Annons

diverse problem med motor och tändning

1
Jag har ju "lite" problem med min 400
motor som jag är fruktansvärt trött på ..

Setup idag.

Kam : okänd ska i med en summit 2801(tror jag den hette) eller en 068
Toppar 6X, ska mätas upp och planas till bättre CC
förgasare: Skit holley 750 vac "chromed turd" ... ska snart investera i en Q-jet, men lär "bygga" motorn först med kam och toppar så jag kan ge bort spec till kent å få en kalibrerad och färdig gasare ..
Insug: Edelbrock performer, kan inte byta ut detta ännu då ekonomin inte tillåter..
Tändning:Orginal.

jaa vi börjar väl då helt enkelt.. förgasaren. SKIT, har försökt få någon som helst ordning på den men fan vilket skräp så den gör jag ett fågelbord av eller något annat fint...
Från stillastående och fullgas ger: PANG,tvekan å sen hosta till å dra iväg ..
Från stillastående å mysstart: SEGT som fan å komma iväg men inget pang å host . smyger man iväg gå det relativt fint å åka.
Skit förgasare.

Toppar. ja dom är ju orginal TROR jag, måste av med dom å mäta upp dom å se hur det står till om dom behövs planas av för att få mindre cc, HUR mäter man upp detta ?

Kam. lär kolla vad som sitter i först å främst, kanske redan sitter en 068 i den. har ABSOLUT ingen aning faktiskt.

Tändnig........ å vilket problem ..

Ställer in förgasaren så jag får så mycket vacum det bara går.
ställer tändingen initialt 9-10 grader. UTAN slang, Pluggad osv. Sätter på slangen igen , står fortfarande på 9-10 grader ... och rör sig när man gasar, men vacumet styr det ingenting alls.
Tips på vad det kan vara ? annars tips på renovering av fördelaren. hur går det till ?

Mycket tacksam för svar och tips så jag kan få nån fason på motorn och besikta bilen å ut å åka i sommar.

// Mvh Niklas
GTO66
Annons

Re: diverse problem med motor och tändning

2
Var tar du ut vakum på förgasaren? Finns en port som inte ger vakum på tomgång använd en med vakum på tomgång brukar sitta på spjällplattan på Holley.
Har du kollat vakumklockans funktion?
Att tändningen ändrar sig när du gasar beror på att fördelaren har mekanisk centrifugalförställning som slår ut då el en kombination av det och portat vakum.
Även om Holleyn kankse inte är optimal för din motor borde den fungera skapligt.
Börja med tändningen kolla över så allt fungerar och är i bra skick se till att du har vakum till fördelaren på tomgång.
När allt det är ok kan du justera förgaserns blandningsskruvar med en vakummätare till högsta vakum är Holley en 3310 vakum skulle jag öppna(finns även nån avart av Holley där blandskruvarna styr soppan vill jag minnas gäller dock ej 3310 modellen) 1/8 varv till då högst vakum ibland kan vara lite för magert imho kontrollera även att accpumpen ger två starka strålar sedan går det ju att laborera med accpumpskammar o sånt ifall du fortfarande har kvarstående problem med förgasaren men ska du iaf byta till en qjet kankse det bara är onödiga utgifter.

3
Lemans 65 skrev:Var tar du ut vakum på förgasaren? Finns en port som inte ger vakum på tomgång använd en med vakum på tomgång brukar sitta på spjällplattan på Holley.
Har du kollat vakumklockans funktion?
Att tändningen ändrar sig när du gasar beror på att fördelaren har mekanisk centrifugalförställning som slår ut då el en kombination av det och portat vakum.
Även om Holleyn kankse inte är optimal för din motor borde den fungera skapligt.
Börja med tändningen kolla över så allt fungerar och är i bra skick se till att du har vakum till fördelaren på tomgång.
När allt det är ok kan du justera förgaserns blandningsskruvar med en vakummätare till högsta vakum är Holley en 3310 vakum skulle jag öppna(finns även nån avart av Holley där blandskruvarna styr soppan vill jag minnas gäller dock ej 3310 modellen) 1/8 varv till då högst vakum ibland kan vara lite för magert imho kontrollera även att accpumpen ger två starka strålar sedan går det ju att laborera med accpumpskammar o sånt ifall du fortfarande har kvarstående problem med förgasaren men ska du iaf byta till en qjet kankse det bara är onödiga utgifter.
jag tar vacum från en port som ger vacum på tomgång.

nej jag har inget kolla vacumklockans funktion ? något tips på hur man gör detta, aldrig kollat nå sånt förut ? :)

ja helst vill jag inte lägga ut mer pengar på Holleyn då jag har plan på att köpa en Q-jet istället :)

// Mvh Niklas
GTO66

5
Lemans 65 skrev:Finns manicker man pumpar up tryck med o kollar vakum
http://www.ebay.ie/itm/Actron-Automotiv ... 43daa20d54" onclick="window.open(this.href);return false;
Kankse går o låna en av nån bilverkstad el nån i vänskapskretsen?
Du kan ju koppla på en slang o suga med munnen snabbt bort och dit med fingret visar ju iaf om klockan rör sig kankse är svårt o se om de håller el är trasig så den tappar trycket?
får ut å testa imorgon när jag är ledig på förmiddagarna.
tack för tips ! Mer tips mottages varmt :)

//Niklas
GTO66

7
The Judge skrev:Vakuumförställningen tidigarelägger tändpunkten och förhöjer varvtalet när den kopplas till en port som ger direkt insugsvakuum.
Om vakuumförställningen är trasig eller vakuumsignalen för dålig, under 6-8 in/hg, så händer inget.
Skall man mäta detta vacum med Park eller Drive ilagd ?

// Niklas
GTO66

9
Lemans 65 skrev:Kolla i drive du bör ha mer än 6-8in/hg annars är kammen riktigt vass el nått fel på motorn.
Mätare om du inte har finns på biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016980/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vacummätare från biltema ligger hemma å har använts flitigt i att få motorn att fungera, vilket inte har gett något resultat.

men jag har ju såklart bara mätt vacum med parken ilagd.. så det lär jag testa med att mäta med driven ilagd, ska ta å mäta imorgon så återkommer jag så kan vi se om det är min tändning det är fel på eller om det är förknasaren som det är helfel på .

Tacksam för snabba svar :)

// Mvh Niklas
GTO66

10
Får väl summera mitt test idag som liten framgång iaf..
Bytte till portat uttag till vacum klockan vilket gav en helt ny motor .. mycket mer vrid å vrål Dock ej helt bra. Men skillnad blev det iaf.

Vacum mätt och uppåt 5-6 in/hg som högst Med D ilagd med konstant vacum uttag.

Prövade funktionen på vacum klockan. Fick suga riktigt hårt för att få det att röra sig. Skulle uppskatta till kanske 15 in/hg för att få den att röra sig. Är här felet sitter kanske ? Men den tappade iaf inget tryck. Men behövde bra sug innan den rörde sig..

Nå mer tips å trix ? :)

// Mvh Niklas
GTO66

12
Lemans 65 skrev:5-6 låter lågt antingen har du en riktigt "vass" kam el vakum läcka. Det går inte att justera blandskruvarna till högre vakum? Med så lågt vakum är det nog portat som gäller om det inte är några fel.
Brukar finnas nr stämplade på vakumklockorna gjordes en massa olika som börjar vid olika vakum.
Högsta vacum uppnåt:

10-12 in/hg med park ilagd på konstant vacum.
0 in/hg med park ilagd och portat vacum

5-6 in hg med drive ilagd på konstant vacum
0 in/hg med drive ilagd med portat vacum på tomgång. Rörde man gasen lite drog vacumet iväg direkt upp mot 6-8 in/hg.

Får ta å ta ur fördelaren och leta stämpel.

// Niklas
GTO66

14
Lemans 65 skrev:Du behöver inte ta ur fördelaren det brukar vara synligt utan att ens lossa klockan.
http://forumbilder.com/image/mXl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hursom är det ingen större ide att ödsla en massa tid imho om den går ok nu och du ska byta kam förgasare etc till vintern utan bättre och anpassa grejerna efter det du planerar att byta till längre fram.

Till vintern ska det inte bytas nå, har bara förvarings garage, så lär passa på att skruva nu när bilen är hemma och det är varmt ute :) Det blir rätt omgående operation som skall göras. Måste bara kolla vad det sitter i motorn först :)
GTO66