Annons
Annons

Re: GTO -69

258
Det var riktigt kul att få ett ansikte på dom som på detta form kallas Lejon och Jimmy77.
Träffen på Power Meet med dig och Jimmy gav hopp om framtiden då ni ju är (förhållandevis... :roll: ) unga!
Vi pratade ju lite då om förgasare och att en rätt injusterad Rochester är svårt att slå men också om att dom mest högpotenta motorerna inom alla biltillverkare i USA använde sig av Holley förgasare så att dom har sin plats måste ju vara utom allt tvivel.
Jag tycker så här:
En Holley brukar, om man har en med rätt CFM, funka ganska bra. Oavsett om den är sliten eller ny!
En Rochester som är sliten funkar allt annat än bra men när den renoverats är allt vad en originalmotor behöver.

Så Zappafan har rätt... släng på en Holley och låt motorn ryta... :lol: :roll:

Håkan
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se

259
Att det sattes Holley på ett fåtal motorer av GM, berodde mest på att dessa bilar med dessa motorer köptes av racers, och GM visste naturligtvis att de flesta av dessa racers inte skulle klara av att skruva på en så pass avancerad (för tiden) förgasare som en Rochester Quadrajet, så det var lika bra att de fick en förgasare som de hade övat på en längre tid så att de fick sälja dessa race-bilar.
Det var knappast Mr Jones som köpte en så´n bil för att pendla till jobbet med?
Att de andra använde Holley berodde mest på att de inte hade tillgång till Rochester-förgasare, utom Ford då som köpte och använde Rochester Quadrajet på 1970-71 429 SCJ.

Oavsett vad man tycker så inser man snart, när man ägnat lite tid på att förstå hur och varför grejorna fungerar som de gör, vilken förgasare som är utav en god konstruktion och av vilken förgasare man har mest nytta utav?
Att säga att en sliten Holley skulle vara bättre än en sliten Quadrajet, det säger en del om kunskapsbristen i frågan?
Vad är en sliten förgasare?
Och varför skulle man vilja åka omkring med en sådan?
Om nu Holley skulle vara så bra, varför använde då inte världen största bilfabrikant dessa?
Kanske därför att de ville ha en driftsäker förgasare som täckte alla behov från en lite 6:a upp till ett 500cui monster samt den sista muskelbilsmotorn Pontiac 455SD?
En Holley med sina (20?) potentiella ställen där det kan börja läcka bränsle samt med sina tillskottsventiler som närsomhelst ändrar värde beroende på ålder och bränsle samt en venturi som kräver halvt gaspådrag för att få fart på primärkretsen som till dess får hjälp av ett par accpumpar som sköljer in soppa som skulle räcka att köra en Nissan MICRA 3 mil på, kan knappast sägas var driftsäker? De enda som är glada över Holley är de som säljer deras renoveringskit, här finns det stora pengar att tjäna på entusiasterna, då det inte sällan krävs en ompackning per år på dessa bensinkranar.
Men visst, att åka 402 meter några gånger per år med spjällen fullt öppna det klar de hjälpligt.
Men å andra sidan det kan man göra med en kaffeburk på insuget, med en soppaslang till också..........

Den som inte begriper bättre vad en Quadrajet går för kan ju titta på Stock/SuperStock/GT-klasserna så blir det tyst om Holley´s bensinkranar sen!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

260
Härliga inlägg! :D
Ur en tuning synpunkt vore det ljuvligt med en Holley, men jag gillar Rochestern när den är färdig.
Ska väl ge mig på att öppna upp tomgångssidan om det nu är det som behövs för att få det bra.
/
Andreas

262
Jodå, jag läste!
Har inte PHS:at bilen än.
Dom topparna skulle sitta fint ja, men det finns ungefär 1 miljon andra grejor jag också vill ha till bilen.
Dessutom har jag börjat modda mina #46:or, "bara" fräsa för stora ventiler kvar.
/
Andreas

263
Lejon skrev:Härliga inlägg! :D
Ur en tuning synpunkt vore det ljuvligt med en Holley, men jag gillar Rochestern när den är färdig.
Ska väl ge mig på att öppna upp tomgångssidan om det nu är det som behövs för att få det bra.
Andreas, jag lovar, när du lärt dig designen på Holley och jämför den med designen på Q-jeten så kommer du raskt att ändra uppfattning om vad som är lätt eller inte?
Att tuna en Holley på ett korrekt sätt är varken enklare eller billigare än att tuna en Q-jet, snarast precis tvärtom.
Och hur du än tunar en Holley så kommer den ändå alltid att dra mer soppa än nödvändigt utan att göra bättre ifrån sig.

En bra början in i förgasarvärlden är denna artikel som skrapar lite på ytan:

http://442.com/oldsfaq/ofcrb.htm#Carbs" onclick="window.open(this.href);return false;
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

264
Lejon,min tanke var att hitta ett par hi-perf toppar från start.Billigare än 48:orna är ex 62,13.Jag menar,dina toppjobb med 46:orna lär väl kosta en slant? Har sett toppar i Staterna för 350-575 dollar.Vill inte klanka ner på ditt arb utan är impad över ditt engagemang.

Holley=Chevrolet
Rochester= Pontiac

265
Tog och skummade igenom artikeln,MY GOD det är ju en avhandling och ändå bara ett skrap på ytan! Jag tror inte ens att säljaren bakom disken på våra speed shops har en aning om detta.Kunden frågar: Passar den här till min Pontiac 400? Visst,säjer säljaren.Folk allmänt orkar inte sätta sig in i detta utan monterar denna "one carb for all" och sen går motorn som ett lass skit.Ingen tomgång,det pangar o smäller,ryker o sotar.Visst,har man ändrat/trimmat motorn får man ju labba men som artikeln sa: Holley for race,Rochester for street.Ja Kent,jag vet att man även kan köra race med RQJ.

266
Peje, det är ju bara ventilfräsning och montera nya styrningar kvar att göra på topparna, sen ska det ju till nya ventiler såklart så är dom klara.
Det kanske kostar totalt 6-8000:- sen har jag ett par kanonfina helrenoverade High-performance toppar med tanke på att jag nyss köpt nya ventilfjädrar och vipparmsbultar.

Gav mig på att öppna upp tomgångssidans restriktionskanaler som är efter lufttillförseln.
Innan uppborrning hade jag varvtalshöjning på ungefär 150rpm med tipp-in metoden på tomgång, nu när jag ökat restriktionen från .045" till .050" fick jag en höjning på ungefär 20rpm.
Men jag har fortfarande inte fått blandskruvarna att få motorn att gå sämre när jag skruvar ut blandskruvarna från bästa läge.
har en 1.35mm (.053") borr också, ska ta upp restriktionen till det imorgon, då tror jag att det kommer att bli bra.
/
Andreas

268
Såg den jag med, man blir ju orolig när man ser dom priserna.
Men man intalar sig att den är i dåligt skick.
Jag är ju uppe i den summan med alla delar och då har jag tak på min!
/
Andreas

269
Lejon skrev:Peje, det är ju bara ventilfräsning och montera nya styrningar kvar att göra på topparna, sen ska det ju till nya ventiler såklart så är dom klara.
Det kanske kostar totalt 6-8000:- sen har jag ett par kanonfina helrenoverade High-performance toppar med tanke på att jag nyss köpt nya ventilfjädrar och vipparmsbultar.

Gav mig på att öppna upp tomgångssidans restriktionskanaler som är efter lufttillförseln.
Innan uppborrning hade jag varvtalshöjning på ungefär 150rpm med tipp-in metoden på tomgång, nu när jag ökat restriktionen från .045" till .050" fick jag en höjning på ungefär 20rpm.
Men jag har fortfarande inte fått blandskruvarna att få motorn att gå sämre när jag skruvar ut blandskruvarna från bästa läge.
har en 1.35mm (.053") borr också, ska ta upp restriktionen till det imorgon, då tror jag att det kommer att bli bra.
Tomgångskanalens strypning tillför inget bränsle till kretsen, detta sköts av tomgångsstigarrören, så det hjälper inte att öppna tomgångskanalernas strypningar mer nu.
Tänk på att ju mer du öppnar tomgångskanalens strypning, ju mer soppa kommer det att gå åt under körning då övergångskretsen och de nedre tomgångsluftmunstyckena, som båda sitter ovanför utsläppshålen vid tomgångsblandnings-skruvarnas spetsar, även dessa levererar tomgångsblandning när spjällbladens främre kanter passerar dessa vid gaspådrag.
.050" är tillräckligt stora kanalstrypningar för din motor med M/T, matcha dem med .033" stigarrör, så får du lämplig kapacitet ner till blandskruvarna för 068:an.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

270
OK!
Tack för tipset Kent!
Herregud va lätt det är att "förstöra" en förgasare när man (jag) inte har full koll.
Ska man dra upp stigarrören med hjälp av en bult eller är det lång borr som gäller?
/
Andreas