Annons

Batteriet laddar ej?

1
Hej behöver lite tips för att komma vidare. Pontiac Catalina -64. Gamla batteriet var dött efter 30 min körning. Köpte nytt batteri och byte även laddningsreläet samt lämnade in generatorn på en generatorfirma på söder. fick till svar att generatorn var ok. Efter c;a 1 timmes körning samma sak, batteriet är urladdat igen? Startlampan lyser vid start. Batteri indikatorn står
mitt emellan D och C (vad nu det står för ?) men när man sätter på lyset och fläkten så drar nålen till vänster mot "D"
Har kollat att alla kablar sitter ordentligt. Tacksam för hjälp.
Annons

Re: Batteriet laddar ej?

6
Nu har jag testat med en voltmätare och batteriet laddar 12,5 utan något på. Med halvljus 12,25 och helljus 12,18
lägger jag till fläkt så är man nere på 12,08 med halvljus. När jag varvar motorn så ökar inte laddningen ?

Skulle tro att det är generatorn som inte laddar tillräckligt ändå ?(eftersom det bör ligga på 13,5)
Fläktremmen är spänd så den slirar inte.

Re: Batteriet laddar ej?

10
Jag har ett liknande problem. Vid lägre driftsvarv så pekar nålen mot discharge, slår jag på lyset så pekar den en bra bit till mot D. Men nålen drar upp mot C vid högre varvtal. Det är en ny (fabriksrenoverad) alternator som borde vara OK. Alternatorn är riktigt jordad. Kan det vara så att laddreläet är färdigt att bytas ut eller bör jag lämna tillbaka alternatorn till butiken?