Annons

Motorfärg

1
Jag håller på att fixa till min motor, byter just nu kamlager. Skulle varit gjort före sommaren egentligen men....
Hursomhelst, jag ska lacka om motorn och funderar lite på färger. Eftersom min bil är en 70:a Catalina så ska jag tydligen lacka min motor ljusblå metallic. Nu stämmer det inte med den färg jag har på motorn, och för er som undrar, ja den ÄR i originalfärg. Alltså den är inte omlackerad sedan ny! Min motor är grön metallic, otroligt lik originalfärgen på bilen (kod 45). Kunde man beställa det som option, motorn i samma färg som karossen? Eller kan färgen bli så förändrad i nyans av värme och alla år? Därför frågar jag om någon stött på den kombinationen? Enligt http://fiedlerh.home.att.net/enginecolor.htm ska den vara blue metallic men vad jag förstår så kan det ha funnits andra färger.

Jörgen
Annons

Re: Motorfärg

3
Hmmm..och jag som tyckte att den var alldeles för grön för att ha varit silverblue metallic för länge sedan. Nu är den blå färgen skitsnygg men det hade varit lite kul om det gick och beställa den i en annan färg från fabrik. Om det gick att göra, visst skulle det stå i mitt build sheet då? Varför jag undrade är för att bakom startkransen är blocket så orört. Det sitter nämligen en tejpbit inuti en av fryspluggarna som kan ha suttit där ett tag och genom tejpen, den är halvtransparent, är färgen också grönaktig. Men det är sant att 40 års uppvärmning och avkylning påverkar färgen. Det gick ju att beställa saker utöver optionslistan precis som idag men man fick ju betala för det också. Men med tanke på den spartanska utrustningslistan i övrigt till min bil så är det nog inte troligt att de forna ägarna ansåg det befogat med sådana luxuösa utsvävningar :-). Tack för hjälpen!

Jörgen