jag var på första cruisingen med ny köpet (Bonneville) och den blev varm som tusan men jag stängde av bilen vid 100 grader
nu till problemet, vattenpumpen ser fräsch ut, jag satte i en ny termostat före, kylet är ett nytt från hansen, plåten bakom pumpen är fräsch, det sitter även en elfläkt framför. vad kan felet vara? jag höjde även tändningen så den skulle suga mer soppa men de hjälpte inte heller. det enda jag kan hitta är att jag tycker kylet ser tunt ut. Ideer????
Annons
Re: varmgång
2100 grader är egentligen inget problem, på bilar utrustade med varningslampa tänds den inte förrens 115-120 grader om jag inte missminner mig.
Det är därför jag föredrar dessa "idiot lights" före mätare då det inte finns något att stirra sig orolig på.
Det är därför jag föredrar dessa "idiot lights" före mätare då det inte finns något att stirra sig orolig på.
/
Andreas
Andreas
Re: varmgång
3Som Lejon säger, du har inga problem med varmgång.
Normal arbetstemperatur är 90-95°C och vid kökörning med varm luft omkring bilen så är det inget konstigt om temperaturen går upp några grader, helt normalt.
Varningslampan tänds vid 245°F vilket motsvarar 118°C.
Möjligtvis har du problem med en elfläkt som sitter monterad på kylarelementen och hindrar luften från att passera mellan kylfänsarna, och med otillräcklig kapacitet, detta problem visar sig snarast vid högre hastigheter.
Jag skulle ta bort el-fläkten och sätta dit en riktig original-fläkt som flyttar ordenligt med luft vid lägre hastigheter (och samtidigt skona generatorn).
Det finns heller ingen anledning att dra tändpunkten utanför skalan, original tändkurva fungerar utmärkt bra.
Men för all del, gå igenom mitt felsökningsschema och bocka av vartefter du kollar:
Några orsaker till varmgång:
För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högflödes eller högtrycks oljepump
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 98 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen.
Kanske hjälper detta en aning?
Normal arbetstemperatur är 90-95°C och vid kökörning med varm luft omkring bilen så är det inget konstigt om temperaturen går upp några grader, helt normalt.
Varningslampan tänds vid 245°F vilket motsvarar 118°C.
Möjligtvis har du problem med en elfläkt som sitter monterad på kylarelementen och hindrar luften från att passera mellan kylfänsarna, och med otillräcklig kapacitet, detta problem visar sig snarast vid högre hastigheter.
Jag skulle ta bort el-fläkten och sätta dit en riktig original-fläkt som flyttar ordenligt med luft vid lägre hastigheter (och samtidigt skona generatorn).
Det finns heller ingen anledning att dra tändpunkten utanför skalan, original tändkurva fungerar utmärkt bra.
Men för all del, gå igenom mitt felsökningsschema och bocka av vartefter du kollar:
Några orsaker till varmgång:
För mager bränsle/luftblandning (Kolla även bränslepump och filter)
Felaktig tändinställning och eller tändkurva
Igensatt kylare/kollapsade kylarslangar (strypt flöde)
Igensatta kylkanaler i motorn (strypt flöde)
Kärvande termostat / felaktig termostat
Dålig vattenpump
Felaktig hastighet på pumpen (för snabb/för långsam)
För tjock kylare
Fel/felaktigt kylarlock
Kåpa saknas vid fläkten
Felaktig position av fläkten i förhållande till kåpan
Dålig design av fläkt - Original fabrikstyp fungerar vanligen bäst
Högflödes eller högtrycks oljepump
Elektrisk fläkt (dragande/tryckande) Hindrar luftflödet
För mycket Glykol
Fel typ av Glykol
Flödestest: Börja med kall motor. Tag av kylarlocket. Starta motorn. Få upp motortemperaturen så att termostaten öppnar. Öka motorvarvet till 2000varv. Om kylarvätskan då flödar ur kylaren så är det en strypning av flödet i kylsystemet. Detta måste åtgärdas för korrekt kylning.
Fel typ av tändstift (värmetal)
Fel typ av bränsle (prova 98 oktan, E85 får motorn att gå magert)
Avgaser i kylsystemet p.g.a. spricka i toppen eller trasig topplockspackning. Kolla efter koloxid i kylaren hos en verkstad med den utrustningen.
Kanske hjälper detta en aning?
Re: varmgång
4Go kväll 63bonnevillecab
Ser att du har samma problem som jag hade på min Catalina och kan råda dig att köpa en fläkt kåpa om du inte har någon , den gör underverk , samt en 7 bladig thermoclutch fläkt ... Jag gick också igenom "Judgens" lista och efter det hade jag aldrig några värmeproblem mer , kunde cruisa i timmar
...Lycka till
Mvh Brolin
Ser att du har samma problem som jag hade på min Catalina och kan råda dig att köpa en fläkt kåpa om du inte har någon , den gör underverk , samt en 7 bladig thermoclutch fläkt ... Jag gick också igenom "Judgens" lista och efter det hade jag aldrig några värmeproblem mer , kunde cruisa i timmar
Mvh Brolin
Re: varmgång
5okej
ja de sitter ju bara en plåt uppe över kylet och ingen tunnel. jag får snida till en tunnel, fläkten är en original med slirkoppling som känns bra. ska ta och sätta dit original givare till lamporna också. tack för tipsen
Re: varmgång
6hittade felet på min varmgång, de var en sprucken topp
nu ä de bytt toppar på den men nu har den börjat ryka kraftigt ur rören efter bytet. ventiltätningarna är hela och styrningarna kändes okej. vad kan felet vara då??? blått ryker den, rök inget alls före topp bytet
Re: varmgång
7blårök = olja så antingen trasig topplockspackning lr otäta styrningar
kört mycket me den?
efterdragit topparna?
kollat olje nivån?
ryker det ur båda rören?
vevhus ventilation (PCV ventil) ok?
när man byter toppar så kan det komma ner lite olja i cylindrarna när man lyfter av dem så lite blårök en stund efter uppstart är ok men det ska ge sig efter några minuter på tomgång
kört mycket me den?
efterdragit topparna?
kollat olje nivån?
ryker det ur båda rören?
vevhus ventilation (PCV ventil) ok?
när man byter toppar så kan det komma ner lite olja i cylindrarna när man lyfter av dem så lite blårök en stund efter uppstart är ok men det ska ge sig efter några minuter på tomgång
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

