Annons
Annons

Re: OLJE KYLARE . NY MODERN ELLER BEPRÖVADE SAKER

2
Alla Pontiacs tunga starka V8 bilar hade en oljekylare/värmare i kylvätskekylaren som fungerade utmärkt bra för de flesta körstilar.
Men okej, för husvagnsdragning i alperna eller på autobahn med husvagn i timmar så kan en extern oljekylare till automatlådan göra nytta, då kopplad i serie med originalkylare/värmare för att oljan snabbt ska komma upp i korrekt arbetstemperatur.

Jag har alltid ogillat eftermarknadskladd som i många fall försämrar prestandan och mest sitter ivägen, med korrekt servade originaldelar behöver man knappast fundera över bilens driftsäkerhet.
De tester fabriken gjorde omfattade de mest skilda driftsförhållanden för att utröna vad som funkar eller ej, och det är därför grejorna som sitter där sällan sviker, men efter 40 år och 25-30 olika ägare som inte har en aning om vad en korrekt service innebär så kan bilen behöva återställas till det ursprungliga för att fungera som avsett.
Om en 1970 455 Bonneville eller GTO Judge med RAIV maskin inte behövde nå´n extern A/T-kylare så behöver knappast din det heller?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

3
hej JUDGE

jag ska absolut inte vara obsternat och ordkriga med dig!, Det ligger mkt i vad du säger om att om man skött sin service riktigt så fungerar grejjorna som de ska!

Men samtidigt måste utvecklingen gått fram på 40år. Det som var bra då är okej nu men, kanske "bättrat" ngt. Du kan köra längre i dag utan serva var 1000'e mil då oljan är bättre, du får mer hk ur mindre motorer etc då allt förbättras. Grund konceptet är dock det samma i stort sätt. Att oljekylningen fungerar hur bra som helst i bilens kylare råder inget tvivel om. Men när grjjorna falerar och måste bytas ut så tittar jag ärligt på eftermarknads grejjorna först. Just för att se om det finns bättre alternativ och att det kan bli ngt billigare då match nr är bortom alla tidigare ägare i alla fall. Samtidigt måste jag hålla med om att det som fungerar i dag på en 40+ gammal bil knappt gör det samma på dagens bilar om 40 till.

mvh pont

4
Jag vet inte vilken utveckling du pratar om?

Jag tänker inte skriva en bok här, men det mesta av "utvecklingen" du tror gjort motorerna bättre handlar endast om materialval, styrsystem och ekonomi.

Vad är det t.ex. som säger att du inte kan hälla en syntetolja i en 60-tals V8 i gott skick och köra lika långt med den som med en motor från 2008?
Och vad är det som säger att det skulle vara BÄTTRE att ha hästkrafterna tillgängliga vid 8000varv istället för vi 1500varv?
Redan på 1920-talet fanns det motorkonstuktioner som kopieras idag och framställs som något nytt.

Det finns bra böcker om förbränningsmotorns principer och "utveckling".

De s.k. "förbättringsprodukternas" producenternas främsta uppgift är att tömma plånböckerna på osäkra entusiaster som inte anar att biltillverkarna lagt ner avsevärt mycket mer tid och resurser för att ta fram grejor som ska fungera på deras fordon än vad dessa "förbättringsprodukternas" producenterna kan drömma om.
Sen finns det ju alltid VISSA fall där VISSA av dessa produkter KAN vara befogade......

Det är kul med bilar!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

5
Pratar man om Orginal och Blueprint osv finns nog ingen anledning att se på eftermarknads grejjor. Då kan det istället vara bättre med de specar och normer som gällde för respektive år bilen gjordes! men de e lika där. Kraven och och monteringen var oftast helt annat än vad blueprinten sa. Tror inte det var så noga om hurvida komponenterna stämde i vikt och tolerans som det kan vara idag.

Så utvecklingen jag talar om är att som motorerna byggdes för 40+ år sedan, har en del mindre fabrikörer idag utvecklat vidare med nya bättre optimeringar tex kamaxlar som har olika verkningsgrader vid motorer topplock's olika karaktärer. Insug som är gjorda för olika förhållanden där åsså, och oftast i aluminium för att minska onödig vikt. Idag finns även smidda produkter tex kolvar, stakar etc som tidigare endast fanns på mindre skala special bilar som knappt går på gatan idag då de säkert står på museum istället. Jag anser att det finns så mkt mer nu att använda sig av så att bara hålla sig till det som erbjuds från bilens tillverkare i stället kunna köpa vad jag vill ha för mitt önskemål.

Se bara på Dragracing,F1,Nascar, ralley. där lämnar bil tillverkaren oftast bara sitt namn. Sen är allt special och detta är framtaget av tillverkare som bara har finanseringen gemensamt med bilmärket. Där finns möjligheter för oss att ta del av så småning om.

MEN VISST!. Det finns mkt kina produkter som borde stannat på ritbordet men istället producerats för att det finns marknad som kan köpa dessa och där av min fråga just på denna kylare ovan. Om den fungerar som beskrivet är det en jäkligt bra lösning då man slipper slangar / rör i m-rummet och i stället kan ha den tex under bil. men om det är en mass produkt som inte har nån effekt. Tja då är det som sagt bara skit som nån vill tjäna nån krona på.

Jag vill dock framföra att dagen produkter som finns att tillgå till våra bilar är absolut inget junk. De gör bara alternativen till optimering bredare!

6
Vad har du för exempel att luta dig mot när det gäller detta påstående?:
"Kraven och och monteringen var oftast helt annat än vad blueprinten sa. Tror inte det var så noga om hurvida komponenterna stämde i vikt och tolerans som det kan vara idag."
Vad är det du jämför?

"Tro" är inte fakta och "kan" är ingen regel.

Jag är ledsen, men "utvecklingen" av förbränningsmotorns principer gjordes på 1800-talets slut, sedan har förvisso en del nya material använts, som i vissa fall gett fördelar och i lika många andra fall inneburit sämre kvalitet och funktion.
Det finns t.ex. många exempel på amerikanska bruks V8 motorer från 50-talet och uppåt där man t.ex använde smidda delar i vevpartiet, kan i förbifarten nämna Olds 330, Pontiac 389.

Biltillverkarna har alltid anpassat sin produktion efter tidens anda, behov och avgaskrav, det är därför bilarna ser annorlunda ut nu än på 50-talet.
Ingenting av det du nämner är några nyheter efter 1920?

Sen innefattar ju också frågan (och svaren) om man vill ha sin klassiska Pontiac klassisk eller om man vill få den att efterlika en modern bil?

Jag gillar alla kvalisorter av bilar, men jag tycker ju att man ska behålla de klassiska bilarna klassiska, och om man ute efter "utvecklingen" så kan man alltid köpa en modern ny bil, då får man ju det senaste?

Men till syvende og sidst så gör du ju självfallet som du vill med din egen bil, fastän "utvecklingen" var klar med den i början på 60-talet.....
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

7
Vad har du för exempel att luta dig mot när det gäller detta påstående?:
"Kraven och och monteringen var oftast helt annat än vad blueprinten sa. Tror inte det var så noga om hurvida komponenterna stämde i vikt och tolerans som det kan vara idag."Vad är det du jämför

Jag jämför inte med nån specifik tillverkare. Men dagen tillverkning är absolut mer krävande än för 40 år sedan då man tog nån ifrån busshålls platsen och sa att de skulle göra si eller så!

"Tro" är inte fakta och "kan" är ingen regel

Tro har människan alltid gjort.! Se bara på på tron över Bibel jesus mm. Ingen kan verifiera men ändå så vill alla tro på det. Fakta är faktiskt bara fiction! Det kan inte hellet skrivar i sten för det ändras var efter man bekräftar det! "Djupt va?"

Jag är ledsen, men "utvecklingen" av förbränningsmotorns principer gjordes på 1800-talets slut, sedan har förvisso en del nya material använts, som i vissa fall gett fördelar och i lika många andra fall inneburit sämre kvalitet och funktion.
Det finns t.ex. många exempel på amerikanska bruks V8 motorer från 50-talet och uppåt där man t.ex använde smidda delar i vevpartiet, kan i förbifarten nämna Olds 330, Pontiac 389.

Som du säger! jag håller med att utvecklingen inte gått nå värst långt. Men vissa saker har man förbättrat och det sker hela tiden så de e vad jag menar. Får viss anledning att tro ett du anser att utvecklingen stannat vid ca 1960 talet och de räcker!. Jag tror att det som gjordes då var för tiden helt ok. Men man har förfinat detta idag och kan ha bredare potencial med vad som finns.

Biltillverkarna har alltid anpassat sin produktion efter tidens anda, behov och avgaskrav, det är därför bilarna ser annorlunda ut nu än på 50-talet.
Ingenting av det du nämner är några nyheter efter 1920?

jo visst finns nyheter. Men om jag som kund eller bilåkare behöver det är en annan sak. På 20-talet fanns en bil som flyttade från a till b. Nu har vi bilar som näst intill känner och tänker. Men jag håller med om att förbrännings motorn är i stort sätt den samma