Annons

kulör på subframe m.m

1
Ska lacka om subframe och länkarmarna osv innan jag hänger i den renoverade motorn. Vilken kulör var dessa detaljer målade i från fabrik? Det är en 1972 firebird vi pratar om. Jag misstänker svart. Har hört om chassis black. Vad är det för glans på den om det är rätt färg? Tänkte låta min lackfärg bryta till en liter åt mig.
Senast redigerad av Firebird 72 den 19 mar 2015 06:56, redigerad totalt 1 gång.
Annons

Re: kulör på subframe m.m

3
Den färgen jag har använt till min LeMans är inte helmatt, utan där står det semigloss, det är denna:
http://www.tptools.com/Bill-Hirsch-Semi ... ,2554.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Enda stället jag har helmatt svart på är instrumentbrädan, men detta är då en LeMans -68, skulle kunna vara annorlunda på en Firebird.
Vi använde 3 olika matteringsgrader på min bil när vi lackade den, en på ramen och andra chassidelar, en på instrumentbrädan och en tredje på undersidan av huven

/Mikael

5
Semigloss är faktiskt halvblank till och med, sen vet jag att många tycker att den färgen jag använde är på gränsen till för blank.
Själv tycker jag den blev bra.

Färgen på undersidan huv är närmast halvmatt och enda då med glans 0 är instrumentbrädan.

/Mikael

7
Jag vill kalla den för 60% blank.Googla på "Eastwood Chassi Black".Jag har använt mig av Hagmans Halvblank och även WÜRTS Satin Black med gott resultat.Det mesta på chassit var just 60% Gloss .Undantag ex under huv(30% gloss) samt instr bräda(0% gloss).

8
Peje skrev:Jag vill kalla den för 60% blank.Googla på "Eastwood Chassi Black".Jag har använt mig av Hagmans Halvblank och även WÜRTS Satin Black med gott resultat.Det mesta på chassit var just 60% Gloss .Undantag ex under huv(30% gloss) samt instr bräda(0% gloss).
Tack för svaret!

10
The Judge skrev:
Firebird 72 skrev:Tack för svaret! Kent säger helmatt på chassi, glans 0?
Om du köper GM´s egna Chassis Black så är den matt.

Men som sagts här så finns det andra tillverkare som har sin egna Chassis Black som ser "bättre" ut än nödvändigt......
Jag kör väl nåt mitt i mellan. Glans 35 rekommenderad min lackfirma eftersom den blir lite tåligare samtidigt som den ser matt ut.

11
The Judge skrev:

Men som sagts här så finns det andra tillverkare som har sin egna Chassis Black som ser "bättre" ut än nödvändigt......

Vill bara reda ut detta en gång för alla, det jag skrev är inte baserat på eget tyckande eller vad exempelvis Eastwood vill sälja på oss, utan jag har använt "Pontiac GTO 1964-1972 Restoration Guide" som referens när jag tog reda på de olika glansvärdena. Där kan på ett flertal ställen läsa ......was painted 60° gloss black, Kent slå exempelvis upp sidorna 98 och 99 så har du några exempel.

Kan vi vara överens om att detta stämmer?

Med det sagt så ska du ju välja en glans som DU tycker ser bra ut, ville bara att du skulle ha rätt information att utgå ifrån.

/Mikael

12
Firebird 72 skrev:
The Judge skrev:

Jag kör väl nåt mitt i mellan. Glans 35 rekommenderad min lackfirma eftersom den blir lite tåligare samtidigt som den ser matt ut.
Eller så kör du en "Ronnie o Ragge". Billig pensel,gärna 10-pack från Biltema o Hammarlack."The best a man can get"!

14
Micke-S skrev:
The Judge skrev:

Vill bara reda ut detta en gång för alla, det jag skrev är inte baserat på eget tyckande eller vad exempelvis Eastwood vill sälja på oss, utan jag har använt "Pontiac GTO 1964-1972 Restoration Guide" som referens när jag tog reda på de olika glansvärdena. Där kan på ett flertal ställen läsa ......was painted 60° gloss black, Kent slå exempelvis upp sidorna 98 och 99 så har du några exempel.

Kan vi vara överens om att detta stämmer?

Med det sagt så ska du ju välja en glans som DU tycker ser bra ut, ville bara att du skulle ha rätt information att utgå ifrån.

/Mikael

Frågan här gäller dock subframe och länkarmar.
Eftersom du upptäckt GTO restoration guiden så kan du titta på sidan 19, och om du vill förmedla korrekt information så finns den där.

Om man nu ska reda ut nå´nting "en gång för alla" så är det en fördel om man pratar om samma sak........

F.ö. är Chassis Black 30° Gloss.
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

15
Usch vad trött jag blir, Kent jag har den djupaste respekt för ditt kunnande inom många områden och då allra främst inom allt som rör motor-biten.

Men om du nu helt plötsligt "vet" att Chassis Black är 30° Gloss, varför i hela friden svarar du trådskaparen att den är helmatt 0?????

/Mikael