Hej !
Motorn går inte på tomgång , Tändningen justerad enligt bok.
Försöker justera luft bränsleblandning på min quadrajet men inget händer. Finns det någon grundinställning på justerskruvarna? Vilken är vem tomgång respektive högfart?
Pontiac OHC 6 Sprint
Annons
Re: Quadrajet
2Välkommen till Forumet!
Ok, du har kollat att kondingen mäter runt 0.2mFd, ställt kamvinkeln till 32° och tändpunkten till 5° före med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen? Samt att spänningen mätt mellan + på tändspolen och karossjord ligger på ca. 11 volt?
Om det är en 1968 eller tidigare Q-jet så är ett vanligt, för att inte säga standard fel på dessa, läckande bottenpluggar som gör blandningen så rik att kalibreringen och tomgångsblandningsskruvarna sätts ur spel och ger en galen bränsleförbrukning.
Annars kan det vara en "muggig" flottör som tappat flytförmågan eller och en otät inloppsventil, som orsakar flödning.
Om det var länge sedan förgasaren fick en service/genomgång så kanske det är dags nu?
Jag har en permanent lösning mot dessa läckande pluggar.
Du får gärna PM:a eller mejla till mig om du behöver hjälp med detta.
Ok, du har kollat att kondingen mäter runt 0.2mFd, ställt kamvinkeln till 32° och tändpunkten till 5° före med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen? Samt att spänningen mätt mellan + på tändspolen och karossjord ligger på ca. 11 volt?
Om det är en 1968 eller tidigare Q-jet så är ett vanligt, för att inte säga standard fel på dessa, läckande bottenpluggar som gör blandningen så rik att kalibreringen och tomgångsblandningsskruvarna sätts ur spel och ger en galen bränsleförbrukning.
Annars kan det vara en "muggig" flottör som tappat flytförmågan eller och en otät inloppsventil, som orsakar flödning.
Om det var länge sedan förgasaren fick en service/genomgång så kanske det är dags nu?
Jag har en permanent lösning mot dessa läckande pluggar.
Du får gärna PM:a eller mejla till mig om du behöver hjälp med detta.
Re: Quadrajet
4Börjar om då mailet slet sig!
Tack för ditt svar,
Kör med Petronix brytarlöst och motorn startar lätt , allt är nytt på motorn, även förgasaren som är nyrenoverad i Sverige av firma,
Jag pluggade ej vakum uttaget vid justeringen av tändningen men kan prova det senare idag, Jag ska även kolla så späningen stämmer.
Sprint 6
Tack för ditt svar,
Kör med Petronix brytarlöst och motorn startar lätt , allt är nytt på motorn, även förgasaren som är nyrenoverad i Sverige av firma,
Jag pluggade ej vakum uttaget vid justeringen av tändningen men kan prova det senare idag, Jag ska även kolla så späningen stämmer.
Sprint 6
Re: Quadrajet
5Pertronix! Nu igen!
Varför byter man bort ett väl fungerande mekaniskt system som fungerat på miljoner och åter miljoner bilar från Detroit under årtionden?
Jag begriper det bara inte?
Nåja, nog om detta!
Att förgasaren skulle vara nyrenoverad av en firma säger absolut ingenting om hur den fungerar.
Om man däremot visste vad de gjort så kanske man skulle kunna säga var felet ligger?
Visst ja, spänningen till tändspolen för Pertronix ska vara full batterispänning under gång, 13,5-14,5 volt, annars funkar detta inte som avsett.
Varför byter man bort ett väl fungerande mekaniskt system som fungerat på miljoner och åter miljoner bilar från Detroit under årtionden?
Jag begriper det bara inte?
Nåja, nog om detta!
Att förgasaren skulle vara nyrenoverad av en firma säger absolut ingenting om hur den fungerar.
Om man däremot visste vad de gjort så kanske man skulle kunna säga var felet ligger?
Visst ja, spänningen till tändspolen för Pertronix ska vara full batterispänning under gång, 13,5-14,5 volt, annars funkar detta inte som avsett.
Re: Quadrajet
6Vad har du för soppa pump?
Fixar flotörnålen trycket?
Bara en fundering?
Sedan en sak till. Spänningen är igenteligen ointressant 13-14,5 volt.
Det är strömmen som är intressant vad den ger.Så om den ger 14,5 v men ingen ström det kan du råka ut för.då är spänningen inget annat än laddnings spänning.Då saknar du förmodligen en kondensator på vägen som kan alstra strömmen.
Fixar flotörnålen trycket?
Bara en fundering?
Sedan en sak till. Spänningen är igenteligen ointressant 13-14,5 volt.
Det är strömmen som är intressant vad den ger.Så om den ger 14,5 v men ingen ström det kan du råka ut för.då är spänningen inget annat än laddnings spänning.Då saknar du förmodligen en kondensator på vägen som kan alstra strömmen.
Re: Quadrajet
7Spänningen är i högsta grad intressant.
Om spänningen mäter 13,5-14,5 volt vid + på tändspolen så kan man vara hyfsat säker på att det inte sitter ett motstånd/motståndskabel på kabeln som levererar spänning/ström till tändspolen.
Med motstånd/motståndskabel mäter spänningen ca. 11 volt under gång.
Denna skillnad är väsentlig vid felsökningen.....
Om spänningen mäter 13,5-14,5 volt vid + på tändspolen så kan man vara hyfsat säker på att det inte sitter ett motstånd/motståndskabel på kabeln som levererar spänning/ström till tändspolen.
Med motstånd/motståndskabel mäter spänningen ca. 11 volt under gång.
Denna skillnad är väsentlig vid felsökningen.....
Re: Quadrajet
8Hej!
Tror mig hittat felet med en trasig förgasarfotspackning, Blir till att leta ny till sprint insuget,
Sprint OHC 6
Tror mig hittat felet med en trasig förgasarfotspackning, Blir till att leta ny till sprint insuget,
Sprint OHC 6

