Annons

Re: Plugga.

16
Skiljer ca 15cfm i flöde mellan 1.96-toppar och 2.11-toppar, i teorin kan storventilstopparna flöda för ca 30hk mer än småventilstopparna men skillnaden är förmodligen inte så stor på en gatmotor. Dessutom har 47-topparna 45° insugsventiler vilka flödar lite bättre vid höga ventillyft.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Annons

18
Kolla på dina ventiler och jämför insug/avgas, båda har 45°. Dom flesta har 30°, tror bara det var 455SD som hade 45° bland storventilstopparna samt några få av småventilstopparna? 30° ventil/säte flödar bättre vid låga lyft, upp till ca .450".

19
Skulle 041 passa till mina toppar som de är nu? Man kan ju öka lyftet mer. Allt sitter i bilen med en 350, det får gå en sommar till. Måste fixa kolvar stakar innan bygget kan gå vidare. 350 är faktiskt väldigt rapp som den är.

20
Ser ingen anledning att det inte skulle fungera? Skaffa vettiga fjädrar bara. Slipa ur topparna för 1.65-vippor innan du monterar dom ifall du vill byta vippor senare. Jag beställde det här kitet från Summit: http://www.summitracing.com/dom/parts/f ... ke/pontiac" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom här midda stakarna ligger bra i pris (står som Pontiac 455): http://www.racingpartsmaximum.com/sae51 ... rod-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Enda anledning att jag köpte deras H-profilstakar till min motor var att I-profilstakarna var slut när jag skulle beställa. Maskinjobben är det dyraste på ett motorbygge, inte delarna ;) Jag var också nöjd med min 350, riktigt pigg med portade 47or, 068-kam och 4.10utv.

21
Jävligt bra tips. Kan inte öppna summit sidan. Var det fjädrarna? Varför ska det vara i form på staken? Bra pris dock. Jag har faktiskt förberett för 1,65 vippor. Bör man byta stötstänger då eller räcker det att ha justerbara vipparmsbult. Just nu har jag orginal gängade, har inget behov av annat men det är ju helicoilat och klart att dra i andra bult. Det blir nog h profil för min del och smidda trw eller något liknande. Det är 400 std borr om någon kanske skulle sitta på prylar.

22
Konstigt, länken fungerar när jag trycker på den? Länken gick iaf. till Summit's reubildkit med TRW/Speedpro kolvar. Här är ett exempel på lämpliga fjädrar till 041-kammen med 1.65-vippor: http://m.summitracing.com/parts/cro-68404-16" onclick="window.open(this.href);return false;
Rpm's "stock" I-profilstakar klarar ca 500hk, H-profilstakarna klarar ca 700hk. Angående stötstänger så är det väl ingen dum ide att byta till kraftigare om du monterar en kam med högt lyft. Jag gjorde en egen justerbar stötstång av en gammal orginalstång för att mäta vilken läng som behövde beställas men klarade mig med Comp Cams stötstänger i std. längd (9.136") ihop med justerbara vipparmsbult.

23
Det var just längden jag var ute efter. Det verkar inte vara så vanligt att man byter längd på pontiac trots olika modifieringar. Jag är väldigt tacksam för tipsen/länkarna. Har fixat plugg nu och lånat en gängtap 3/8. Lyfte ut blocket själv idag och la det bak på min V70. Jävlar va stark jag är! Skall till jobbet och fixa till det sista innan lack.