Lite gjutjärnsporr...
![Bild](http://racev8s.com/images/headporting/DportPontiac1.jpg)
![Bild](http://racev8s.com/images/headporting/DportPontiac2.jpg)
![Bild](http://racev8s.com/images/headporting/DportPontiac3.jpg)
Välkommen till forumet!hosjobo skrev:Hej, ny här och ny på Pontiac (bara Ford tidigare) men i våras köpte jag en -68 Bonneville cab i mycket fint orenoverat originalskick (14000 mil).
Men jag är inget originalfreak så jag tänkte pigga upp motorn lita så därför är den här tråden jäkligt intressant. jag är väldigt ödmjuk vad gäller åsikter då jag inte kan ett skit om dessa motorer, men jag är mycket inne på ett strokerkit (461cui) men vet inte vad jag ska kombinera resten av motorn med.
Kan tyvärr inte avläsa vilka toppar jag har, för otydligt men förutsätter att dom är original, men tänker att det kan bli för hög komp med strokerkitet?
Kamaxel, blir 068-kammen för tam?
Förgasare får Kent hjälpa mig med.
Syftet ned motorn är en cruisingbil som får folk att höja på ögonbrynen när man trampar på, alltså en bil med hyffsad tomgång som man kan cruisa med i timmar utan problem, men som ändå har "det lite extra"
Förstår att utväxlingen blir ett problem (2.73 tror jag) men hur stort?
Hej, tack för svar, det är en 400, ska kolla länken, kollade numret på förgasaren 7040264 VB 2419 är ju vad jag förstår en -70 så den måste väl ha bytts nångång.Välkommen till forumet!
Är motorn en 400 eller 428? Topparna bör ha nr #15, #16 eller #62. Det finns strokerkit med dishade kolvar som fungerar ihop med dessa toppar, ett exempel: http://www.spottsperformance.com/rotati" onclick="window.open(this.href);return false; ... assemblies Om du har #15 toppar går det fräsa ur dom för 2.11"/1,77"-ventiler vilket #16/#62-topparna redan har, jag skulle också konvertera till skruvade vipparmsbult på #15 topparna. 068-kammen kanske inte är så "vild" i en 461a men jag tror den fungerar bra ihop med din utväxling + tung fullsize. Alternativa kammar är exempelvis Summit 2801 eller Crower 60916. Jag bygger som sagt själv en 406a med 068-kam som ska i en Bonneville -65 med 2.73utv + TH350 med 2200-stall converter. Hade jag startat med motorbygget idag hade jag nog strokat motorn och använt en converter med lägre stall istället. Håll oss uppdaterade på ditt motorbygge!
Ok, tack! Då beställer jag hem det.The Judge skrev:Främre skruvarna till Q-jet ska vara 101mm långa med 5/16" UNC gänga.
Återgå till "Garaget - Samlat!"