Hejsan, jag har hört att man kan rensa motorns kylsystem med diskmaskinstabletter, är det någon som gjort det här?? Vad har det gett för resultat?? Är det inte risk att packningar ryker med vid en sådan behandling,
Tänkte även kolla över vattenpumpen på min 350 Maskin, vad ska jag kolla efter
Vore tacksam för svar
mvh Fredde
Annons
Re: Rensa motorns kylsystem
2Det finns säkert goda anledningar till att metoden med diskmaskintabletter inte finns beskriven i verkstadsmanualen......
Normalt så tömmer man kylsystemet, och tar även bort 1/8" NPT pluggarna på sidorna på blocket, och spolar rent med varmt vatten, innan man häller i ny kylvätska bestående av 50/50 vatten/glykol.
En frisk kylvätskepump läcker inte och har inga missljud eller glapp i lagren.
Normalt så tömmer man kylsystemet, och tar även bort 1/8" NPT pluggarna på sidorna på blocket, och spolar rent med varmt vatten, innan man häller i ny kylvätska bestående av 50/50 vatten/glykol.
En frisk kylvätskepump läcker inte och har inga missljud eller glapp i lagren.
3har också hört nått liknande att det funkar med diskmedeltjosanhejsan. inte provat själv utan kommer att spola med vatten
tror inte diskmaskinstabletter var påfunna när manualen skrevs
;-).
tror inte diskmaskinstabletter var påfunna när manualen skrevs
4på jobbet (Scania) så använder vi diskmaskinstabletter om de gått olja eller diesel i vattnet. För beläggningar och gammal skit får man nog ha ur pluggar och skölja å peta noga