Annons

årgång q-jet

1
Imorgon kör jag till sösdalaskroten, målet är o hitta en bra q-jet. Antingen en buick 71 lika den jag har, eftersom bilen går jävla bra med den. Läste nånstans att pontiac andvände den här förgasaren till vissa hp modeller.Alternativt hitta en fin 76 o framåt pontiac gasare ,eftersom dom tydligen blev mycket bättre då. Nu undrar jag, var går gränsen på framåt hållet, dvs. förgasaren är för ny för o anpassas till en gammal 428? M.v.h Göran
Annons

Re: årgång q-jet

2
Ibland undrar jag varifrån all felaktig information kommer ifrån?
Pontiac använde ALDRIG nå´n Buick förgasare till sina motorer.
Pontiac använde Pontiac-förgasare och Buick använde Buick-förgasare, end of story.

1976-79 Pontiac Q-jet hör till de bästa när de väl är modifierade och anpassade till den motor den ska sitta på.

ALLA 1980 och tidigare Passagerarbil samt även 1981 och senare Truck, d.v.s. de utan MCS och TPS som är ECM-styrda, Rochester Quadrajet kan fås att fungera bra på vilken V8 som helst när de väl är anpassade och modifierade på ett korrekt sätt.
De ECM-styrda kan dock byggas om för full-race, då tar man bort MCS och TPS samt primärnålar och kör direkt på munstycken av lämplig storlek, ungefär som 1970 Olds 442 W30 M/T.

De enda jag skulle undvika (förutom till strikt original) är alla 1968 och tidigare då de har mässingpluggar i botten som läcker till 95% samt att de har "stora" flottören som har sämre utväxling på flottörarmen och inte tål högre än std bränsletryck, även alla Olds och Cadillac upp t.o.m 1974 bör undvikas för annat än original p.g.a. denna flottör.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
Nu kan jag inte hållakäft längre. Först och främst vill jag ge dej åsakludden ett mega pris för att aldrig tröttna på dina otroligt besvärliga och många förgasar bekymmer. Ditt engagemang,tålamod och skruvalust verkar aldrig sina. Jag är grymt imponerad och önskar att jag skulle haft ialf. 5% av dom egenskaperna. Du har fan imej doktorerat i Q-jet träsket,spenderat åtskilliga timmar under huven och framför datorn. Du har startat minst 9!! olika trådar i Q ämnet och förmodligen kommer det att bli många fler (skoj att läsa:)
Nästa pris går ju givet till judge kent som är som en levande uppslagsbok. Kan typ allt som har med Q och pontiac att göra och som oxå är begåvad med stort tålamod och vilja att dela med av sitt kunnande (önskar bara att du bodde granne med mej:)
Åsakludden varför lämnar du inte en av dina Q till judge kent så gör han ordning den så att den blir som ny och du kan börja spendera tid i bilen istället? Jag är övertygad att det inte finns någon beggad förgasare som bara är att bulta på och köra. Alla beggade är glappa,har torra otäta packningar,läker,är dåligt justerade,bestyckade. Jag tycker inte det är någon bra ide att köra med rullande renovering på en förgasare. Borde vara bättre att satsa på att renovera din än att köpa på dej ett till renoverings objekt.

4
He,he kul att man roar nån! du har ju absolut rätt i att det lättaste o bästa hade varit o köpa en fugge av Kent. Men nu är jag en totalt hopplös o envis gör det självare, har provat allt från lack till inredning. Detta är nytt för mig o därmed jävligt intressant! För mig är det minst lika roligt o pela o kela med kärran som o dra runt o mullra. Att kent inte tröttnar utan ständigt kommer med tips o fakta är enastående,utan honom hade mina trådar knappast kommit nånstans! Nu blir det sösdala imorgon, så får vi se om det bir nån ny tråd!

5
Jag tycker oxå att själva resan oftast är roligare än målet men blir utråkad och tålamodet brukar ta slut efter väldigt långa resor utan några framgångar. Även jag gör allt själv (läs.försöker). Dels för att det är jävligt roligt och dels för att jag är en fattig jon. Lyckatill och återkom med info om hur det gick. Skål!

6
Det blev ingen pontiac fugge, det fanns bara mög förutom några skumma saker utan sekundärsida, inga spjäll o kapslat lock ,sexa förgasare? Men buick 71-74 fanns i parti o minut! Så det blev en från en riviera-72, jag inspekterade efter bästa förmåga o betalade en väldigt måttlig summa. Naturligtvis ville jag mecka bums eller omedelbart, men min fru bestämde att jag absolut ville byta jord i växthuset först. Nåja jag smet ut i garaget i skymningen. Tack vare att jag ännu en gång glidit över märkesbarriären kunde jag andvända alla dom nya pinalerna jag köpte till 71 förgasaren. Bestyckningen var lika på primär men inte sekundär, bra eller dåligt vet jag inte förräns imorrn då ska jag ut o testa! Bilen startade o gick grannt o INGA LÄCKAGE NÅGONSTANS! Vi får väl se om jag har lyckats undvika ännu en tvärnit. M.v.h Göran