Annons

Th400

1
Hejsan , kan man byta bakre packbox (utgående kardan) utifrån ?
Försöker hitta packboxen i hansen racingkatalogen men lyckas ej ?
Nån som kan hjälpa mej ? Tips på bra olja för lådan ?
Växellådan är en th400 - 67

Tack på förhand skurrrtan
Annons

Re: Th400

3
Ok . Det går alltså inte att byta packboxen utifrån ?
Tror du man kan köra med okq8 auto-15 ATF olja?
Är billig på swedol . 20 liter för ca 650 kr
Vilket oljefilter rekommenderar du till motorn 400 -72
Har headers och det är lite trångt .
Sitter FRAM PH25 där nu .
Tror inte dom har det på hansen ?

Tack för snabbt svar och trevlig helg .

4
Har kört med OK/Q8 olja från Swedol i både motor och låda, T 520 10W-30 och Auto 14 ATF. Kör också med FRAM PH25 som jag köpt hos en återförsäljare till Hansenracing, så dom borde sälja FRAM-filter.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

5
Det går att byta packboxen "utifrån", men varför göra det svårare än det behöver vara?

Oljan till lådan ska vara Dexron II (eller senare om man inte hittat II:an).
Vad jag förstår så ska okq8 auto-15 ATF olja motsvara Dexron III och okq8 auto-14 ATF olja motsvara DexronIID, så båda borde vara OK (att använda)?

Och Fram oljefilter skulle jag inte använda på nå´n motor som jag är rädd om. Aldrig nå´nsin, de är i samma klass som Champion tändstift, d.v.s. sämst.

Det finns riktiga oljefilter från ACDelco som heter PF24.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

6
The Judge skrev:Det går att byta packboxen "utifrån", men varför göra det svårare än det behöver vara?

Oljan till lådan ska vara Dexron II (eller senare om man inte hittat II:an).
Vad jag förstår så ska okq8 auto-15 ATF olja motsvara Dexron III och okq8 auto-14 ATF olja motsvara DexronIID, så båda borde vara OK (att använda)?

Och Fram oljefilter skulle jag inte använda på nå´n motor som jag är rädd om. Aldrig nå´nsin, de är i samma klass som Champion tändstift, d.v.s. sämst.

Det finns riktiga oljefilter från ACDelco som heter PF24.
Har också hört från flera oberoende källor att Framfilter är skit, dock satt det Fram på min kärra när ja köpte den. (Det fungerade ju)
Numera bytt till AC.

"För en 10 år sen körde jag med filter som hette WIX, va nått nacsarfilter reklam på filtret, tryckt. Inga problem med d, men för ca 2år sen såg jag att biltema kör med dom filterna. Dock sitter det bara en klisterlapp på som det står wix. Jag kör inte med det märket mer!"

7
Oj vilken tjatter det har varit vilket oljefilter som är bäst! Jag har kört både med Wix, Mann,AC PF24,K&N. Det sistnämnda är smidigt då det finns en bultskalle för 1" nyckel på filtret.Bra när det är trångt.Drar mig till minnes att det har funnits ett filtertest där INTE PF24 var vinnaren.Som sagt,åsikter finns det gott om och det kanske inte ser så korrekt ut att ha Biltema grejer i motor rummet.Har dock använt Biltemas motoroljor och det funkar för mig,även batteriet har funkat bra.Samma sak med AC Delco tändstift.Är dom bäst? Nej,men billiga.

8
Det var inte fråga om vilka som var bäst, tvärtom, det var frågan om vad som var SÄMST.
Det är enkelt att googla på "fram oil filters" så får du lite att läsa. Jag tvivlar på att du kommer att använda ett Fram oljefilter efter det.

Ett annat exempel är K&N "högflödesfilter". Varför flödar då detta mer? Jo, de släpper igenom större partiklar (sk*t), precis som deras "högflödande" luftfilter, som filtrerar bäst när de är riktigt sk*tiga och dryper av olja. Nä, jag betackar mig för deras produkter.
Hellre ett filter som gör sitt jobb som avsett än ett som är lätt att skruva bort (vilket i.o.f.s. är en välgärning då det har korta bytesintervaller precis som alla andra "highperformance/race/superduper/100hästarextra-produkter").

Är det nå´n som tror att GM/ACDelco säljer fler tändstift till sina bilar än vilket annat märke på tändstift som helst? Jag gör det i.a.f.
Det kan aldrig vara fel att använda delar som GM rekommenderar till sina egna bilar och som de t.o.m. har egna divisioner till att tillverka dessa delar.
Att en produkt är billig behöver inte betyda att den är dålig, det betyder oftast att den säljer i så stora mängder att priset kan hållas nere.

Tjatter, tjatter, tjatter.......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

9
Alltid kul med en diskussion på PFA då FB ser till att döda dom flesta forum.Jag har provat att köra med NGK i min spis,ingen speciell skillnad.Men det känns ju lite bättre att åka med R45S(psykologiskt?).När jag åkte med min Honda CBX skulle jag väl aldrig drömma om att köra med Bosch stift,huga! Dom här mudderverken till V8:or går väl både att köra på rapsolja och glödstift(skämt).Min åsikt är att man kan ha ett öppet sinne för andra produkter och inte stirra sig blind på "original".Bra då att man kan välja.Är bytesintervallerna korta(endast sommar) är det väl skit samma vad som åker dit,om det så heter Wix.K&N,NGK eller nåt annat.

10
The Judge skrev:Det var inte fråga om vilka som var bäst, tvärtom, det var frågan om vad som var SÄMST.
Det är enkelt att googla på "fram oil filters" så får du lite att läsa. Jag tvivlar på att du kommer att använda ett Fram oljefilter efter det.

Ett annat exempel är K&N "högflödesfilter". Varför flödar då detta mer? Jo, de släpper igenom större partiklar (sk*t), precis som deras "högflödande" luftfilter, som filtrerar bäst när de är riktigt sk*tiga och dryper av olja. Nä, jag betackar mig för deras produkter.
Hellre ett filter som gör sitt jobb som avsett än ett som är lätt att skruva bort (vilket i.o.f.s. är en välgärning då det har korta bytesintervaller precis som alla andra "highperformance/race/superduper/100hästarextra-produkter").

Är det nå´n som tror att GM/ACDelco säljer fler tändstift till sina bilar än vilket annat märke på tändstift som helst? Jag gör det i.a.f.
Det kan aldrig vara fel att använda delar som GM rekommenderar till sina egna bilar och som de t.o.m. har egna divisioner till att tillverka dessa delar.
Att en produkt är billig behöver inte betyda att den är dålig, det betyder oftast att den säljer i så stora mängder att priset kan hållas nere.

Tjatter, tjatter, tjatter.......
Visste inte att FRAM tillverkade dåliga filter :? Mitt nya filter sitter redan monterat så det får vara kvar till efter första uppstarten. Kanske säkrast att åka förbi Håkan S och köpa ett ACDelco filter att montera efter inkörningen :roll:
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

11
Min tanke om detta var inte tjatter.
D va att om jag testat dåliga filter, behöver ingen annan råka ut för samma elände.
Jag köper Biltemas oljor till min brukis å d funkar utmärkt. Men filterna håller jag mej undan, egen erfarenhet samt kompisars.

Men det är väl vad forum handlar om, skitsnack, tjatter, erfarenheter.

Tacksam för alla svar man får här, svårt å gissa sig till allt man vill veta om detta ädla märke ;)