Annons

Firebird 68, dags att börja på riktigt

1
Min Firebird börjar snart sin resa mot vaggan och jag funderar på vad jag ska välja för primer, färg under bilen, färg under mattan, ni som har några renoveringar bakom er, vad säger ni?

Tanken är att i år strunta i lacken och bara fokusera på skador, fixa dessa och och prima. Fokus ska istället ligga invändigt, skuffen, under och motorutrymme. Slipa/blästra, hagmans gul ca primer och på det lämpliga färger som jag inte vet vad jag ska använda för nå? stenskottsskydd?

Har en ugn och pulverfärgspruta som slitdelar ska få besöka, men vad ska jag undvika att pulverlacka och vad ska jag pulverlacka?

Är helt ny i ett sådant här projekt så hjälp mig gärna.

Bild

/Nordin
Annons

Re: Firebird 68, dags att börja på riktigt

5
Mr.Pontiac skrev:Prata med en lackerare först & främst.

När jag gjorde iordning min 56:a använde jag en etsande primer, kommer ej ihåg märke men det va min brorsa som gav mig den primern och han är lackerare.
Ok, jo men hagmans gula ca är etsprimer de. det är sen på det jag funderade på. Har ev fått tag i en svart lastbils epoxi färg som ska vara stark som satan, perfekt för golv, tak, under och ja allt som inte ska synas utåt. Alla småsaker som får plats i en vanlig ugn ska blästras och pulverlackas, om jag känner för det så ska jag prova med större delar också då jag nu bygger en ugn modell större :)

Motorblock, bakaxlar och fälgar är väl målgruppen på den.

Bild

7
Mr.Pontiac skrev:Spännande bygge, vad ska du använda för värmekälla till ugnen??

Ja det ska bli kul att se hur det går, jag har 2 olika alternativ, antingen använda mig utav flera ugnar som jag har samlat på mig, dock lite krångligt med elen, tur man känner elektriker. Det andra alternativet är att använda en byggfläkt, då får man allt i ett och förlänger bara kablarna till de olika elementen som sitter i. En fläkt från en ugn kommer att användas för att sprida värmen i hela ugnen.

Kommit lite längre nu, snart dags för isolering invändigt

Bild

8
Bild

Det går framåt iaf. Nu är den fri från allt invändigt, dock upptäckte jag att båda sidor av golvet måste bytas, och mest troligt bak till sätet.
Min deadline för inventeringen är på fre, då ska jag skicka en handlingslista med en jag känner till USA för att få det så billigt som möjligt, Få se om budgeten på 10.000 kr håller för första renoveringen. :) Färg, tid, svetsning mm har jag tillgång till så det räknar jag inte med.