Hur mycket förtändning vill en smog motor ha, eller vill den ha som "vanligt" runt 10 grader? läste någonstans att lågkompsmotorer vill ha 16-20 grader förtändning, och om sen denna motor räknas till de eller ej ?! ..
/ N
Annons
Re: förtändning 400 smog motor
2Hur mycket förtändning som behövs beror på hur motorn är byggd och hur förgasaren förmåga att leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning är.
En väl, för effekt, inställd motor behöver sällan eller aldrig mer är 10°-12° initial förtändning.
En lågkompad 100% original 1975-79 Pontiac 400 med alla styr och hjälp system intakta kunde ha upp till 18° initial tändpunkt (1978 M/T) och uppåt 30° från belastningsavkännaren (vakuumförställningen).
Detta krävdes p.g.a. av de magra EGR-fyllda bränsle-luftblandningarna som krävdes för att uppfylla myndigheternas krav på lägre förbrukning.
Mindre vridsvagare motorer kan få hjälp av en tidigare initial tändpunkt men då får man korta av tändkurvan i fördelaren så att man inte överstiger max förständning på toppen.
(Detta förekommer ofta hos CSB-ägare som vill försöka hinna i kapp en Pontiac mellan stoppljusen eller som helt enkelt bara vill bränna däck vid korvkiosken.)
En väl, för effekt, inställd motor behöver sällan eller aldrig mer är 10°-12° initial förtändning.
En lågkompad 100% original 1975-79 Pontiac 400 med alla styr och hjälp system intakta kunde ha upp till 18° initial tändpunkt (1978 M/T) och uppåt 30° från belastningsavkännaren (vakuumförställningen).
Detta krävdes p.g.a. av de magra EGR-fyllda bränsle-luftblandningarna som krävdes för att uppfylla myndigheternas krav på lägre förbrukning.
Mindre vridsvagare motorer kan få hjälp av en tidigare initial tändpunkt men då får man korta av tändkurvan i fördelaren så att man inte överstiger max förständning på toppen.
(Detta förekommer ofta hos CSB-ägare som vill försöka hinna i kapp en Pontiac mellan stoppljusen eller som helt enkelt bara vill bränna däck vid korvkiosken.)
Re: förtändning 400 smog motor
3Tack för snabbt svar Judge 
helt orginal är den ju dock inte. det sitter ett edelbrock performance insug på samt en alldeles ny holley förgasare, vi TROR att det sitter en vassare kam i, men har inte gått riktigt på djupet i maskinen ännu mer än att jag vet att det är en smog motor. med 6X toppar .
så då räcker det med att jag ställer den på 10-12 grader intitial förtändning med andra ord ?
om man "bör" göra som du säger att C***A raggare korta tändkurvan, är detta något man ens behöver göra på en pontiac motor egentligen ? och om man nu ska göra det. HUR går man tillväga för att korta av tändkurvan till ett lagomt gradtal ?
// N
helt orginal är den ju dock inte. det sitter ett edelbrock performance insug på samt en alldeles ny holley förgasare, vi TROR att det sitter en vassare kam i, men har inte gått riktigt på djupet i maskinen ännu mer än att jag vet att det är en smog motor. med 6X toppar .
så då räcker det med att jag ställer den på 10-12 grader intitial förtändning med andra ord ?
om man "bör" göra som du säger att C***A raggare korta tändkurvan, är detta något man ens behöver göra på en pontiac motor egentligen ? och om man nu ska göra det. HUR går man tillväga för att korta av tändkurvan till ett lagomt gradtal ?
// N
GTO66
Re: förtändning 400 smog motor
4Undermeningen i mitt svar var att detta inte behövs för en Pontiac V8 som används utanför banan.gto66 skrev:om man "bör" göra som du säger att C***A raggare korta tändkurvan, är detta något man ens behöver göra på en pontiac motor egentligen ? och om man nu ska göra det. HUR går man tillväga för att korta av tändkurvan till ett lagomt gradtal ?// N
Och, du har ingen "smog-motor" eftersom du inte har nå´n "smog-utrustning".
Att det är lågt komp innebär inte med automatik att att det är en "smog-motor".
Det finns många låg-kompade motorer som går mycket bra med rätt valda komponenter.
Och då tänker jag INTE på ett Performerinsug och en Holley.......båda är en nedgradering jämfört med det som satt där från fabrik.
Man kan göra ett kompressionstest samt mäta vakuum i insuget med och utan växel ilagd samt notera varvtalsskillnaden med och utan växel ilagd, så får man en ide´ om kammens beskaffenhet?
Re: förtändning 400 smog motor
5det var väl det jag förstod 
fick då för mig att det var en smogmotor pga att topparna var 6X toppar samt att jag kollade upp gjutnr på block och fick fram till att det förmodligen skulle vara en smog från början.
ja det är inte jag själv som har bytt bort orginalgrejorna det är nån gök från pölen på andra sidan. bilen i sig är ganska nyligen intagen till sverige förstår du. jag är andra ägaren i sverige då den första är importör/försäljare.
jag sitter på manuell låda. spelar det så stor roll då om jag trycker ner koppling och har växel i eller ur ? blir väl ingen märkbar skillnad då som jag förstår ? kan tyckas det är lite vass kam då den är hemskt orkeslös på lågt varv.
vem vet vad denne amerikan har stoppat i för idiotgrejor.
får gå över till grannen så får han komma hit med sin kompmätare , kan ju vara så att det sitter nå högkompskolvar i fanstyget med. återstår att se .
får nog tametusan gå på botten med den där motorn och titta vad det sitter för grejor i den..
/ N
fick då för mig att det var en smogmotor pga att topparna var 6X toppar samt att jag kollade upp gjutnr på block och fick fram till att det förmodligen skulle vara en smog från början.
ja det är inte jag själv som har bytt bort orginalgrejorna det är nån gök från pölen på andra sidan. bilen i sig är ganska nyligen intagen till sverige förstår du. jag är andra ägaren i sverige då den första är importör/försäljare.
jag sitter på manuell låda. spelar det så stor roll då om jag trycker ner koppling och har växel i eller ur ? blir väl ingen märkbar skillnad då som jag förstår ? kan tyckas det är lite vass kam då den är hemskt orkeslös på lågt varv.
vem vet vad denne amerikan har stoppat i för idiotgrejor.
får gå över till grannen så får han komma hit med sin kompmätare , kan ju vara så att det sitter nå högkompskolvar i fanstyget med. återstår att se .
får nog tametusan gå på botten med den där motorn och titta vad det sitter för grejor i den..
/ N
GTO66
Re: förtändning 400 smog motor
6passar på att låna tråden lite
finns det pontiac högkomp kolvar att köpa någonstans?
har sökt på det stora internetet men ej funnit några ,inte med 3.935" (350 + .060) borrning iaf tacksam för tips
finns det pontiac högkomp kolvar att köpa någonstans?
har sökt på det stora internetet men ej funnit några ,inte med 3.935" (350 + .060) borrning iaf tacksam för tips
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: förtändning 400 smog motor
7PPR rear ut sina sista smidda 350 Probe-kolvar, 395dollar, men finns bara i .030/.040. http://www.pacificperformanceracing.com ... rings.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller vill du ha dome på kolvarna? Isf har Butlerperformance Ross-kolvar med dome i med valfritt borr... kostar dock 700dollar
Eller vill du ha dome på kolvarna? Isf har Butlerperformance Ross-kolvar med dome i med valfritt borr... kostar dock 700dollar
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: förtändning 400 smog motor
8Dome kolvar är djävulens påfundBurningbird skrev:PPR rear ut sina sista smidda 350 Probe-kolvar, 395dollar, men finns bara i .030/.040. http://www.pacificperformanceracing.com ... rings.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller vill du ha dome på kolvarna? Isf har Butlerperformance Ross-kolvar med dome i med valfritt borr... kostar dock 700dollar
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: förtändning 400 smog motor
9Dome-kolvar är för Hemi-motorer som har stiftet ovanför domen så att flamfronten inte hindras.
Re: förtändning 400 smog motor
10Jo jag vet att dome-kolvar egentligen inte hör hemma i en Pontiac, blev bara osäker på vad du menade med högkompskolvar 
1960 Bonneville 2dr - 389 303HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
1965 Bonneville 2dr - 501 600HP
Re: förtändning 400 smog motor
11vad ska motorn ha för komp med 6X toppar om den ska vara "orginal" ?
utifall nån jödde från andra sidan pölen har stoppat i högkompskolvar ?
/ N
utifall nån jödde från andra sidan pölen har stoppat i högkompskolvar ?
/ N
GTO66
Re: förtändning 400 smog motor
12runt 8,2:1 ungefär men det viktigaste är att kompen är jämn över hela motorn en avvikelse på 10% är OK
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Re: förtändning 400 smog motor
13jimmy 77 skrev:runt 8,2:1 ungefär men det viktigaste är att kompen är jämn över hela motorn en avvikelse på 10% är OK
Ok. då vet jag på ett ungefär -
/ N
GTO66
Re: förtändning 400 smog motor
148.2:1 är det statiska kompressionförhållandet uträknat på förhållandet mellan cylindervolymen och volymen i förbränningsrummet.
Sen har vi det dynamiska kompressionsförhållandet som räknas ut efter insugventilens stängningsgrad, detta är alltid lägre än det statiska och är ett fast värde utifrån kammens position i förhållande till veven.
Kompressionstrycket är nå´nting helt annat och kan variera, men även en lågkompsmotor kan ha 10kg eller mer.
Sen har vi det dynamiska kompressionsförhållandet som räknas ut efter insugventilens stängningsgrad, detta är alltid lägre än det statiska och är ett fast värde utifrån kammens position i förhållande till veven.
Kompressionstrycket är nå´nting helt annat och kan variera, men även en lågkompsmotor kan ha 10kg eller mer.
Re: förtändning 400 smog motor
15Har prövat mig fram lite och 10-12 grader förtändning gjorde att motorn började mota vid 3000 rpm under färd, men varvar ur på friläge ,vrider jag mig till 16-20 grader förtändning. Så varv motorn upp friskt utan problem till 5-5.500 rpm både under färd och friläge, men är väldigt slö på låga varv , kan detta ha med att det sitter nån. Trimm kam i motorn ? ..
GTO66

