Annons

Re: diverse problem med motor och tändning

31
The Judge skrev:Om din motor inte ger 16 in/hg vid landsvägshastighet så har den seriösa problem eller så har du kopplat slangen fel.

Pontiacs RAIV använde en vakuumförställning som började vid runt 8 in/hg och gav max 20° vid runt 16 in/hg.

Jag har funnit att om vakuumförställningen kommer in för tidigt så kommer motorn garanterat att spika vid delgas.

Använd ett styrt uttag för vakuumförställningen så att den inte aktiveras vid tomgångsvarv (precis som RAIV och 455H.O.) så kommer den inte att påverka tomgången. B1:an kommer att funka bra och det går att slipa upp stoppet så att den kan ge 20°.

Vad du MÅSTE göra är att kolla statusen på din kam, ventiljustering samt göra ett kompressionstest.
Precis vad jag försökt säga jag skulle börja med att säkerhetsställa att inga vakumläckor finns. Sedan kolla över övrig status på motorn. Är det kammen som är boven så kommer bilen att gå som en ny bil med en bättre anpassad kam.
En frisk motor med std aktig kam lär ge 16 hg+ på tomgång. En kam som ger 6-8 hg är mer el mindre en racekam som behöver mer stall låg utv etc att tuna den för gatan med att labba med speciellt B28 klockan blir som bäst en dålig nödlösning. B26an kan funka dugligt med portat vakum. Min motor med en comp cam rullkam med 240 graders duration vid 050 ger 8 hg på tomgång i D och min msd ready to run har b26 klockan och den går bra med portat vakum.
Annons

32
Lemans 65 skrev:
The Judge skrev:Om din motor inte ger 16 in/hg vid landsvägshastighet så har den seriösa problem eller så har du kopplat slangen fel.

Pontiacs RAIV använde en vakuumförställning som började vid runt 8 in/hg och gav max 20° vid runt 16 in/hg.

Jag har funnit att om vakuumförställningen kommer in för tidigt så kommer motorn garanterat att spika vid delgas.

Använd ett styrt uttag för vakuumförställningen så att den inte aktiveras vid tomgångsvarv (precis som RAIV och 455H.O.) så kommer den inte att påverka tomgången. B1:an kommer att funka bra och det går att slipa upp stoppet så att den kan ge 20°.

Vad du MÅSTE göra är att kolla statusen på din kam, ventiljustering samt göra ett kompressionstest.
Precis vad jag försökt säga jag skulle börja med att säkerhetsställa att inga vakumläckor finns. Sedan kolla över övrig status på motorn. Är det kammen som är boven så kommer bilen att gå som en ny bil med en bättre anpassad kam.
En frisk motor med std aktig kam lär ge 16 hg+ på tomgång. En kam som ger 6-8 hg är mer el mindre en racekam som behöver mer stall låg utv etc att tuna den för gatan med att labba med speciellt B28 klockan blir som bäst en dålig nödlösning. B26an kan funka dugligt med portat vakum. Min motor med en comp cam rullkam med 240 graders duration vid 050 ger 8 hg på tomgång i D och min msd ready to run har b26 klockan och den går bra med portat vakum.
Ja vacumläckor ska letas efter om det kan vara där felet är.
stallturbin 2500 stall och 3:55 i utväxling sitter i bilen nu.
// Niklas
GTO66

33
Kollat lite vacumläckor inte funnit något där iaf.

Mätte vacum idag igen med konstant vacum istället för portat .. fick 8 in/hg med D ilagd som det ska vara, så nu vet jag inte vad som hänt när jag bara fick 5-6 in/hg förut .. blir fruktansvärt förvirrad. Vacumförställningen på 10 grader pluggad slang, på med slang på vacuumklockan igen så kryper det sakta upp till 13 grader .. förstår ingenting vad som hänt. första repan smällde den till vid gaspådrag, men sista repan gick bilen riktigt bra faktiskt. Fullt hjulspinn 1an 2an och 3an från stillastående Och utan tvekan eller smällande från motorn. Har absolut ingen aning om vad som hänt...
GTO66

34
Du har en Holley med tillskottsventil som har gummimembran som ändrar värde/kalibrering med ålder och valt bränsle beroende på hur mycket membranet stelnat/spruckit/svullnat. Har du kollat statusen på förgasaren?
Kan tänkas att den börjat släppa igenom mer soppa (okontrollerat) som hjälper den tidigare magra situationen (som ev. orsakats av en vakuumläcka?)

Jag hoppas du menar att du ställt den INITIALA mekaniska förtändningen till 10° med slangen till VAKUUMFÖRSTÄLLNINGEN bortkopplad och pluggad under justeringen?
Annars blir vi också förvirrade...

Kolla även att centrifugalregleringens fjädrar och vikter är rostfria och en aning smorda så att de rör sig som avsett.

Som Lemans 65 säger så funkar en B26 sannolikt lika bra som en B1, inget att ligga sömnlös över, således.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

35
The Judge skrev:Du har en Holley med tillskottsventil som har gummimembran som ändrar värde/kalibrering med ålder och valt bränsle beroende på hur mycket membranet stelnat/spruckit/svullnat. Har du kollat statusen på förgasaren?
Kan tänkas att den börjat släppa igenom mer soppa (okontrollerat) som hjälper den tidigare magra situationen (som ev. orsakats av en vakuumläcka?)

Jag hoppas du menar att du ställt den INITIALA mekaniska förtändningen till 10° med slangen till VAKUUMFÖRSTÄLLNINGEN bortkopplad och pluggad under justeringen?
Annars blir vi också förvirrade...

Kolla även att centrifugalregleringens fjädrar och vikter är rostfria och en aning smorda så att de rör sig som avsett.

Som Lemans 65 säger så funkar en B26 sannolikt lika bra som en B1, inget att ligga sömnlös över, således.

Ja den där bensinkranen vid namn Holley har jag ingen större koll på. Säkerligen den som ställer till en del problem.

Jas naturligtvis menar jag den initiala, börjar bli lite mycket att hålla reda på.

Fjädrar och vikter har jag gått igenom och dom är uppsmorda och fina.

Ok, ja av nån anledning börjar det ju rätta till sig med motorn så jag behöver nog inte byta nån vacuum klocka. Däremot hade jag vilja montera dit en Q-jet istället men då lär jag försöka få nån spec på kam osv så du vet hur du ska bygga gasaren ?

// Niklas
GTO66

36
Ok!
Det kunde vara av stort värde att veta hur kompressionen i motorn din är vid ett test.
Justera ventilerna (om möjligt), kör motorn varm, ur med alla stift, öppna spjällen fullt på fuggen, tag bort pluskabeln på tändspolen och kör startmotorn till nålen på kompmätaren stannar (5-6 varv), se till att ha ett fräsch startbatteri.

Hittills låter det som om kammen är sällsynt dåligt vald till din motor, mycket duration och lite komp innebär en stor utmaning vid justering av tändning och förgasare och resultatet blir ändå aldrig som avsett.

Jag "bygger" ju förgasaren efter motorns mekaniska egenskaper, som ibland kan vara bedrägliga då korrekt info saknas om använda delar, men med ett vakuumvärde vid tomgång med och utan växel ilagd (A/T) kommer jag nära. I några fall, efter provkörning, kan kalibreringen behöva justeras, men detta ingår i "jobbet".
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

37
The Judge skrev:Ok!
Det kunde vara av stort värde att veta hur kompressionen i motorn din är vid ett test.
Justera ventilerna (om möjligt), kör motorn varm, ur med alla stift, öppna spjällen fullt på fuggen, tag bort pluskabeln på tändspolen och kör startmotorn till nålen på kompmätaren stannar (5-6 varv), se till att ha ett fräsch startbatteri.

Hittills låter det som om kammen är sällsynt dåligt vald till din motor, mycket duration och lite komp innebär en stor utmaning vid justering av tändning och förgasare och resultatet blir ändå aldrig som avsett.

Jag "bygger" ju förgasaren efter motorns mekaniska egenskaper, som ibland kan vara bedrägliga då korrekt info saknas om använda delar, men med ett vakuumvärde vid tomgång med och utan växel ilagd (A/T) kommer jag nära. I några fall, efter provkörning, kan kalibreringen behöva justeras, men detta ingår i "jobbet".
Ja ett komp test ska jag göra. Gjorde ett förut och fick 8.5-9.0 om jag inte minns fel, MEN det var vid kall motor och ett spjäll stängt. Måste göra ett nytt med varm motor ...

Jaa. Den känns som att motorn inte är riktigt genomtänkt byggd alls...

Ok, då finns det möjlighet att få en förgasare till motorn utan kam spec ? Känns tryggt ! :)

Uppskattar verkligen alla tips jag får! :)

Mvh Niklas
GTO66

40
The Judge skrev:Ser skapligt jämnt ut, inga problem. En ventiljustering (med motorn igång och självfallet med låsbara eller självlåsande muttrar) kanske kan få det ännu jämnare.

Tänkte just så jag med.

Jaa, den där jäkla kamaxeln som sitter i är inget att göra åt just nu känns det som, fick ingen lust att riva isär nån motor just nu. Så frågan är ju om det är värt att investera i en q-jet just nu eller om man ska vänta en säsong till och åka med skrotgasaren som sitter på nu ?! .. hade ju helst vilja få nån ordning på motorn inför sommaren..

// Niklas
GTO66

45
MEN tanken slog mig just, jag har ju aldrig bytt nån kam på en v8 motor förut. Bytte en gång i tiden på en volvo B20 motor.....

Är det något man behöver tänka på ?
Går det att göra detta utan att behöva ta ur motorn ur bilen ? Har nämnligen ingenstans att ta ur motorn, Om man istället tar bort fronten på bilen ?
Lär topparna av eller går det att få bort stötstänger å dylikt ändå ?

Tacksam för svar och tips.

// Niklas :geek:
GTO66