Annons

Re: CBB i Pontiac Tempest -68

31
Chevy_rules skrev:Vad fint det blev med gult.

Var lite mer ödmjuk då när du skriver, behandla andra som du själv vill bli bemött.

Hittade lite mer om inredningarna i 68orna här det påstås att det fanns pontiac och olds inredningar i dem också står "unknown reason" flera av dem som jag pratat med i Usa har påstått pga strejk men vet inte sanningen i det, speciellt eller inte lite udda i mina ögon. Har sett ett par SS med Buick inredningarna när jag besökt usa.
http://chevellestuff.net/1968/tags.htm

•For some unknown reason, some models substituted Buick, Oldsmobile or Pontiac interiors and are coded on the body plate accordingly with the Chevrolet trim number followed by the BOP trim number such as 765 158. These have been found from only 3 of the 5 U.S. plants, Baltimore, Fremont, and Kansas City. So far only black interiors have been found to have been subsituted and all range from body dates of 03D through 06B depending on the plant

Jag blev citerad då du skrev det så ville bara tydliggöra att jag inte påstått det.

Alla gm´s fyra axelfabriker använde samma gjut nr på sina 12 bults hus fanns ett el ett par per årsmodell ungefär totalt ca 10 st olika. Alla bakaxlar har samma part nr på innehållet var de än är gjorda vet inte om alla fyra hade egna gjuterier så antar att vissa skillnader i gjutningarna finns men tveksamt att det skulle vara nån jätteskillnad mellan de olika.

Tror det fanns kanada 12 bult på cheveller före 71 med de gjorde trots allt ett par tusen axlar om dagen under slutet 60 talet där. Min 69a axel hade 1310 yoke och tvivlar nån bytt det med tanke på axelns kondition.

Fortfarande var det en "c" typ av bakaxel och det är en Chevy 12 bult. Skillnaden är då yoket, använde inte Olds, pontiac och buick redan det på sina axlar kanske var därför deras 12 bults "c" axlar också fick det för att förenkla och slippa flera olika på monteringslinorna? Som sagt dokumentation på att axlarna inte är "c" typ och var starkare skulle behövas för och styrka ditt påstående att de är starkare och inte av Chevy 12 bult typ då innehållet tex diff utv etc är samma. Ser ingen skillnad på mina 12 bults hus har ju både Buffalo och "Mckinnon" hus att kolla på o de har samma part nr på delarna som är lika(finns ju lite olika serier på diffar och ett gäng olika utväxlingar).

C-clipsen har inget med husets styrka att göra sällan c-clipsen går sönder och med däcken som fanns på 60 talet är det konstigt att annat än 10 bults axlar gjordes fanns ju inte en sportmössa och få fäste med vare sig polyglass däck eller de smala slicks som fanns då. Anledningen till c-clips var en kostnadsfråga lagren blev billigare o där är nackdelen för normalt bruk axeln agerar lagerbana och slits med tiden om man inte sköter lagerbyten. Kör man drag racing är inte c-clips så kul då de är förbjudna i sverige och skulle en axel gå av kan mer än bakskärmen på bilen bli mos.

Svagheten på 12 bultarnas hus är överfallen, skruvstorleken till de samma och att de har klent med gods vid gängorna för samma skruv.
Välkommen tilll PFA där The Judge sätter gränserna...
Orkar knappt gå in på detta forum längre...
Allra minst skriva om det JAG vet...
Blir alltid attackerad från någon kallad The Judge...

Jag hoppas du gör vad du tycker är rätt! Släng i vilken motor du vill, det är din bil!

Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
Annons

32
Chevy_rules skrev:Vad fint det blev med gult. Ja, inte sant?

Var lite mer ödmjuk då när du skriver, behandla andra som du själv vill bli bemött. Vad är det i det jag skriver som inte skulle vara ödmjukt enligt dig? Kanske du tycker att jag ska börja kalla dig namn också, som du gör med mig? Eller kommentera hur du skriver dina inlägg? Är det så du vill bli bemött?

Hittade lite mer om inredningarna i 68orna här det påstås att det fanns pontiac och olds inredningar i dem också står "unknown reason" flera av dem som jag pratat med i Usa har påstått pga strejk men vet inte sanningen i det, speciellt eller inte lite udda i mina ögon. Har sett ett par SS med Buick inredningarna när jag besökt usa.
Tror du på alla i USA som säger nå´t? Det finns information om dessa modeller i reservdelskatalogerna om du vill veta hur det ligger till.

•For some unknown reason, some models substituted Buick, Oldsmobile or Pontiac interiors and are coded on the body plate accordingly with the Chevrolet trim number followed by the BOP trim number such as 765 158. These have been found from only 3 of the 5 U.S. plants, Baltimore, Fremont, and Kansas City. So far only black interiors have been found to have been subsituted and all range from body dates of 03D through 06B depending on the plant

Jag blev citerad då du skrev det så ville bara tydliggöra att jag inte påstått det. Vad var det jag skrev och vad var det du hade påstått?

Alla gm´s fyra axelfabriker använde samma gjut nr på sina 12 bults hus fanns ett el ett par per årsmodell ungefär totalt ca 10 st olika. Alla bakaxlar har samma part nr på innehållet var de än är gjorda vet inte om alla fyra hade egna gjuterier så antar att vissa skillnader i gjutningarna finns men tveksamt att det skulle vara nån jätteskillnad mellan de olika.
Vilka 4 axelfabriker avser du? Pontiac, Buick och Olds tillverkade inga 12-bults C-clips axlar. Endast Ch**a i USA och McKinnon i Kanada tillverkade 12-bults C-clipsaxlar, vad jag känner till?

Tror det fanns kanada 12 bult på cheveller före 71 med de gjorde trots allt ett par tusen axlar om dagen under slutet 60 talet där. Om det vore så borde det vara omnämnt nå´nstans, exempelvis i Chevelle SS restoration guide?
Min 69a axel hade 1310 yoke och tvivlar nån bytt det med tanke på axelns kondition. 1310 var ju ett standard Ch**a yoke, så varför skulle nå´n ha bytt detta?

Fortfarande var det en "c" typ av bakaxel och det är en Chevy 12 bult. Skillnaden är då yoket, använde inte Olds, pontiac och buick redan det på sina axlar kanske var därför deras 12 bults "c" axlar också fick det för att förenkla och slippa flera olika på monteringslinorna? Som sagt dokumentation på att axlarna inte är "c" typ och var starkare skulle behövas för och styrka ditt påstående att de är starkare och inte av Chevy 12 bult typ då innehållet tex diff utv etc är samma. Ser ingen skillnad på mina 12 bults hus har ju både Buffalo och "Mckinnon" hus att kolla på o de har samma part nr på delarna som är lika(finns ju lite olika serier på diffar och ett gäng olika utväxlingar).
Är det nå´n som har sagt att McKinnon 12-bultaxel inte är en C-clips axel? Så dina ögon kan avgöra vilket material som bakaxelhusen är gjutna utav?

C-clipsen har inget med husets styrka att göra sällan c-clipsen går sönder och med däcken som fanns på 60 talet är det konstigt att annat än 10 bults axlar gjordes fanns ju inte en sportmössa och få fäste med vare sig polyglass däck eller de smala slicks som fanns då. Anledningen till c-clips var en kostnadsfråga lagren blev billigare o där är nackdelen för normalt bruk axeln agerar lagerbana och slits med tiden om man inte sköter lagerbyten. Kör man drag racing är inte c-clips så kul då de är förbjudna i sverige och skulle en axel gå av kan mer än bakskärmen på bilen bli mos.
Det var därför det billigare märket Ch**a använd C-clips i sina billiga C-clipsaxlar och C-clipsen är orsaken till att man bygger om axeländarna för dragracing.

Svagheten på 12 bultarnas hus är överfallen, skruvstorleken till de samma och att de har klent med gods vid gängorna för samma skruv. Var inte C-clipsen en svagare punkt än överfallen?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

33
Håkan S skrev:

Jag hoppas du gör vad du tycker är rätt! Släng i vilken motor du vill, det är din bil!

Håkan S
Håkan, du tycks ha dåligt minne?
Det är lätt att gå tillbaka och läsa alla inlägg där du kritiserar mina inlägg?

Och självklart gör väl Jimmy som han vill alldeles oavsett vad jag eller du eller nå´n annan tycker?
Senast redigerad av The Judge den 05 apr 2013 22:54, redigerad totalt 2 gånger.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

34
Har inte kallat dig namn ditt namn är ju the judge? Översatt domaren kunde inte du engelska skröt du om?

Nej tycker inte du behandlar folk med respekt!

De fyra axel fabriker som gjorde 12 bults axlar av c typ
B
Buffalo, NY
G
Chevrolet Gear & Axle
W
Warren, MI
K
McKinnon Industries

Tror det finns folk I usa som vet mer om bilarna som tillverkades där JA!

Borde du ju veta vad du skrev?

Nej men nån sa att deras hus var starkare i gjutningen c-clipsen har inget med hur husen är gjutna. Dokumentation saknas om något sådant
Som sagt c-clipsen går sällan sönder går drivaxeln av så vet vi ju vad som händer inte sant? Men som sagt inget problem vid vardags bruk med gatdäck. Men vid dragracing är det i Sverige förbjudet med c-clips av en anledning.
Tror nog järnmalmen kom från samma ställe.

Vänd och vrid grejer hur du vill.

Pst vet du vad Pontiac använde c typ 12 bults axlar och en del vill inte erkänna det de påstår att det är nått annat som kallas mckinnon 12 bult samma fabrik gjorde även chevrolet motorer. Är det mckinnon motorer med bättre gjutning?

Nu skiter jag i det här var kung på internet du, verkar du ju vara bäst på.

35
Håkan S skrev:

Var lite mer ödmjuk då när du skriver, behandla andra som du själv vill bli bemött.

Jag blev citerad då du skrev det så ville bara tydliggöra att jag inte påstått det.

Tror det fanns kanada 12 bult på cheveller före 71 med de gjorde trots allt ett par tusen axlar om dagen under slutet 60 talet där. Min 69a axel hade 1310 yoke och tvivlar nån bytt det med tanke på axelns kondition.

Svagheten på 12 bultarnas hus är överfallen, skruvstorleken till de samma och att de har klent med gods vid gängorna för samma skruv.

Håkan S
Ja vad ska man säga hans sista inlägg där du får en känga var ju ett extremt lågvatten märke skiter totalt i det här forumet trodde det kunde vara kul men nej man blir mållös.

36
Chevy_rules skrev:
Håkan S skrev:

Håkan S
Ja vad ska man säga hans sista inlägg där du får en känga var ju ett extremt lågvatten märke skiter totalt i det här forumet trodde det kunde vara kul men nej man blir mållös.
Du tyckte alltså att hans påhopp på mig var OK?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

37
Chevy_rules skrev:Har inte kallat dig namn ditt namn är ju the judge? Översatt domaren kunde inte du engelska skröt du om?

B
Buffalo, NY
G
Chevrolet Gear & Axle
W
Warren, MI
K
McKinnon Industries

Nej men nån sa att deras hus var starkare i gjutningen c-clipsen har inget med hur husen är gjutna. Dokumentation saknas om något sådant
Som sagt c-clipsen går sällan sönder går drivaxeln av så vet vi ju vad som händer inte sant? Men som sagt inget problem vid vardags bruk med gatdäck. Men vid dragracing är det i Sverige förbjudet med c-clips av en anledning.

Pst vet du vad Pontiac använde c typ 12 bults axlar och en del vill inte erkänna det de påstår att det är nått annat som kallas mckinnon 12 bult samma fabrik gjorde även chevrolet motorer. Är det mckinnon motorer med bättre gjutning?

Hur ska man kunna bli lika ödmjuk som du?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

38
The Judge skrev:
Du tyckte alltså att hans påhopp på mig var OK?
Jag såg vad det stod innan du redigera du skrev att han var avundsjuk på dig för han "bara" hade en gto och du en the judge kan det bli lägre? Synd att du tog bort det och tror inte du erkänner vad du skrev innan redigering. Verkar som du är stöddig för du har en The Judge.

39
The Judge skrev:
Chevy_rules skrev:Har inte kallat dig namn ditt namn är ju the judge? Översatt domaren kunde inte du engelska skröt du om?

B
Buffalo, NY
G
Chevrolet Gear & Axle
W
Warren, MI
K
McKinnon Industries

Hur ska man kunna bli lika ödmjuk som du?
Kanske inte kladda med gult i andras inlägg? Inte påstå saker skriva saker som man inte står för sekunder senare och då redigera inlägg men jag såg vad du skrev.
Har du kurage nog att erkänna att du skrev att Håkan var avundsjuk på dig för du har en The Judge och han "bara" en GTO? Tror inte det men du och jag vet vad du skrev.

Over and out!

40
Chevy_rules skrev:Kanske inte kladda med gult i andras inlägg? Inte påstå saker skriva saker som man inte står för sekunder senare och då redigera inlägg men jag såg vad du skrev.
Har du kurage nog att erkänna att du skrev att Håkan var avundsjuk på dig för du har en The Judge och han "bara" en GTO? Tror inte det men du och jag vet vad du skrev.

Over and out!
Anledningen till att jag skrev med gult var ett försök att hålla isär ditt "resonemang" så att svaret skulle bli någotsånär läsbart även för andra än dig. Du vet de andra, förutom dig?

F.ö. har du ingen som helst aning om vilket kurage jag har eller inte, du känner inte mig, och som du beter dig är jag inte säker på att du borde försöka göra det heller?

Anledningen till att jag ändrade mitt inlägg var precis som jag skrev, att jag helst inte ville skriva det jag skrev, för jag betraktar trots allt Håkan som min vän, trots att han alltid tar chansen att hacka på mig när det hettar till i en diskussion? Han har ju tidigare beskrivit hur han tycker om att reta upp folk? Det är väl hans stil, eller nå´t, vad vet jag? Inte för att jag vet om han är avundsjuk på att jag har en The Judge och han "bara" har en GTO, men det kändes onödigt barnsligt att skriva nå´t så´nt?
Men du verkade ju tycka att det var roligt, eftersom du tyckte att du borde ta upp det? Det är kanske en del av din ödmjukhet att göra så.......?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

42
VinylKnaster skrev:Jag tycker du skall köra med den motor som är mest ekonomisk för dig om du vill ha mer hästar men som någon sa innan ställ originalmotorn på en pall så den finns kvar och sälj den inte utan att följa med bilen.
Jag har lagt 160.000:- (inkl blåsning från en jävligt oseriös motorbyggare) på att sätta ihop min Pontiac motor "själv" och mer blir det hela tiden. Man kan få en riktigt brutal Ch**a motor för dom pengarna som har mer än mina "fjuttiga" 518 hk och 790 vrid men jag tror jag kommer känna mig riktigt bra till mods när någon frågar vad som sitter under huven och inte behöver skämmas över grishjärtat.

Den förra motorn jag byggde "själv" gick lös på ca 85k och hamnade på ca 700hk enl Dyno2000 834 vid 8300 rpm men det är i en perfekt värld

den var dessutom anpassad för 400hk lustgas och det var en 454 cbb

tanken som är i dag är väl att ha en rolig gatmotor och väljer jag en CBB motor så har jag bättre tillgång till delar och priserna är tämligen svårslagna då kan man gasa utan att vara orolig för att bli ruinerad om de skulle rasa

plus att man har lite gamla delar ligger och skräpar i förrådet som kan komma till användning

men visst skulle de vara roligare att stoltsera med en pontiac motor i samma kaliber som min gamla 454 men då får man ha ett jävligt stort hobbykonto
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

43
The Judge skrev:
Chevy_rules skrev:Kanske inte kladda med gult i andras inlägg? Inte påstå saker skriva saker som man inte står för sekunder senare och då redigera inlägg men jag såg vad du skrev.

Over and out!
Anledningen till att jag skrev med gult var ett försök att hålla isär ditt "resonemang" så att svaret skulle bli någotsånär läsbart även för andra än dig. Du vet de andra, förutom dig?

F.ö. har du ingen som helst aning om vilket kurage jag har eller inte, du känner inte mig, och som du beter dig är jag inte säker på att du borde försöka göra det heller?

Anledningen till att jag ändrade mitt inlägg var precis som jag skrev, att jag helst inte ville skriva det jag skrev, för jag betraktar trots allt Håkan som min vän, trots att han alltid tar chansen att hacka på mig när det hettar till i en diskussion? Han har ju tidigare beskrivit hur han tycker om att reta upp folk? Det är väl hans stil, eller nå´t, vad vet jag? Inte för att jag vet om han är avundsjuk på att jag har en The Judge och han "bara" har en GTO, men det kändes onödigt barnsligt att skriva nå´t så´nt?
Men du verkade ju tycka att det var roligt, eftersom du tyckte att du borde ta upp det? Det är kanske en del av din ödmjukhet att göra så.......?
Kent!

Hade inte tänkt att kommentera detta men jag tycker det var starkt av dig att erkänna det du skrev, du visste ju inte om även jag läst så det kanske var därför du erkände...

Om det nu skulle vara så att du tror att jag skulle vara avundsjuk på dig för att du har en The Judge kan jag lugna dig.
Finns ju hur många Judgar som helst till salu (även på blocket) så det är ju bara att köpa en...
Däremot är det länge sedan jag såg "bara" en GTO till salu med, som min, RAIV motor originalmonterad.(på någon säljsajt)

Och visst är vi vänner, när jag skriver, sånt du reagerar på, gör jag det för jag har en annan uppfattning som jag tycker medlemmarna här bör veta.
Jag har absolut inget emot dig och skulle, om så behövdes, skriva likadant till andra.

Sedan kan jag tycka att du borde redigerat bort dom 2 sista meningarna i citatet ovan också!
Chevy_rules har inte skrivit något på en vecka...

Håkan
Senast redigerad av Håkan S den 12 apr 2013 22:33, redigerad totalt 1 gång.

44
The Judge skrev:Håkan, det är ju inget fel att ha livlig fantasi, men att inbilla sig att en Olds eller Ch**a bakaxel skulle ha letat sig in till Pontiac´s monteringsband, ja då har man ingen aning om hur det gick till?
Det är väl inget konstigt att du inte vet hur din bil var monterad när den kom till Sverige, du var ju inte den som importerade den eller ens första ägaren?
Men det var nog ingen Buick-inredning eller Ch**a motor i den, det kan vi vara säkra på?

Skruvar köptes in från olika källor och kunde ha varierande ursprung beroende på tillgången, detta gällde hos alla GM´s divisioner oavsett var i landet de hade sina sammansättningsfabriker. Jag skulle ha svårt att bestämt säga att en viss skruv användes av en speciell fabrik?
Divisionerna hade nämligen EGNA fabriker där man satte ihop bilarna, om du nu inte visste det?

Enda undantaget var Kalifornien där flera GM divisioner samsades under samma tak, så har man en Kalifornien byggd bil så SKULLE det kunna hända att små-delar blandades.

Och OM dom nu tog in nå´n från gatan så sattes denne knappast i logistikcentrum första dan?
Dessutom fanns det nå´t som hette "kvalitetskontroll", vilket tycks vara en funktion som fått mindre betydelse idag, när man ser alla eftermarknads-sopor som prånglas ut?

Om du är med i POCI och läser SmokeSignals så har du säkert läst artikelserien "Built in Pontiac" där en gammal anställd blir intervjuad om hur det kunde se ut under processen att bygga en bil på den tiden?
Och har du inte det, så rekommenderar jag att du gör det.
Livlig fantasi!!!
En bild på hur det kunde se ut på löpande bandet...
Närmast en Pontiac sen en Buick och efter den en Olds...
Kanske inte så svårt att förstå att fel hände?

Gick inte att bifoga bild eller så fattar jag inte hur man gör...

En länk:
http://content.cdlib.org/ark:/13030/kt7s2037qt/

Håkan