Min -61:a 389:a med 10.25 i komp ska enligt manualen bara ha 6 grader i initial tändning, 10-11 i centrifugal, samt ytterligare ca 10 i vaccum.
Jag har alltid hört av alla att en v8 "ska" ha mellan 28-36 grader i grund (in. + cent.).....
Min blir ju bara typ 16-17 grader! + vaccum = 27-28 grader.
Kan detta stämma? Bilen går jättebra men jag blir ej klok på detta.
Annons
Re: Fördelar-funderationer.....
2Enligt 1961 Pontiac Service Manual så ska den initiala förtändningen ställas till 5° före.
Om du gör om fördelarvärden till vevaxelvärden så klarnar det?
Centrifugalregleringen börjar då vid 700varv och då ge 0-3°, vid 2000varv ska den ge 13-17° och max 24-28° vid 3700 varv.
Vakuumförställningen börjar vid 6-8 in/hg och ger max 20° vid 13-15 in/hg.
Alla grader och varv vid vevaxeln. (Om man kollar fördelaren så halveras dessa då kammen bara snurrar hälften så fort som veven.)
Om du gör om fördelarvärden till vevaxelvärden så klarnar det?
Centrifugalregleringen börjar då vid 700varv och då ge 0-3°, vid 2000varv ska den ge 13-17° och max 24-28° vid 3700 varv.
Vakuumförställningen börjar vid 6-8 in/hg och ger max 20° vid 13-15 in/hg.
Alla grader och varv vid vevaxeln. (Om man kollar fördelaren så halveras dessa då kammen bara snurrar hälften så fort som veven.)
3Ska man alltså dubbla alla värden som står i orginalmanualen? 
Mats
4På fördelarvärdena, ja.
Finns fler ställen i orginalmanualen där jag tycker att det brister, men ändå är det den bästa därute.
Finns fler ställen i orginalmanualen där jag tycker att det brister, men ändå är det den bästa därute.
/
Andreas
Andreas
5Ja, eftersom den uppger värdena som fördelaren ger och du kollar resultatet på veven.-61 Bonneville skrev:Ska man alltså dubbla alla värden som står i orginalmanualen?
6Aha! Nu fattar jag, det där var faktiskt lite knepigt!
Tackar ödmjukast för svaren! Ha en bra Pontiac-sommar!
Tackar ödmjukast för svaren! Ha en bra Pontiac-sommar!
Mats