Annons

Re: GTO -69

271
Håkan S skrev:Det var riktigt kul att få ett ansikte på dom som på detta form kallas Lejon och Jimmy77.
Träffen på Power Meet med dig och Jimmy gav hopp om framtiden då ni ju är (förhållandevis... :roll: ) unga!
Vi pratade ju lite då om förgasare och att en rätt injusterad Rochester är svårt att slå men också om att dom mest högpotenta motorerna inom alla biltillverkare i USA använde sig av Holley förgasare så att dom har sin plats måste ju vara utom allt tvivel.
Jag tycker så här:
En Holley brukar, om man har en med rätt CFM, funka ganska bra. Oavsett om den är sliten eller ny!
En Rochester som är sliten funkar allt annat än bra men när den renoverats är allt vad en originalmotor behöver.

Så Zappafan har rätt... släng på en Holley och låt motorn ryta... :lol: :roll:

Håkan
Man får tacka för komplimangen :)

Kul att få ett ansikte på dig med Håkan S alltid trevligt att se folk man träffar via nätet i verkligheten

ang Holley vs Rochester så det väl en oändlig historia om vad som är bäst alla föredrar vi det ena före det andra :)

men jag har full förståelse för de hemma meckar som kör med Holley då den förgasaren är enkel att tuna utan massa konstiga special tillbehör

men ska inte gapa för mycket över detta då jag åker med min första q-jet i min bil just nu och är riktigt nöjd med den, har varit en äkta Holley junkie innan :lol:

men hur mycket pulver orkar en q-jet med? 400HK? 500HK? :geek: (nått för Kent att svara på?)
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241
Annons

Re: GTO -69

272
Har ej exakta hk men borde ligga runt uppskattningsvis ej överdrivet eller så c:a 425-475hk "bara motorn"
Jag har nog testat det mesta i förgasar väg.
Jag har nu en Q-jet 800 som man säger den går klockrent på alla varv och ej heller svår startad varm som kall.
Soppa föbrukningen är för mig o intressant för då borde man nog hellre satsa på något annat intresse så tänker jag ialfl.
jag lär väl tala för mig själv eller bara haft en jävla tur kanske? :?:
Så dom hk:na klara åtminstne en 800 förgasare

Re: GTO -69

273
jimmy 77 skrev:
Håkan S skrev:Det var riktigt kul att få ett ansikte på dom som på detta form kallas Lejon och Jimmy77.
Träffen på Power Meet med dig och Jimmy gav hopp om framtiden då ni ju är (förhållandevis... :roll: ) unga!
Vi pratade ju lite då om förgasare och att en rätt injusterad Rochester är svårt att slå men också om att dom mest högpotenta motorerna inom alla biltillverkare i USA använde sig av Holley förgasare så att dom har sin plats måste ju vara utom allt tvivel.
Jag tycker så här:
En Holley brukar, om man har en med rätt CFM, funka ganska bra. Oavsett om den är sliten eller ny!
En Rochester som är sliten funkar allt annat än bra men när den renoverats är allt vad en originalmotor behöver.

Så Zappafan har rätt... släng på en Holley och låt motorn ryta... :lol: :roll:

Håkan
Man får tacka för komplimangen :)

Kul att få ett ansikte på dig med Håkan S alltid trevligt att se folk man träffar via nätet i verkligheten

ang Holley vs Rochester så det väl en oändlig historia om vad som är bäst alla föredrar vi det ena före det andra :)

men jag har full förståelse för de hemma meckar som kör med Holley då den förgasaren är enkel att tuna utan massa konstiga special tillbehör

men ska inte gapa för mycket över detta då jag åker med min första q-jet i min bil just nu och är riktigt nöjd med den, har varit en äkta Holley junkie innan :lol:

men hur mycket pulver orkar en q-jet med? 400HK? 500HK? :geek: (nått för Kent att svara på?)

Givetvis finns det plats för stora Holley´s i racing-sammanhang, när man är ute efter mer flöde än drygt 800cfm, jag kan få en Q-jet att flöda drygt 850cfm.
Standard-gjutningarna 750 och 800 räcker långt, finns exempel i USA på 750 Q-jets som gör 9 sekundersrepor.
Jag "bygger" Q-jets till Stock/SuperStock som gör blanka 10:or på 402 meter, vilkas motorer torde ge 8-900 hästar i sina bästa stunder!

Och som vanligt när det gäller modifieringar/anpassningar så är det inte vilka speciella nummer som står på grejorna från fabrik som avgör hur de fungerar i slutänden, utan i stället vad man gör med grejorna för att få dem att fungera som avsett.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: GTO -69

274
En halvdag tillägnad förgasaren, var och köpte en 0.8mm borr idag för att borra upp stigarröret.
Många försök gjordes att skarva den med en annan borr då den inte räckte till ner till strypningen.
Det slutade med att jag köpte en lång 1mm borr som jag modifierade till 0.85mm genom att ha borren i borrmaskinen och en sliprulle på dremeln.
har blivit en del småborrar nu :)

http://sdrv.ms/14O3tDL" onclick="window.open(this.href);return false;

Från vänster till höger:
0.8mm
1.2mm
1.3mm
1.4mm
1mm Modifierad lång
1mm lång

Den vart väl bättre på tomgång nu, däremot vet jag inte om jag kan få bilen att gå såååååå mycket sämre genom att skruva ut blandskruvarna från bästa läge.
Tipp-in på tomgång ger ingen förändring, och det är ju bra så det får vara nu.
Med 70/45 på primärsidan fick jag 60-70rpm höjning vid 2200rpm så det ska ju vara bra.
Innan tomgångsmodifieringen hade jag runt 200rpm höjning med samma bestyckning.

Nöjd som fan tänkte jag att nu tar vi en tur ungar!
Tomgången är bra, samt att få rull på bilen utan att använda gasen........måste ju testa tomgångskretsen nu :)
Så fort jag petar på gasen tvekar den så ungarna flyger runt i hela bilen, den är hemsk att köra på lågfart när man ska möta upp med gasen.
Dessutom rycker den både i lågfart och runt 70-80km/h, har inte testat jämngas i andra farter.
Fullgasrepan ger hopp om ett´, inga ryckningar vid acceleration längre nu med CE-nålarna, men det känns som att det fattas fortfarande.
Ska prova med #71 munstyckena igen, få se om det blir bättre fart vid wot.
/
Andreas

Re: GTO -69

276
Vet inte om jag skulle kalla det "kul" läsning, men jag blir aningen avskräckt dom man läser om injusteringarna :? ,hur bökigt skulle det inte bli med en duktigt moddad Pontiac då... :?:
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Re: GTO -69

278
Har en Rochester!
Det är faktiskt inte bökigt nu när jag plockat isär Q-jetten för 17:e gången på 5 dagar.
Har faktiskt börjat få förståelse för hur allt funkar, och då blir det lite lättare att felsöka och modifiera.
Men nu är jag/vi bortskämda med att ha Kent här som oftast ställer upp med tips och råd, vilket gör att (jag iaf) hellre har en live kontakt som hjälper än en bok som lätt kan misstolkas.

Det jävligaste hittills var att skaffa fram den där j%#%!ga borren för stigarrören.
/
Andreas

Re: GTO -69

279
Det är därför Kent finns och han vet om det.Tror nog att hade samma tuppjuck när han skulle göra detta första gången!
Annars får du svälja stoltheten och skicka den till honom.

Re: GTO -69

280
Lejon skrev:Har en Rochester!
Det är faktiskt inte bökigt nu när jag plockat isär Q-jetten för 17:e gången på 5 dagar.
Har faktiskt börjat få förståelse för hur allt funkar, och då blir det lite lättare att felsöka och modifiera.
Men nu är jag/vi bortskämda med att ha Kent här som oftast ställer upp med tips och råd, vilket gör att (jag iaf) hellre har en live kontakt som hjälper än en bok som lätt kan misstolkas.

Det jävligaste hittills var att skaffa fram den där j%#%!ga borren för stigarrören.

Övning ger färdighet :) fortsätt böka med den där så vet jag var jag kan få support när min förgasare börjar bråka :lol:
Pontiac Tempest 2dr Coupe -68 350 cui ST 300
Gör aldrig nått likabra gör det bättre!
/Jimmy 0735043241

Re: GTO -69

281
Kollade idle air bleed hålen idag, fick go på 1.2mm och no-go med 1.3, så jag lät dom vara.
Böjde tillbaka accpumps-armen och böt från #70 munstycken och # 45 nålar till #71 munstycken och #41 nålar, ett rejält hopp jag vet, men bilen vart MYCKET bättre att köra.
Riktigt behaglig faktiskt, med 1/2 var förspänning på sekundärerna får jag vänta på dom vid fullgas, ska prova 1/4 dels varv imorgon, blir inte det bättre testar jag hängare som håller nålarna högre från start.
Hjälper inte det antar jag att det är #72 eller #73 munstycken som borde vara melodin.
/
Andreas

Re: GTO -69

282
De övre "idle airbleeds" på dessa modeller brukar ligga på .050".

Det är sällan att man behöver ändra huvudbestyckningens nålar och munstycken efter att man korrigerat tomgångsstigarrören efter dagens bränsle och motorns behov, tomgångskretsen/lågfartskretsen hjälper nämligen till en bra bit upp i registret, så, om det är för magert kalibrerat från "botten" så hjälper det föga att laborera med huvudbestyckningen. Det enda man uppnår med det, är en högre förbrukning i värsta fall.

Tomgångsstigarrören kan behöva öppnas med ända upp till 5 tusendels tum för en original-förgasare, börja med hälften och testa.
Även "idle bypass air" kan öppnas en aning, mer än .080" ska inte behövas för din motor på denna modell.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

Re: GTO -69

285
Om det var en 7029268:a så har den .030" idle tubes, .044" idle channels och .049 IAB från fabrik.

Innan du börjar tuna så bör du skruva det övre justerbara tomgångsluftmunstycket, under den triangulära brickan, i botten, så kan du tillföra luft tlll tomgångskretsen ifall du skulle råka borra för stora hål i tomgångsstigarrören.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/