Hej.
Nån som vet var eller till vem man kan vända sig om man vill ha hjälp med att montera en MSD Ready to run fördelare? Besitter tyvärr inte kunskapen själv att göra det.
Noggrannhet och i närheten av Stockholm är ju önskvärt då jag bor i Skogås/Huddinge. Har hört talas om nån P. Bruun men var håller han till?
Tacksam för svar.
Annons
Re: Hjälp att montera fördelare
2Vad är anledningen att montera ett MSD tändsystem? Är det nå´t fel på eller saknar du den rätta fördelaren?
3Största anledningen är väl egentligen att jag vill ha nya tillförlitliga grejor. Har haft problem att få bilen att gå som den ska och saknar man dessutom kunskap och ett bra garage att meka i är ju den lätta vägen att köpa nytt. Tycker jag är på god väg med bilen nu och Msd prylarna har legat hemma ett tag nu så jag vill ha dom i bilen nu. En del omständigheter gör att jag inte tror på fördelaren som sitter i nu. Allt blir ju svårt utan ett stort kontaktnät.
4Du talar lite i gåtor... "En del omständigheter gör att jag inte tror på fördelaren som sitter i nu." Hur gammal är MSD fördelaren du har liggandes? Var är den tillverkad? Vad har den för artikelnummer? Eftersom jag säljer delar vet jag att det är kvalitetsskillnad det är därför jag frågar. Och som Kent skrev, varför byta ut originalet om du har det! Montera en ignitor i originalfördelaren och du slipper bry dig!68goat skrev:Största anledningen är väl egentligen att jag vill ha nya tillförlitliga grejor. Har haft problem att få bilen att gå som den ska och saknar man dessutom kunskap och ett bra garage att meka i är ju den lätta vägen att köpa nytt. Tycker jag är på god väg med bilen nu och Msd prylarna har legat hemma ett tag nu så jag vill ha dom i bilen nu. En del omständigheter gör att jag inte tror på fördelaren som sitter i nu. Allt blir ju svårt utan ett stort kontaktnät.
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
5Fördelaren heter 8528 och är helt ny. Att tala i gåtor var inte min mening och det sitter brytarlöst i den befintliga fördelaren. Av anledningar jag inte känner till så har en del prylar plockats bort på bilen när jag köpte den och ersatts med prylar som man sa var nyrenoverade, och som sen visade sig vara ganska risiga, bla då tändsystem och förgasare på en annars jättefin bil. Så nu gör jag vad jag kan för att få bilen att gå som den ska och fördelaren köpte jag i vintras. Just tändsystemet känner jag mig för osäker på för att ge mig på själv. Så nu när jag har ett nytt tändsystem (fördelare, spole och kablar) liggandes vill jag helt enkelt ha det monterat av nån som har kunskapen jag själv saknar.
6Du får gärna slå mig en signal på 013-125622 så kan ví fördjupa oss i detta.
8Jag har öppet 8-12 samt 13-17 alla vardagar utom onsdagar!
10Om man är osäker på eftermarknads-leksaker så kan man ju alltid bygga tillbaka till original, då kan man dessutom följa anvisningarna i verkstadsmanualen.68goat skrev:Fördelaren heter 8528 och är helt ny. Att tala i gåtor var inte min mening och det sitter brytarlöst i den befintliga fördelaren. Av anledningar jag inte känner till så har en del prylar plockats bort på bilen när jag köpte den och ersatts med prylar som man sa var nyrenoverade, och som sen visade sig vara ganska risiga, bla då tändsystem och förgasare på en annars jättefin bil. Så nu gör jag vad jag kan för att få bilen att gå som den ska och fördelaren köpte jag i vintras. Just tändsystemet känner jag mig för osäker på för att ge mig på själv. Så nu när jag har ett nytt tändsystem (fördelare, spole och kablar) liggandes vill jag helt enkelt ha det monterat av nån som har kunskapen jag själv saknar.
Trots allt så fungerade ju miljoner bilar från fabriken med den utrustning som satt där då.
Det är bättre att åtgärda problemet än att dölja symptomen......
Oräkneliga är de entusiaster som i stället för att renovera original-förgasaren, som är anpassad till motorn i alla avseenden, köper en billig blank leksaks-förgasare som lämnar körbarhet, ekonomi och prestanda att önska.
11I det här fallet hade jag behövt skaffa allt nytt, inkl motor då det sitter en 455:a med icke tillhörande toppar mm. Och med en vad jag tror felaktig förgasare 6209S K6. Jag har väl försökt gå en så enkel väg som vad jag trodde var möjlig. Vet inte om numret på förgasaren säger dig nåt men den har jag kvar. Hade originalmotorn suttit i hade nog allt varit lite lättare antar jag. Man lär sig lite varje dag som du säkert vet.
12Utvecklingen har ju trots allt gått framåt och stora saker har ju skett, men jag håller med, vissa saker idag lämnar mycket att önska...The Judge skrev:Om man är osäker på eftermarknads-leksaker så kan man ju alltid bygga tillbaka till original, då kan man dessutom följa anvisningarna i verkstadsmanualen.68goat skrev:Fördelaren heter 8528 och är helt ny. Att tala i gåtor var inte min mening och det sitter brytarlöst i den befintliga fördelaren. Av anledningar jag inte känner till så har en del prylar plockats bort på bilen när jag köpte den och ersatts med prylar som man sa var nyrenoverade, och som sen visade sig vara ganska risiga, bla då tändsystem och förgasare på en annars jättefin bil. Så nu gör jag vad jag kan för att få bilen att gå som den ska och fördelaren köpte jag i vintras. Just tändsystemet känner jag mig för osäker på för att ge mig på själv. Så nu när jag har ett nytt tändsystem (fördelare, spole och kablar) liggandes vill jag helt enkelt ha det monterat av nån som har kunskapen jag själv saknar.
Trots allt så fungerade ju miljoner bilar från fabriken med den utrustning som satt där då.
Det är bättre att åtgärda problemet än att dölja symptomen......
Oräkneliga är de entusiaster som i stället för att renovera original-förgasaren, som är anpassad till motorn i alla avseenden, köper en billig blank leksaks-förgasare som lämnar körbarhet, ekonomi och prestanda att önska.
13Med original menar jag Pontiac original fabriksdelar och du har ju en Pontiac V8 byggd av Pontiac delar vad jag kan förstå?68goat skrev:I det här fallet hade jag behövt skaffa allt nytt, inkl motor då det sitter en 455:a med icke tillhörande toppar mm. Och med en vad jag tror felaktig förgasare 6209S K6. Jag har väl försökt gå en så enkel väg som vad jag trodde var möjlig. Vet inte om numret på förgasaren säger dig nåt men den har jag kvar. Hade originalmotorn suttit i hade nog allt varit lite lättare antar jag. Man lär sig lite varje dag som du säkert vet.
Och då kan man ju använda även fördelare och förgasare som är fabriksdelar till Pontiac, den behöver nödvändigtvis inte vara 100% applikationsrätt till just DIN motor som den är byggd nu, ty dessa delar går att justera/anpassa så att de fungerar som avsett och precis som original.
Och funktionsmässigt kan du använda en Pontiac Service Manual för att förstå och att justera förgasare/fördelare.
Det finns INGEN anledning att kasta på motorn en massa färgglada leksaker, det är bortkastade pengar.
F.ö. så är 6209S en Quadrajet-förgasare tillverkad av Carter som ersättare för 1971 Pontiac Rochester Quadrajet, således en mycket bra förgasare, bra mycket bättre än alla andra som idag sälj över disk.
14Ja hur har man tagit sig ur garaget alla dessa år med endast eftermarknads delar skulle aldrig i mitt liv montera en gammal sliten fördelare på en bil.Och utveklingen går framåt inte står den still som vissa tror.
15Ja, varför ska man hålla på och trilskas med en gammal Pontiac när det finns så fina el-hybridbilar idag?
Kanske för att det fortfarande finns folk som förstår hur man servar grejorna som satt på en gammal Pontiac?
Och de som inte gör det tycks göra allt för att vända utvecklingen bakåt i tiden, fast det lär nog dröja innan vi ser en E-brock clone AFB och ett MSD tändsystem på en T-Ford i originalskick på en utställning?
Kanske för att det fortfarande finns folk som förstår hur man servar grejorna som satt på en gammal Pontiac?
Och de som inte gör det tycks göra allt för att vända utvecklingen bakåt i tiden, fast det lär nog dröja innan vi ser en E-brock clone AFB och ett MSD tändsystem på en T-Ford i originalskick på en utställning?