Annons

Klockan skenar!

1
Hej! Tänkte försöka laga originalklockan till min bil som inte fungerar.
Den gick mkt trögt när jag rörde visarna men med lite wd 40 snurrade allting lätt.

Men när 12 volt kopplas på snurrar sekundvisaren som en jetmotor, en timme på ca 5 sek.
Så bra kan väl inte wd-40 vara :D

Några tipps eller ideer?
Annons

Re: Klockan skenar!

4
Klockan fick jag inte att funka så jag gjorde så här, bröt försiktigt bort den pajade mekanismen, gick sedan till Clas Ohlson och
köpte ett batteridrivet kvartsverk för 39 kr och visare 29 kr plus en batterihållare för ett 1,5 volts batteri.

Verket får enkelt plats i klockhuset, det jag behövde göra var att borra upp hålet i urtavlan till ett 10 mm hål.
Där batteriet ska sitta lödde jag fast två kablar som dras ut genom klockhuset och löds fast i batterihållaren så batteriet enkelt kan bytas
utan att plocka ur klockan eller ligga upp och ner under instrumentpanelen. Hållaren fäster jag med ett buntband så den inte syns.

Visarna fick modifieras något och målas vita för att likna original.
Nackdelen är att tiden inte kan ställas utifrån så batteriet måste sättas i vid "rätt" tid.

Re: Klockan skenar!

5
lemans71 skrev:Tack! Det finns tydligen information om ALLT på nätet.
Ja jag begriper inte hur man klarade sig utan Internet när man höll på och skruvade på 80-talet

Så kan man också göra... Om du skulle tröttna på att passa klockan när du behöver ställa om den, så säljer jänkarna ett ombyggnadskit. Sök på Ebay så kommer du att få ett antal träffar, eller så kanske Håkan kan hjälpa dig.

/Mikael