Hej behöver lite tips för att komma vidare. Pontiac Catalina -64. Gamla batteriet var dött efter 30 min körning. Köpte nytt batteri och byte även laddningsreläet samt lämnade in generatorn på en generatorfirma på söder. fick till svar att generatorn var ok. Efter c;a 1 timmes körning samma sak, batteriet är urladdat igen? Startlampan lyser vid start. Batteri indikatorn står
mitt emellan D och C (vad nu det står för ?) men när man sätter på lyset och fläkten så drar nålen till vänster mot "D"
Har kollat att alla kablar sitter ordentligt. Tacksam för hjälp.
Annons
Re: Batteriet laddar ej?
2Kolla med en Digital Volt Meter över polerna på batteriet innan start, minst 12,5 volt, och sen med motorn igång, minst 13,5 volt.
Om alternatorn laddar så är den magnetiskt vid det bakre lagret, för dit en skruvmejsel för att kolla om den dras till lagret.
Har du rätt typ av laddningsrelä?
Om alternatorn laddar så är den magnetiskt vid det bakre lagret, för dit en skruvmejsel för att kolla om den dras till lagret.
Har du rätt typ av laddningsrelä?
3Jag ska testa med en voltmätare imorgon. Laddrelät köpte jag på Åbergs och är exakt likadant som originalet
5Laddrelä Mek/GM, 6270 Art.nr : SM VR103
Googlade om betydelsen av D - C på batterimätaren, D= Discharge C= Charge . Nålen bör stå i mitten eller lite mer åt C
Min står mer mot D med halvljuset på
Googlade om betydelsen av D - C på batterimätaren, D= Discharge C= Charge . Nålen bör stå i mitten eller lite mer åt C
Min står mer mot D med halvljuset på
6Nu har jag testat med en voltmätare och batteriet laddar 12,5 utan något på. Med halvljus 12,25 och helljus 12,18
lägger jag till fläkt så är man nere på 12,08 med halvljus. När jag varvar motorn så ökar inte laddningen ?
Skulle tro att det är generatorn som inte laddar tillräckligt ändå ?(eftersom det bör ligga på 13,5)
Fläktremmen är spänd så den slirar inte.
lägger jag till fläkt så är man nere på 12,08 med halvljus. När jag varvar motorn så ökar inte laddningen ?
Skulle tro att det är generatorn som inte laddar tillräckligt ändå ?(eftersom det bör ligga på 13,5)
Fläktremmen är spänd så den slirar inte.
7RÄTTELSE ! Startlampan lyser ej ? Det är enbart Oljelampan som lyser.
Har inte tänkt så noga på om den lyste tidigare så vet inte riktigt var den sitter?
Hittar ingen säkring i "dosan" som gått ?
Har inte tänkt så noga på om den lyste tidigare så vet inte riktigt var den sitter?
Hittar ingen säkring i "dosan" som gått ?
9Det var det nya laddningsrelät som felade ! Det visade det sig att det gamla relät(originalet) bara behövde lite justering så fungerade det perfekt. Laddar nu 13,8-14,2.
Tack Kent, du var på rätt spår.
MVH Peppe
Tack Kent, du var på rätt spår.
MVH Peppe
10Jag har ett liknande problem. Vid lägre driftsvarv så pekar nålen mot discharge, slår jag på lyset så pekar den en bra bit till mot D. Men nålen drar upp mot C vid högre varvtal. Det är en ny (fabriksrenoverad) alternator som borde vara OK. Alternatorn är riktigt jordad. Kan det vara så att laddreläet är färdigt att bytas ut eller bör jag lämna tillbaka alternatorn till butiken?
11Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Om du är osäker på laddningsrelät så måste detta kollas/bytas innan andra åtgärder.
Om du är osäker på laddningsrelät så måste detta kollas/bytas innan andra åtgärder.