Annons
Annons

Re: diverse problem med motor och tändning

66
Burningbird skrev:Har du köpt låsmuttrar eller ska du använda originalmuttrarna? Jag brukar dra allt med moment på en motor men bulten till svängdämparen MÅSTE dras med rätt moment. Skickar ett PM.
Blir till att använda orginalmuttrarna just nu, har liksom sagt stopp från plånboken av någon konstig anledning.

Gör så :)

// Niklas
GTO66

69
pontiaccc skrev:Gick det bra att byta kam ? Bytte du kamlager på en gång ? Hur mycket fick du riva bort i fronten ? Bilder ? Hoppas allt går bra vid uppstart .
Gick väldigt smärtfritt att byta kam.
nej det byttes inga kam lager denna gång.
Behövde bara lyfta ur kylaren för att få bort motor delar och få ur kamaxeln.
Några bilder hann jag inte med att ta då kamaxeln byttes så fort.
ja jag hoppas det jag med.
GTO66

70
Kanske detta hjälper en aning?
Punkt 7 kan du hoppa över.

Rekommenderad uppstartsprocedur PONTIAC:

1. Se till att bilen står säkert , att p-bromsen är till , att växel inte kan "hoppa" i.
2. Fyll motor och filter med olja, totalt 5,5 liter med "korta" filtret. Använd 10w/30, 10w/40 mineralolja. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan. Dra upp oljetrycket med lämpligt verktyg. Drivningen till oljepumpen går moturs.
3. Kolla att 1.ans kolv är i tändläge, 6:ans vippor "väger", 1:ans ventiler stängda. Sätt i fördelaren, (justera oljepumpdrivningens skaft med en stor skruvmejsel så att den hamnar rätt i fördelarens drev), med vacuumklockans anslutning samt rotor riktad 90° i motorns längdriktning mot förarsidans skärm, rotorn kommer då att peka mot förarplatsen när fördelaren kommit ordentligt på plats. Sätt tändkablarna, med ettans på den post dit rotorn pekar, så att rätt tändföljd uppnås, 18436572 moturs. Vrid tillbaka motorn så att den står 10-12 grader före på tändmarkeringen. Koppla testlampa till jord samt till minuspolen på tändspolen, vrid fördelaren tills det att lampan just tänds, drag fast fördelaren.
4. Kör motorn mellan 1500-2500 varv, variera, utan belastning en halvtimme. Använd gärna en känd förgasare sätt varvtalet med chokens högtomgångskam.
5. Efter en halvtimme tas varvtalet ner till tomgång och tändinställningen kollas, ca10-12 grader med vacuumslangen bortkopplad och pluggad under justeringen.
6. Kör bilen med varierande hastighet och belastning de första 5 milen. Försiktigt med gasen och inga höga varv.
7. Kör 5-6 halvgasaccelerationer till 5000varv, släpp gasen efter varje, och gå ner till ca 30km/h med växeln i.
8. Byt olja och filter. Använd 10w/30, 10w/40 mineralolja. Använd även gärna GM E.O.S. (Engine Oil Supplement) i oljan de första 2-3- oljebytena. Kör de kommande 100 milen normalt, utan att varva över 4000 varv eller hårdkörning i allmänhet.
9. Byt olja och filter igen.
10. Sådär ja, då är motorn klar !
11. Lycka till!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

75
Haha. Ibland lär man skratta åt sig själv. Sömnbrist sätter sina spår ... man ska inte skriva inlägg när hjärnan inte är i full funktion.

Jag började att dra alla 2 kg. kändes så vekt mot hur dom satt innan. Satt rätt rejält åtdragna. Så då drog jag 4 kg som kändes bättre. Men sen funderade jag om jag skulle dra efter mer. Men gav fan i det.
Hur jag räknade om 20lbs till 9 kg är ju likaså Sömnbrist ...

Tanken är ju att så småningom sätta i låsbara muttrar framöver men inte jut nu. Nu vill jag bara starta upp motorn å se hur den beter sig Efter kambytet.

Mvh En sömnlös 3barns pappa
GTO66