hej alla bara undra om en sak om ni kan stå till hjälp.
har idag en bonneville 66 med 389 325hk enligt topp nummer.
jag har satt på headers och ett edelbroch rpm insug med holly 650.
nu till frågan,villken kamm vill jag ha? finns ett par att välja på typ performer + och rpm..jag kommer att köra med org utväxling i bakaxel och förmodligen org stall i 400an..måste man porta topparna o komphöja motorn för att en så pass vass kamm som rpm ska göra någon märkbar skillnad?
tacksam för svar mvh johan
Annons
2
Om du haft en F eller A-body med 3.90 i bakaxeln och ett par E-toppar och en 800 Q-jet så skulle jag förstå, men en Bonneville?
Körbarheten kommer totalt att saknas med de delar du räknar upp?
Finns ju lämpligare bilar att trimma?
Vad är målet med bilen?
Körbarheten kommer totalt att saknas med de delar du räknar upp?
Finns ju lämpligare bilar att trimma?
Vad är målet med bilen?
4
Med tanke på bilens vikt och bakaxelutväxlning så skulle jag bygga motorn för bottenvrid så att den kommer iväg ordentligt, precis som Pontiac avsåg, d.v.s. bygga motorn som den var från fabrik.
Det är vridet som flyttar bilen, så det blir lite knasigt att bygga en "liten" motor för effekt högt upp i varvregistret.
Men ok, om du är seriös, så skaffa ett strokerkit till 389´an, en RAIV-kam, ett par 87cc E-toppar, en 800cfm Q-jet, en 3000 varvs turbin och en 3.23 - 3.73 utväxling så lär du skrämma de flesta med drygt 500 ystra pållar med bra vrid och prestanda.
Det är vridet som flyttar bilen, så det blir lite knasigt att bygga en "liten" motor för effekt högt upp i varvregistret.
Men ok, om du är seriös, så skaffa ett strokerkit till 389´an, en RAIV-kam, ett par 87cc E-toppar, en 800cfm Q-jet, en 3000 varvs turbin och en 3.23 - 3.73 utväxling så lär du skrämma de flesta med drygt 500 ystra pållar med bra vrid och prestanda.
6
[quote="The Judge"]Med tanke på bilens vikt och bakaxelutväxlning så skulle jag bygga motorn för bottenvrid så att den kommer iväg ordentligt, precis som Pontiac avsåg, d.v.s. bygga motorn som den var från fabrik.
Men ok, om du är seriös, så skaffa ett strokerkit till 389´an, en RAIV-kam, ett par 87cc E-toppar, en 800cfm Q-jet, en 3000 varvs turbin och en 3.23 - 3.73 utväxling så lär du skrämma de flesta med drygt 500 ystra pållar med bra vrid och prestanda.[/quote]
glömde fråga om bilen går att cruisa med dessa grejer? tänkte mest på 3000 stallet?eller det blir ingen större skillnad mot nu?
mvh johan
Men ok, om du är seriös, så skaffa ett strokerkit till 389´an, en RAIV-kam, ett par 87cc E-toppar, en 800cfm Q-jet, en 3000 varvs turbin och en 3.23 - 3.73 utväxling så lär du skrämma de flesta med drygt 500 ystra pållar med bra vrid och prestanda.[/quote]
glömde fråga om bilen går att cruisa med dessa grejer? tänkte mest på 3000 stallet?eller det blir ingen större skillnad mot nu?
mvh johan
7
Johan, det är absolut inga körbarhetsproblem med den turbinen som jag avser, nämligen den s.k. "Jim Hand"-turbinen som Continental Converters tillverkar, den känns precis som en std turbin ända till man trycker till ordentligt på plattan......