Hej Jag helrenoverade min 389 a och har kört 500-550 mil efter detta. Motorn totalrenoverades borrning vevaxelslipning toppar ja kort och gott allt renoverades nu har den gått 500-550 mil motorn går fint men den tar fortfarande olja ca 1 lit på 120 mil Är detta normalt? en del påstår att dom kan dra olja upp till 1500-2000 mil efter en renovering. Nån som har erfarenhet?
Med vänlig hälsning Grizzan
Annons
Re: Oljeförbrukning efter helrenovering
2Renoverades topparna med nya styrningar och tätningar? Fick ihop min helrenoverade 400 i våras och har kört runt 250mil nu med ett oljebyte efter knappt 100mil. Förutom en liten rökpuff vid uppstart (varm motor) första 50milen så har inte haft några problem, har haft max på oljestickan hela tiden så oljeförbukningen är minimal. Kör med billig 10W-30 mineralolja från Swedol. Med det sagt vet jag att en del nya bilar kan ta upp mot en liter olja på 100-200mil de första 1000-2000milen (jobbar på en större bilfirma).
Nån annan här kanske har haft liknande problem?
Nån annan här kanske har haft liknande problem?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
3Ja topparna renoverades allt byttes styrningar ventiler fjädrar Hälsn. Grizzan
4Efter det att jag renoverade min 400 motor så drog den duktigt med olja.
Jag hade till en början en dyrare olja som jag köpte från Persåker Speed Shop. Sen efter ca 100 mil gick jag över till Biltemas 10-30. Nu har motorn nog gått ca 500 mil och oljeförbrukningen har minskat betydligt. Den drar fortfarande olja kanske 1liter på 200 mil. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
Jag hade till en början en dyrare olja som jag köpte från Persåker Speed Shop. Sen efter ca 100 mil gick jag över till Biltemas 10-30. Nu har motorn nog gått ca 500 mil och oljeförbrukningen har minskat betydligt. Den drar fortfarande olja kanske 1liter på 200 mil. Om det är bra eller dåligt vet jag inte.
5Vevhusventilationen och dess ventil, PCV-ventilen, har en liten och ibland större roll för olje-förbrukningen.
Min 455:a i Judgen har alltid sedan den blev renoverad haft en onaturlig törst på olja, i.a.f. när jag jämförde med 66:ans motor.
Efter många års trilskande och förnekelse tänkte jag ändå prova ett annat märke på PCV-ventilen, från ACDelco CV679C till STMV112, och banne mig om inte motorns törst slocknat (delvis).
Tyckte mig även kunna skruva in tomgångsblandnings-skruvarna på Q-jeten en aning, ett tecken på att den tidigare ventilen släppte igenom mer, för mycket, luft och därmed vevhusgaser/olja.
Kvaliteten på just PCV-ventilerna från ACDelco, åtminstone de som tillverkades innan jag köpte min till Judgen, inte höll måttet riktigt.
Kan vara värt att prova ett par olika, de kostar endast nå´ra tior styck.
Min 455:a i Judgen har alltid sedan den blev renoverad haft en onaturlig törst på olja, i.a.f. när jag jämförde med 66:ans motor.
Efter många års trilskande och förnekelse tänkte jag ändå prova ett annat märke på PCV-ventilen, från ACDelco CV679C till STMV112, och banne mig om inte motorns törst slocknat (delvis).
Tyckte mig även kunna skruva in tomgångsblandnings-skruvarna på Q-jeten en aning, ett tecken på att den tidigare ventilen släppte igenom mer, för mycket, luft och därmed vevhusgaser/olja.
Kvaliteten på just PCV-ventilerna från ACDelco, åtminstone de som tillverkades innan jag köpte min till Judgen, inte höll måttet riktigt.
Kan vara värt att prova ett par olika, de kostar endast nå´ra tior styck.
6Kent,världen är i chock! Har du använt dig av Standard Motors produkter och inte AC Delco?????? Det här blir ett kors i taket ,hallelulja Gud hör bön.
7Ja, även ACDelco-solen hade fläckar ibland, uppenbarligen.
Kan ha nå´t att göra med "outsource-ningen" av tillverkning att göra.
Tequila-stinna mexikanare klarade sannolikt inte kvalitetskontrollen (av produkterna de tillverkade, alltså)?
Det här var ju 15 år sedan den felaktiga ventilen inköptes, kan hända att saker rättats till sedan dess. Får kolla vid nästa byte......
Kan ha nå´t att göra med "outsource-ningen" av tillverkning att göra.
Tequila-stinna mexikanare klarade sannolikt inte kvalitetskontrollen (av produkterna de tillverkade, alltså)?
Det här var ju 15 år sedan den felaktiga ventilen inköptes, kan hända att saker rättats till sedan dess. Får kolla vid nästa byte......
8PVC ventilen är ny och jag absolut ingen vevhusventilation och motorn går väldigt fint Hälsn. Grizzan
9Om du har en PCV-ventil som fungerar och en fungerande avluftning till och från vevhuset via ett ventilerat oljepåfyllningslock eller ett rör från ena ventilkåpan till luftrenaren så har du garanterat en vevhusventilation som drar ur de skadliga vevhusgaserna ur vevhuset vidare till insuget för förbränning, tro inget annat.Grizzly skrev:PVC ventilen är ny och jag absolut ingen vevhusventilation och motorn går väldigt fint Hälsn. Grizzan
Och, som jag skrev kvaliteten på PVC-ventiler kan variera. Vilket artikelnummer/fabrikat har din PCV-ventil?
10t tyvärr inte vilken PCV Ventil jag har jag tror att den köptes av Norrlands Custom Mvh Grizzly