Annons

Måla underredet

1
Hej

Har under senare delen av våren målat underredet på min bil. Behövde inte dela på bil å ram. Det gick bra ändå. Har forskat en hel del om villken färg man kan ha. Fastnade för en färg som tillverkas i Tyskland. Den har alla de egenskaper jag krävde. Även att den är en värdig ersättare åt den ö-kända blymönjan!. Färgen är en 1-komponent. Visst många anser att det ska va 2-komp även jag. Men då ska man helst spruta och då ska man ramlyfta osv osv... Men denna färg ska även klara de krav som 2-komp ska hålla. Färgen heter POWER COAT 3 in 1. Har en hel del specifikationer på denna. Så om fler är intresserade så svara gärna så skickar jag info. Så vad är då nackdelarna?. Har inte hunnit se mycke än då jag fortfarande väntar på min bakaxel!!!. Men färgen är ganska seg att pensla den är snabbtorkande så strykningarna bör gå undan. Men samtidigt så har den lång härd tid så den känns seg även fast det gått ca 4 dagar nu för mig. Men då har jag målat i omgångar åsså. Leverantören säger dock att färgen blir stenhård när den härdat klart. Den ä ganska matt i tonen typ som motorrumet. Så man kan få en känsla om att den är smutsottagande. Men även där så säger leverantören att det är fel då flertalet lastbilar använder denna färg!. Så som sagt vill du / ni göra nåt åt ramdelen nu eller vid senare tillfälle så svara så lämnar jag lite info om färgen. Ska göra ett försök redan att lägga det här. Men det är ett adobe eller nåt liknande.
Mvh Pont
Annons

2
Hej

Bra tips på slitstarka färger är alltid välkommet. Själv har jag kört Eastwoods chassie black i både motorrum och på chassiedelar. Men den är väldigt tunnflytande och svår att pensla, spruta går dock alldeles utmärkt.

Vad har Du köpt denna färg Du nämner ?
// Thomas
Ingen Pontiac längre....däremot:
Belair 1955 2drht
El Camino 396SS

4
På 80-talet då jag gjorde iordning min GTO -67 använde jag en 2K båtlack från International(vit under kaross, röd på ram :oops: , modernt då). Det höll bra de år jag hade bilen 13 år, 15000 mil :twisted: )

Nu på min -71 TA använder jag en standard 2k billack från PPG, det ser ut att hålla bra också (endast 4 sommrar och 1700 mil hittills)

Herje

Bonnehill Garage