Precis vad jag försökt säga jag skulle börja med att säkerhetsställa att inga vakumläckor finns. Sedan kolla över övrig status på motorn. Är det kammen som är boven så kommer bilen att gå som en ny bil med en bättre anpassad kam.The Judge skrev:Om din motor inte ger 16 in/hg vid landsvägshastighet så har den seriösa problem eller så har du kopplat slangen fel.
Pontiacs RAIV använde en vakuumförställning som började vid runt 8 in/hg och gav max 20° vid runt 16 in/hg.
Jag har funnit att om vakuumförställningen kommer in för tidigt så kommer motorn garanterat att spika vid delgas.
Använd ett styrt uttag för vakuumförställningen så att den inte aktiveras vid tomgångsvarv (precis som RAIV och 455H.O.) så kommer den inte att påverka tomgången. B1:an kommer att funka bra och det går att slipa upp stoppet så att den kan ge 20°.
Vad du MÅSTE göra är att kolla statusen på din kam, ventiljustering samt göra ett kompressionstest.
En frisk motor med std aktig kam lär ge 16 hg+ på tomgång. En kam som ger 6-8 hg är mer el mindre en racekam som behöver mer stall låg utv etc att tuna den för gatan med att labba med speciellt B28 klockan blir som bäst en dålig nödlösning. B26an kan funka dugligt med portat vakum. Min motor med en comp cam rullkam med 240 graders duration vid 050 ger 8 hg på tomgång i D och min msd ready to run har b26 klockan och den går bra med portat vakum.