Annons

formula 400 som går varmt

1
Min gamla pontiac är lite ledsen i ögat. Setup som följer.
400 motor borrad 030
10,5 i komp
kauffman racing cnc toppar
performer rpm insug
mighty demon 750 58 munstycken på primären 75 på sekundären
msd 6al tändning med pro billet fördelare
meziere el vattenpump
comp hydraulisk rullkam ganska vass
Stor griffin alu kylare
dubbla derale elfläktar
Lambda 0,8

Men fanstyget går varmt.. Och jag kan inte för mitt liv begripa varför..
sitter en 150 fahrenheits termostat i just nu. Tempen går upp till 210 fahrenheit ca 98 grader.. och då med full fläkt på max värme. Sådär skönt just nu. Någon som har tips för jag har kollat allt nu och börjar bli gråhårig.. Tycker det är lite väl mycket tryck i kylsystemet.
Topparna är spritt nya och blocket planat. Gått max 200 mil sen totalrenovering. Lurar på om tändkurvan kan ställa till det hela. Men vill inte justera för mycket för han går som ett as.. Ligger på 14 grader just nu vid 800rpm och slår ut 36 grader vid 3500 rpm

Bild

Bild
Annons

2
Du har alltså byggt en motor som endast ska köras på bana, 402 meter i taget, med spjällen öppna hela tiden?
Men du vet inte durationen på kammen?

Nåväl, du har skaffat en del saker som är onödiga och inte gör situationen bättre (om du ska köra på andra ställen än bana och längre än 402 meter).

Jag säger inget om topparna, de är bra. Insuget är hyfsat, fast inte bättre än ett original Q-jet insug.
Resten är leksaker med stora kvalitetsproblem.
Men folk som bara kör på bana gillar ju att skruva?

En anpassad Q-jet, original tändsystem, en riktig kylare med kåpa ock thermoclutchfläkt, en 195F termostat med 15-17 psi kylarlock, en riktig vattenpump med plåt mot transmissionskåpan skulle göra jobbet bättre och med driftsäkerhet.

Kauffmantopparna har utmärkta förbränningsrum som inte behöver en tändkurva långt ifrån standard, 10 initialt, 20 i fördelaren, totalt 30 grader vid 4000varv och 16-20 grader från vakuumförställningen är en bra början och räcker sannolikt hela vägen.

Sen kan jag inte se att PCV-ventilen är kopplad? Hur får du ur de frätande vevhusgaserna ur motorn?

Som sagt, det finns en hel del felkällor på din motor, men du får en lista här som du kan bena igenom och pricka av punkt för punkt, det kanske hjälper en aning.......

För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högflödes eller högtrycks oljepump
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 98 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Igensatt katalysator.
Igensatta injektorer
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/