Tjenare! Har lite problem med min Firebird.
Det är pontiacs 400 motor i med en holley 600vac förgasare. Det är en automatlåda i.
Problemet jag har är att när bilen är kall så går den precis som den ska förrutom att den inte riktigt svarar vid snabba gaspådrag men när den börjar bli varm så börjar den bluddra, knappt svara alls på snabba gaspådrag och när man lägger i drive eller backen så går den ner o hostar sen så dör den. Ibland kan man ha tur o komma iväg när den är varm men bara man kommer upp i lite fart så går den bara bra sen .. det är vid låga varv och när man ska ha i växlarna från stillastående.
Jag har kollat så inte choken ligger i eller nått sånt dumt.
Tändstiften ser man är gammla som gatan så det kan ju vara ett alternativ men borde den inte gå dåligt även när den är kall då?
Soppa pumpen kan ju med vara dålig, har läst nånstans att membranet i dom brukar kunna ge sig rätt fort. Har sett att om man tittar på filtret innan förgasaren så kan den ibland bara tappa allt o nästan alla soppa åker tillbaka ner mot pumpen o det kommer upp lite bubblor.. som jag antar är luft?
Men frågan är ju varför den börjar bluddra o dö såfort man lägger i nån växel bara när den är varm..
vad ni kan tro det är för fel?
Mvh// Mackan
Annons
Re: Firebird -71 problem
2Låter som du får börja med en grundservice först dvs: Stift,tändkablar osv,osv.Ta sedan den nuvarande förgasaren,hitta en soptunna och släpp ner.Kontakta sedan Kent "The Judge" för vidare instruktioner.
3Okey ja det hade jag tänkt göra nu såfort jag får hem lite grejjer till det. Förgasaren ser helt ny ut o jag trodde inte Holley va nått skräp men jag får höra med honom då så kanske han har några svar.Peje skrev:Låter som du får börja med en grundservice först dvs: Stift,tändkablar osv,osv.Ta sedan den nuvarande förgasaren,hitta en soptunna och släpp ner.Kontakta sedan Kent "The Judge" för vidare instruktioner.
Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Pontiac Firebird -71
4Holley är inte skräp men passar generellt dåligt ihop med en Pontiac motor.Teknikerna på fabriken visste vad dom gjorde 1971.Vi pratar alltså om en original förgasare.Rochester är mer komplicerad än Holley men rätt renoverad och inställd kommer din motor att gå betydligt bättre. Kent får rätta mig och fortsätta.
6Hej! Kul att Du hittade hit! kapasu från garaget här! Lycka till med bilen!
7Välkommen hit.
Här finns den samlade kunskapen om Pontiac.
Jag har fått mycket tips och råd här.
Jag har fått mycket tips och råd här.
8Ahaa okey, ja efter jag har läst runt lite nu så verkar det vell som att Holleyn är lite för liten för 400an?Peje skrev:Holley är inte skräp men passar generellt dåligt ihop med en Pontiac motor.Teknikerna på fabriken visste vad dom gjorde 1971.Vi pratar alltså om en original förgasare.Rochester är mer komplicerad än Holley men rätt renoverad och inställd kommer din motor att gå betydligt bättre. Kent får rätta mig och fortsätta.
Jag har sprutat med lite startgas runtom förgasaren och det verkar inte som att den suger i sig det nånstans.Mr.Pontiac skrev:kolla så den inte suger tjuvluft, dåliga vakumslangar.
Tjenare!Tackar, Ja men jag har ju fått en massa svar redan så det verkar som ett hjälptsamt forum dettakapasu skrev:Hej! Kul att Du hittade hit! kapasu från garaget här! Lycka till med bilen!
TackarJanne skrev:
Välkommen hit.
Jag har fått mycket tips och råd här.![]()
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Pontiac Firebird -71
9Detta forum går inte att jämföra med andra märkesforum. Min sambo åker oxå jänk (av ett annat märke) och det forumet hänger inte med alls om jag ska uttrycka mig milt! Detta forum är inget annat än en guldgruva!!
10Va gött! Det är ju min första jänk så det är ju inte lätt alltid efter att bara ha grejjat med japanarekapasu skrev:Detta forum går inte att jämföra med andra märkesforum. Min sambo åker oxå jänk (av ett annat märke) och det forumet hänger inte med alls om jag ska uttrycka mig milt! Detta forum är inget annat än en guldgruva!!
Påtal om mitt problem igen då så va jag o grejjade lite idag..
Körde ut bilen till garaget o då gick den bra förrutom lite bludder ibland men det kan ju mycket väl vara dåliga tändstift(då dom inte är bytta än pga sega leveranstider) annars gick den bara bra .. sen så när jag kom fram till garaget så stog jag på tomgång o bara platta gasen och då svara den riktigt fint!!!?
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Pontiac Firebird -71
11Är det originalmotorn i så har jag AC-Delco (R45S) stift på hyllan. Du kan komma förbi imorgon om du vill. Jag har semesterstängt nästa vecka och veckan efter.
Håkan S
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
http://www.americano.se
12Okey det låter bra! Vart är det du håller till? och hur länge har du öppet?Håkan S skrev:Är det originalmotorn i så har jag AC-Delco (R45S) stift på hyllan. Du kan komma förbi imorgon om du vill. Jag har semesterstängt nästa vecka och veckan efter.
Håkan S
Mvh//
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Pontiac Firebird -71
13I Jägarvallen och jag har öppet till klockan 5 idag.
Håkan S
Håkan S
1970 GTO, 370 hp, 3:90, TH400.
14Glömde även att fråga vad företaget heter! haha svårt att hitta annars!Håkan S skrev:I Jägarvallen och jag har öppet till klockan 5 idag.
Håkan S
Marcus Stenmark -90
Pontiac Firebird -71
Pontiac Firebird -71