Annons
Annons

Re: styrsnäcka (hur många kulor)

3
The Judge skrev:Varför skulle vissa vara blanka och andra matta?
Du har rätt Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell?
Är styrsnäckan rätt till bilen eller utbytt?
Kanske nå´n har varit och grottat i den tidigare?
Om kulorna ingår i repsatsen så kan man kolla antalet kulor i den.

Vet ej varför olika färg därför frågar jag!
kollar firstgensite-68 manual
har bara haft bilen i 7 år så vet ej om den är bytt alltså menar du att de e olika antal kulor beroende på årsmodell!
ingick inga kulor i repsats, ac delco fullsats med lager o allt annat men inga kulor.

keke

4
Det är två olika diametrar på kulorna, det skiljer bara några hundradels millimeter i diameter på dom. Det ska vara varannan stor och varannan liten kula när de stoppas in i snäckan. När jag renoverade min styrsnäcka stod det i reparationshandboken att varannan kula skulle vara silverfärgad och varannan svart, men efter drygt 40 år så såg alla likadana ut i min snäcka (jag antar att den svarta ytbehandlingen hade försvunnit genom slitage). När jag mätte upp kulorna med mikrometer upptäckte jag att hälften var lite mindre i diameter, så jag kunde på det sättet skilja dom åt.

Jag gissar att tanken är att bara varannan kula ska överföra kraft mellan axeln och kulmuttern i snäckan och att de mindre kulorna bara fungerar som distanser mellan de "bärande" kulorna.
1969 Pontiac Firebird 400
1966 Chevrolet Corvair Monza

5
keke.p skrev:
The Judge skrev:Varför skulle vissa vara blanka och andra matta?
Du har rätt Pontiac Service Manual för din bil och årsmodell?
Är styrsnäckan rätt till bilen eller utbytt?
Kanske nå´n har varit och grottat i den tidigare?
Om kulorna ingår i repsatsen så kan man kolla antalet kulor i den.

Vet ej varför olika färg därför frågar jag!
kollar firstgensite-68 manual
har bara haft bilen i 7 år så vet ej om den är bytt alltså menar du att de e olika antal kulor beroende på årsmodell!
ingick inga kulor i repsats, ac delco fullsats med lager o allt annat men inga kulor.

keke
Ok, det kan ju vara som Ronnie S skriver om kulornas färg,det var väl lite så jag tänkte när jag ställde motfrågan.
Jag forskar vidare......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
Hej
renoverade min snäcka med repsats ACDELCO 36350340 (36-350340) Steering Gear Rebuild Kit (8708.94.3500)
från rockauto.Den var väldigt sliten materiellt men ja satte ihop den. fick justera till max för att bli av med glapp.
har kört några mil nu men känns inte ok plus läckage vid ingående axel (styrstång) . Så bestämt mig för o köpa
en renoverad. jag ska ha 276529 till min men på den är det visst 3,5-4 rattvarv nu har jag bara 2,5 o vill inte öka på det.
eller är det så att jag har för många kulor i , som judge skrev att någon annan har försökt bli av med glapp med fler kulor
o då har ändläge blivit mindre. alltså har jag inte haft fullt utslag?
kom inte ihåg vad det stod på men de nr ja ser på ovansida monterad är 887962.
hittar ingen snäcka med dessa nr.
HJÄLP :?