Annons

389 misständer

1
389 med nyrenoverade toppar och ventiler går som en klocka. Häromdagen när jag för första gången trycker till gasen ordentligt så händer något. Bilen börjar misstända och skaka och går inte på tomgång. Vid en kontroll där tändkablarna drogs av en i taget så blev det sämre i alla fallen utom för när sjuans tändkabel drogs. Vid en kontroll visade det sig att stiftet var sprucket. Stiftet byttes men det blev ingen förbättring. Felet måste alltså vara något annat.
kompet för sjuan mättes till ca. 11
Vakuum ok
stiftet ger gnista
En orsak skulle kunna vara dåliga brytare och tändkablar men varför skulle det inträffa med händelse av ett gaspådrag?
Motorn verkar gå på alla cylindrar men ruskigt ojämnt och inte hela tiden. På tomgångsvarv ruskar hela bilen och innan händelsen gick den mjukt och nästan vibrationsfritt.
vad mer kan ha hänt? Någon som råkat ut för liknande händelse och kan dela med sig av sina erfarenheter
Annons

Re: 389 misständer

7
Börja på ruta ett, med en riktig felsökning.

Kolla motorns kompression i alla cylindrar för att utesluta mekaniska fel.
Kolla, mät och byt ut tveksamma detaljer i tändsystemet till nya av korrekt sort och ställ sedan in tändningen korrekt. Kolla även att vakuumförställningen är hel.
Kolla alla slangar och ventiler som är kopplade till insuget och förgasaren så att de är hela och fungerar som avsett.

Gå igenom min lista, mät, notera och justera vartefter du går igenom punkterna:

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsinställning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vacuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.

Motorn stannar
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Trasig eller feljusterad vacuumbreak (choke pull-off).

Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vacuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpsgummin måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.

Svag motor eller stor bränsleförbrukning
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Igensatt tankventilation.
3. Anliggande bromsar.
4. Lågt lufttryck i däcken.
5. Fel på automatlådan.
6. Fel eller trasig kylartermostat.
7. Blockerad eller läckande förvärmningskanal i insuget.
8. Choken inte helt öppen vid driftvarm motor.
9. Felaktiga tillbehör (servopump, luftkonditioneringskompressor).
10. Igensatt avgassystem .
11. Dåliga körvanor.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

8
Det var en diger lista. Tack och lov kan jag eliminera en hel del eftersom jag bara har de delar som är avsedda att sitta på bilen. Allt montage är ok. Bilen gick mycket bra innan den helt plötsligt började ruska runt. Toppar och ventiler är nyrenoverade så det sitter inget i vägen. Vakuum är ok. PCV ventil är ny och ok. Inga justeringar är gjorda på förgasare eller tändning från när jag plockade isär topparna. Bilen gick bra innan topprenoveringen och fungerade bra när jag satte ihop motorn igen. Det måste vara något som havererade vid kraftigare (ingen tokgasning) gaspådrag. Jag har börjat med nya tändkablar och brytare. Ny tändkabel till sjuan hjälpte inte. Tänkte gå vidare med soppapumpen. Jag har för mig att lämpligt flöde står på ett flertal ställen i forumet.
Tack så mycket för listan. Den kan vara till stor hjälp. Om du får någon snilleblixt om vad orsaken kan vara så släng in en rad.

9
Har du gjort kompressiontest med driftvarm motor, alla stift ur, + kabel på tändsople bortkopplad, spjällen på förgasaren vidöppna och 6 varv på veven?
Har du dragit vipparmsmuttrarna 20lbs?

Hur har du justerat brytarna? Ska vara 30° kamvinkel.
Har du mätt kondingen? Ska mäta 0,2mFd
Hur mycket vakuum har du med växeln ilagd och 600 varv? Bör vara runt16 in/hg.
Hur mycket vakuum har du i neutral? Hur mycket går varvet upp? Bör vara 18-19 in/hg vid 7-800 varv.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

11
En sak är mycket viktig: Kolla att vevaxeldämparen aka dampern inte wobblar utan går rakt och fint på tomgång.Kastar den börjar vulkningen att släppa och det vill du inte,blir jävligt stökigt under huven.Har inget med dina problem att göra men det är värt att kolla.Denna del är lätt att förbise,jag har bytt 3st.

12
Tack så mycket Peje. Det vore synd med allt arbete jag lagt ner med renovering och lackering. Ursäkta en nybörjare men räcker det att kolla att det inte är ett ruskande utan går mjukt eller behöver man dra streck och kolla att strecket fortfarande är någorlunda rakt? (Jag såg ett exempel där man drar ett streck rakt över center och ytterdelar.)
Mvh Magnus

13
T.o.m 1967 använde Pontiac en hub med tändmärket på, och på den skruvades damper och remskivor.
Ingen wobblande ytterring med tändmärke alltså, som det kan vara på 1968 och senare dämpare.

En notering angående de tidiga hubbarna, 1963½-65 har två streck som ska kollas mot en pil på kåpan, det första strecket i rotationsriktningen är 6° före TDC och det andra 0°.
1966-67 har ett streck och en skala på kåpan.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

14
Det stämmer bra. Jag har två streck på min. Med andra ord behöver jag inte få bekymmer med något sådant missöde. Bytte fördelare idag och inbillar mig att det blev lite bättre men det blir inte någon skillnad i motorns gång när jag prövar att dra ur sjuans tändkabel. Jag tycker att det börjar verka vara ett problem med soppan till sjuan.