker in i servoklockan.
Luft i systemet borde inte ge dessa symtom.
Märkningen du såg med fluid side betyder att packningen i locket skall vara vänd med den sidan ner, mot vätskan.

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

3
Jo jag vet, jag är inte helt dum i huvudet och kan skruva.

Jo jag har kollat nivån tidigare och fyllde på i båda, renoverade ett ok för lite sedan och då fanns det vätska i båda. Jag bytte den bakre slangen idag men tycker inte det borde hunnit rinna ut så mycket för att tömma behållaren men fallet kanske är så. Ska lufta imorgon och se men tycker det ändå e skumt att bromsarna tog dåligt och långt ner häromdagen men inget håller för evigt :) har haft mina funderingar på att det kan vara ett inre läckage, tur att delarna är så äckligt billiga.

4
Föll min ;) bort...
Var inte menat som kritik på något sätt men andra kan ju läsa...
Om du bytte slangen innan du upptäckte att det var tomt i behållaren har du med nästa 100%ig säkerhet problemet där.
Lite vätska spills alltid och du skall fylla den bytta slangen så det går åt en hel del.
Sen är det alltid bäst att lufta systemet när man gjort ett sådant ingrepp.
Hoppas att det räcker med att lufta som du skrev.

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

5
Jag kollade ju givetvis inte innan om den var helt tom innan jag började. Kollade lite snabbt dagen innan då han stod på lyften och då såg jag inte nivån men kollade inte rakt ner mitt spån. Det lär märkas ikväll om inte annat.

6
Ja det gick som det gick ikväll.......åt helvete.
Luftade ena sidan, ska lufta andra och nippeln är runddragen. Slår i en grispitt, pitten går av. Skruvar bort hjulcylindern, drar av nippeln med rörtången, borrar slår i en ny pitt och får ut det som är kvar av nippeln och har borrat för djupt så konan i cylindern var skadad. Vågar inte chansa så beställer en ny ist + en huvudbromscylinder när jag ändå håller på, var blött under den idag. P-sats kostade typ 100:- och en komplett 600:- krånglar inte med att byta packningar.
Nu slipper man crusingen i helgen iaf!!!

Jag kan inte borra

12
Har bytt huvudbromscylinder, ett ok fram, renoverat de andra, bytt båda slangarna fram + den bak, en hjulcylinder och ett bromsrör, luftat tills det inte kom någon luft men bromspedalen sjönk inte så mycket men det kom vätska. Pedalen kändes stum och bra, pga vädret igår så blev det ingen provkörning. Idag tänkte jag ta en tur och bromspedalen kändes inte okej, tog långt ner och tror det e luft kvar men fram bromsarna tar bra och petar man en mm till så låser dom sig direkt. Blev trött och ställde bara in bilen igen. Detta känns inte som det kan bero på luft, har använt dot4. Är det fel av mig? Någon som har någon idé? Sitter någon sak under huvudbromscylindern, kan det vara den som spökar? Hade inte detta problemet innan med den gamla huvudbromscylindern.

13
Har du en bromsslang som är dålig invändigt. Syns inte utan på menkan ge diverse konstiga fenomen. Luftar du i rätt ordning, dvs börjar på det hjul som är längst ifrån huvudcylindern. Normalt brukar sekvensen bli höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram sist?