Annons

Plugga.

1
Hej. Om man ska plugga de främre oljekanals hålen, vilken typ av plugg/gäng bör användas om man nu inte vill använda de man slår i?

Vart köper eller hur tillverkar man styrningarna till kam kåpan som sitter längst ner på blocket?

Vilken oljepump är lämpligast att använda till en 400 som skall kunna varva till ca7000?
Annons

Re: Plugga.

2
7000 varv! Var ska du köra den motorn? Vilka toppar (flöde) och kam (duration) ska du använda? Converter? Bakaxelutväxling?

Använd likadana NPT-pluggar som sitter i bak.

Styrningar till transkåpan kapar du av ett rör som passar i hålet och som skruven går igenom, vill minnas att ett 1/2" rör funkar.

Melling #10540 är highperformance-varianten av M54DS, som många använder till rena racing-maskiner.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Jag gängade mitt block med en 3/8-18 NPT gängtapp, kolla bara så inte pluggen går in för långt och täcker de tvärgående oljekanalerna.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

4
Tack. Duger en 60psi pump alltså? 3/8 npt. Ok. Skulle det funka kanske då med m16 insex stoppskruv? Har på jobbet som är ca 15mm lång, går ju att slipa ner men den är inte konisk. Men det finns ju gukka för sånt.

8
Angående motorn så har jag nog inte den toppdel som passar för de varvtalen just nu. Men jag ska bygga en bottendel för det ändamålet.

Som det ser ut nu:
400 std borr 0deckat.
Portade samt planade 47 toppar som även har gängade stödbult extra hål för grenrören men fortfarande små ventiler än.
4.10 utv
Th350 preppad
Turbin? 2500?
Kam vet inte vilken som skall användas, men är sugen på 041.
Orginal 4 ports insug eller torker2.
Tyvärr kommer jag använda en predator. Det får ni säga vad ni vill om, men jag blir ändå tuffast på stan!

10
Har du haft topparna länge? Sålde nyligen mina lätt portade och plannade 47or med ARP-vipparmsbult, pinnbultade för headers. Angående vilken gängtapp man bör använda så fungerade det utmärkt med en konisk eftersom man då kan välja hur långt in gängorna ska gå så att inte pluggen täcker oljekanalerna ner till ramlagren. Jag använde pluggsatsen från Spotts, som jag länkade till.

11
Ja jag har haft topparna i sex år eller mer och jag har gjort portning själv. Det är bara planingen som inte jag har gjort. Jag har gängat o allt det där som behövs.

För tillfället har jag inte stålar till att bygga klart motorn. Jag har precis fått hem blocket från bearbetning med nya kamlager borrning och planing.

Men för skoj skull vill jag höra hur en bra kombination ser ut och kanske även med de prylar jag har. Jag har själv inga större planer än att få ihop en stabil bottendel. Jag börjar där.

Turbin och låda är det som sitter i bilen Samt utv. 4.10

12
Ok, tänkte att du kanske hade mina gamla toppar. Vad blir det för stakar och kolvar? 041 kammen eller Crower 60919 borde väl fungera bra ihop med din utväxling? Om du fräser upp och sätter i 2.11 / 1.77 ventiler i topparna + lite portning räcker dom till över 450hk. Jag kommer använda Crower 60311 till min 400 med portade 16 toppar, 4.10utv. och Continental 10" med 3500stall.

13
Ja då ligger jag inte så illa till då. Kolvar och stakar blir smidda saker, har inte köpt något än. Topparnas portning är jag riktigt nöjd med, men det finns en del att önska med andra saker, som ventiler etc. Projektet ligger långt fram i tiden. Som sagt så är blocket klart och pengarna slut.