Annons

trim kam till 400 motor.

1
Vad skulle NI rekomendera till att sätta i för en kam i en 400 motor med 6X toppar samt edelbrock performance insug och en holley 650 ?

någon som har något tips för att få lite mer morr i motorn och få ihop en 400 hk ca ?
// Niklas
GTO66
Annons

Re: trim kam till 400 motor.

4
Comp cams XE-kammar, exempelvis xe262/xe268, ger lite högre cylindertryck (högre dynamiskt komp) än "vanliga" kammar och passar därför bra till lågkompsmotorer. Vet att många i Usa rekommenderar XE262-kammen 400-motorer mellan 8,0:1-9,2:1 i statiskt komp.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: trim kam till 400 motor.

5
"Vet att många i Usa rekommenderar XE262-kammen TILL 400-motorer mellan 8,0:1-9,2:1 i statiskt komp." Gissar på runt 300hk med den kammen. För att få ut 400hk skulle jag höja kompet till ca 9,5:1, större förgasare (Q-jet), snygga till kanalerna i topparna för lite bättre flöde, headers eller ramair mainfolds, och en kam liknande Comp cams XE274, Crower 60916 eller Summit 2802. Skulle också uppgradera till smidda kolvar och stakar. Vilken kam som är lämplig att använda beror på hur mycket din bil väger, växellåda/converter stall, utväxling i bakaxeln etc...
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: trim kam till 400 motor.

6
XE-kammarna är skräp i högkompade motorer, eller åtminstone blir motorn skräp när den spikat ihjäl sig.
Och detta utan att ha gett nå´n nämnvärd effektökning p.g.a. det begränsade varvtalsområdet.
Dessutom har de en tendens till att ticka som en mekankam p.g.a. de s.k. "snabba" ramperna som får ventiltallrikarna att släppa hårdare än nödvändigt mot sätena.

Men annars var det goda råd....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: trim kam till 400 motor.

7
Allt under 9.5 är väl lågkomp? :D XE274-kammen bör kanske ha något lägre än 9.5 med järntoppar? Wolverine Wg 1169 som Lemans_69 hade till salu eller en Summit 2801-kam borde också fungera bra i din 400 med std 6X-toppar. Vet du om det är 6X-4 eller 6X-8?
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: trim kam till 400 motor.

8
Låter vettigt. men man kanske ska lägga sig runt 300 till å börja med tror jag bestämt.
dom där 400 hästarna får vänta tills ekonomin tillåter med ett strokerkit tänkte jag :)

dock vet jag ej om jag har 6x-8 eller 6x-4 toppar. har inte kommit så långt i forskningen ännu :P vad är det som skiljer dom topparna åt ? :)

men med en XE262-kamm, sen mina toppar och det där utbytes insuget och holleyn och ett par headers kommer lämna någonstans runt 300 som jag förstår, stämmer detta påstående ? :)

// N
GTO66

Re: trim kam till 400 motor.

11
http://www.wallaceracing.com/head1.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Skrolla ner så har du en bild på en topp, "identification code" ska vara en 4 eller 8. 6X-8 ger ca 7,8:1 i komp och 6X-4 ger ca 8,2:1 på en std 400. Du bör få runt 300hk med 8,2:1 i komp, Comp cam xe262 + de andra delarna du har om allt är korrekt justerat och i bra skick. Även Wolverine och Summit-kammen som nämndes ger runt 300hk och 530nm enligt desktop dyno2000.
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP

Re: trim kam till 400 motor.

12
Burningbird skrev:http://www.wallaceracing.com/head1.htm Skrolla ner så har du en bild på en topp, "identification code" ska vara en 4 eller 8. 6X-8 ger ca 7,8:1 i komp och 6X-4 ger ca 8,2:1 på en std 400. Du bör få runt 300hk med 8,2:1 i komp, Comp cam xe262 + de andra delarna du har om allt är korrekt justerat och i bra skick. Även Wolverine och Summit-kammen som nämndes ger runt 300hk och 530nm enligt desktop dyno2000.
får slänga ett par getögon på det å se vad jag sitter på för grund :)

/ N
GTO66

Re: trim kam till 400 motor.

13
Burningbird skrev:"Vilken kam som är lämplig att använda beror på hur mycket din bil väger, växellåda/converter stall, utväxling i bakaxeln etc...
Apropå.. bilen i sig är en gto 66.vikt på den ?
växellåda är manuell. skall förmodligen snart i med en automatlåda, dock inget säkert just nu. är så fruktansvärt roligt att köra med manuell låda :D
utväxling 3:23 ( svagt minne att det var nå sånt när jag kollade )

om det hjälper till vid kamvals rekomendationer :)
GTO66

Re: trim kam till 400 motor.

14
Burningbird skrev:http://www.wallaceracing.com/head1.htm Skrolla ner så har du en bild på en topp, "identification code" ska vara en 4 eller 8. 6X-8 ger ca 7,8:1 i komp och 6X-4 ger ca 8,2:1 på en std 400. Du bör få runt 300hk med 8,2:1 i komp, Comp cam xe262 + de andra delarna du har om allt är korrekt justerat och i bra skick. Även Wolverine och Summit-kammen som nämndes ger runt 300hk och 530nm enligt desktop dyno2000.

Nån som vet hur trovärdig desktop dynos resultat är??

Re: trim kam till 400 motor.

15
Mr.Pontiac skrev:
Burningbird skrev:http://www.wallaceracing.com/head1.htm Skrolla ner så har du en bild på en topp, "identification code" ska vara en 4 eller 8. 6X-8 ger ca 7,8:1 i komp och 6X-4 ger ca 8,2:1 på en std 400. Du bör få runt 300hk med 8,2:1 i komp, Comp cam xe262 + de andra delarna du har om allt är korrekt justerat och i bra skick. Även Wolverine och Summit-kammen som nämndes ger runt 300hk och 530nm enligt desktop dyno2000.

Nån som vet hur trovärdig desktop dynos resultat är??
den är väl ganska ok men värden du får fram i Dyno förutsätter att allt är 100% på motorn ,men som alla vet är det skillnad på papper och verklighet

det jag använder den mest för är effektkurvor
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241