Annons

Startar ej när blivit lite varm

1
Hej
Här kommer en färsking som förra sommaren införskaffade sig sin pojkdröm, en Firebird -67. Detta utan några som helst färdigheter på att skruva själv. Men min ambition är ett livslångt lärande på området och vi är alla barn i början. Så ha gärna lite tålamod med mig vad gäller tekniska termer och dumma frågor:-)
Jag började min långa kunskapspromenad förra hösten då jag tillsammans med min styvfar (som själv har renoverat två femtiotalare från scratch, är gammal GTOägare och driver eget som bilmekare) lyfte ur och plockade ner 400-motorn. Troligen blev jag lite lurad när jag köpte den då den efter 20 mil på hemresan började ryka kraftigt ur ena pipan. Nåväl, nu är den renoverad och även uppsnyggad i motorrummet.

Kort motor spec:
Borrad 030
Vassare kam 270 H (märke okänt, satt i när jag köpte)
Holley förgasare (vet ej vilken, satt i när jag köpte)
Edelbrock insug (vet ej vilken, satt i när jag köpte)
Headman headers
2,5 tum hela vägen tror jag
Original generator
Nytt Tudor batteri 62Ah 540 A
Original vattenpump tror jag
Original kylare
Expansionskärl
87 graders termostat
Oljekylare till automatlådan monterad på framsidan av kylaren
Elfläkt monterad på kylaren på motorsidan (ej tempgivarstyrd än, manuell strömbrytare)
Hei fördelare
NGK 3011 BP5S tändstift
Mini starter med nya bläck (vet ej vilket märke, satt i när jag köpte)

Ett huvudbry vi har är att jag tycker den har för hög arbetstemperatur. Lägger sig enligt
temperaturmätare, där givaren sitter på insugets ena vattenkanal, på omkring 97 grader (205 F).
Vi lyckades inte få till tändningen efter renoveringen. Den står lite för högt. Vi plockade tom ner den igen och ställde om allt enligt bok så kugghjulen stod rätt osv för tändning på ettan för vi trodde vi tabbat oss där. Försökte vi sänka tändningen genom att vrida på vakuumklockan ville den inte gå alls. Jag upplever att den går bra och jämt när jag kör den, växlar fint osv. Har tagit del av The Judge felsökningslista här på forumet som jag tänkte beta av punkt för punkt så får vi se. Nu till två andra problem (varav det ena kan ha samband med tändningen)

1. Bilen går inte att starta igen när den kommit upp i lite temperatur. Räcker med omkring 70-75 grader
Startmotorn går runt men han tänder inte.
Den startar alltid snällt när den är kall och inga problem att tex backa ut den ur garaget, stänga av den och sen starta den direkt igen. Idéer hur jag kan få bukt på detta välkomnas.

2. När jag fulladdat det nya batteriet visar den eftermonterade voltmätaren ca 13,5 volt. Jag startar bilen och kör en vända så den kommer upp i arbetstemp. Hela resan visar mätaren att den laddar 13,5-14 volt. När jag sen på garageuppfarten stannar så låter jag elfläkten stå på ett tag när jag stängt av bilen. Tändningen står på hela tiden. När jag nu stänger av elfläkten visar voltmätaren strax under 12 volt. När bilen kallnat igen och jag försöker starta den klickar det bara. Startmotorn går inte runt. Kopplar jag då på min booster så startar den direkt. Jag upplever att den behöver ca 12,5 volt på mätaren för att dra runt startmotorn så den startar. Idéer på vad problemet är här välkomnas också..

Det var ju ett jäkla första intryck jag gjorde nu med ett inlägg lång som en novell;-)
Jag kanske borde gjort två trådar av detta.
Ja ja, färskingen lär sig väl.
Ha det gött därute. Tack för ett bra forum.

Vänligen
Jimmie
Senast redigerad av V8_muscle_rules den 13 jun 2014 22:50, redigerad totalt 2 gånger.
Pontiac Firebird 400 Coupe -67
Annons

Re: Startar ej när blivit lite varm

2
Välkommen till Forumet!

Ja, det finns alltid en anledning till att man säljer bilen!
Den som sålde bilen till dig hade flera.

1. Vassare kam 270 H (märke okänt, satt i när jag köpte)
2. Holley förgasare (vet ej vilken, satt i när jag köpte)
3. Edelbrock insug (vet ej vilken, satt i när jag köpte)
4. Headman headers
5. 3 tum hela vägen tror jag
6. Nytt Tudor batteri 62Ah 540 A
7. Elfläkt monterad på kylaren på motorsidan (ej tempgivarstyrd än, manuell strömbrytare)
8. Brytarlöst tändsystem m Hei fördelare tror jag
9. Mini starter med nya bläck (vet ej vilket märke, satt i när jag köpte)
Plus att motorn var kass....

Svar på din fråga 1. är, riv bort allt eftermarknads-junk i listan här ovan, som inte hör hemma under huven på bilen och ersätt dessa med väl fungerade/renoverade original-grejor (Obs! Inget skämt, dessa bilar fungerade bra en gång i tiden innan nå´n började byta ut grejorna p.g.a. okunskap.)

2. El-fläkten suger musten ur batteriet som från början är för litet, samtidigt som original-generatorn inte är dimensionerad för el-fläkt.
Obs! Det är INGET fel att använda en original thermo-clucth fläkt med kåpa, det fungerade utmärkt när bilen var ny.

Kanske inte vad du ville höra, men du har sannerligen en lång resa framför dig innan du får bilen att fungera som avsett.
Men det går!

En bra början är att skaffa en 1967 Pontiac Service Manual med Firebird Supplement samt en reservdelskatalog. I dessa ser du hur det ska se ut och hur man servar grejorna.

Jag svarar gärna på konkreta frågor på detalj-nivå när de dyker upp.
Och ja, jag har själv "rensat" några bilar från så´nt otyg du "fått på köpet", så det finns hopp!

Lycka till!
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/

4
Tack för svar The Judge

Jag hör vad du säger och håller med dig överallt:-)
Ska försöka ta mig dit du säger så småningom.
Jag funderar på det här med original thermo clutch fläkt. ...den fläkten slutar väl gå när man stänger av bilen? Fortsätter inte bilen gå upp i temp då när den är rejält varmkörd? Tex efter cruising en varm sommardag.

Om man nu sitter med all denna eftermarknads- junk som inte harmoniserar särskilt bra, finns det nått jag kan göra så länge vad gäller att den inte vill starta igen när den blivit lite varm? Jag funderar på en distans mellan förgasare och insug tex.

Jag har köpt en 100 amperes generator som jag inte monterat än. Vad tycker du jag bör ha för storlek på batteri som tål ett par minuter av elfläkten?

Vilken skada tar motorn etc av en arbetstemp på omkring 97 grader som jag tycks ha i dagsläget?

Mvh

5
en bakelit distans mellan förgasaren och insuget kan vara en lösning då de verkar vara någon form av ånglås när den är varm.
jag håller med judge om att original insug och förgasare är en bättre lösning så ska de gå att få till de så de funkar i alla fall.
ett trycksatt kylsystem har en högre kokpunkt än 100 grader, är ingen doktorand inom ämnet men skulle gissa på 115-120 grader är kokpunkten

6
V8_muscle_rules skrev:Tack för svar The Judge

Jag hör vad du säger och håller med dig överallt:-)
Ska försöka ta mig dit du säger så småningom.
Jag funderar på det här med original thermo clutch fläkt. ...den fläkten slutar väl gå när man stänger av bilen? Fortsätter inte bilen gå upp i temp då när den är rejält varmkörd? Tex efter cruising en varm sommardag.

Om man nu sitter med all denna eftermarknads- junk som inte harmoniserar särskilt bra, finns det nått jag kan göra så länge vad gäller att den inte vill starta igen när den blivit lite varm? Jag funderar på en distans mellan förgasare och insug tex.

Jag har köpt en 100 amperes generator som jag inte monterat än. Vad tycker du jag bör ha för storlek på batteri som tål ett par minuter av elfläkten?

Vilken skada tar motorn etc av en arbetstemp på omkring 97 grader som jag tycks ha i dagsläget?

Mvh
Jimmie, INGEN Pontiac från 60 och 70-talen hade el-fläkt som gick efter att motorn stängts av.
97° är normal arbetstemperatur, inget att ligga sömnlös över, med andra ord.
Glöm distans mellan förgasare och insug, den gör INGEN nytta, den försämrar dock flödet ytterligare.

Det tillverkades miljoner och åter miljoner bilar i Detroit som varken hade el-fläktar eller distanser mellan förgasare och insug, och dessa bilar fungerade utmärkt under de mest skiftande förhållanden.

Det första jag skulle göra vore att ta bort el-fläkten som hindrar luftflödet genom kylaren och skaffa en riktig fläkt, helst en med thermo-koppling och med en matchande fläktkåpa.
Då behöver du inte heller kladda med en 100A generator som stjäl effekt från motorn.
Ett lämplig batteri vore ett 70-75 Ampere´s med 700-800 CCA.

Sen skulle jag se över anslutningarna från batteriet till motor och startmotor samt jordningspunkter mellan motor och kaross.

Till att börja med......
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

7
63bonnevillecab skrev:en bakelit distans mellan förgasaren och insuget kan vara en lösning då de verkar vara någon form av ånglås när den är varm.
jag håller med judge om att original insug och förgasare är en bättre lösning så ska de gå att få till de så de funkar i alla fall.
ett trycksatt kylsystem har en högre kokpunkt än 100 grader, är ingen doktorand inom ämnet men skulle gissa på 115-120 grader är kokpunkten
Ånglås kan uppstå i bränsle-ledningar som ligger för nära varma motordelar eller avgassystem men ALDRIG i en förgasare, den är alltid ventilerad mot atmosfären.
Förgasaren måste få all den värme den kan få för att den ska kunna göra sitt jobb, nämligen att f-ö-r-g-a-s-a (atomisera och förånga) bränslet till en förbränningsbar gas.
Det är bl.a. därför det går en kanal med avgaser under förgasaren i insuget mellan topparna.
Att isolera förgasaren från insuget försämrar körbarhet, prestanda och ekonomi.
Om man tar bort värmen som EN faktor i processen så måste man öka antingen gashastigheten eller/och mängden bränsle genom förgasaren för att blandningen ska bli förbränningsbar, och därför tappar körbarhet och ekonomi (vilket kvittar om man endast ska köra med fullt öppna spjäll i 402 meter).
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

8
Tack för svaren
Ja, ni ser....det dröjde inte så länge innan första dumma frågan kom:-) klart bilarna på 60- och 70-talet klarade sig ju bra utan elfläkt som stod och gick efter man stängt av bilen. Stupid of me.

Okej, bara så jag fattat rätt nu.
Svar på fråga 1 vad gällde startar ej när den blivit lite varm är att försöka få tag på originalinsug och förgasare? Och kanske fram till dess försöka värmeisolera bränsleledningarna för att minimera risken för ånglås?
Hörde genomgången av kablarna från batteriet och kontroll av jordpunkterna hit med?

Och lösningen på fråga 2 är att montera thermoclutch fläkt med kåpa och lite större batteriet. Den var glasklar:-)

Stort tack än en gång!

9
Angående att bilen inte startar när den är varm. Om du har choke, att denna funktion även är aktiverad då bilen är varm. Även om du inte har choke, så kan chokespjället ligga aktiverad längst upp på primär-sidan. Skulle chokespjället ligga an, så lås det i vertikalläge. En nödlösning, men så du kan använda bilen och ha kul medan du moddar till rätt orginal-delar.

10
Finns inga dumma frågor!
Svaren kan dock variera........

Du kan kolla att tändsystemet (plus på tändspolen) har full laddspänning under gång (samma som du får när du mäter över batteripolerna).

Jag har tappat räkningen på alla som bytt till HEI och då använder bilens el-härva som är avsedd för brytarspetsar och ger reducerad spänning/ström.
Detta funkar INTE med HEI.

Kolla även bränsletillförseln till förgasaren, här bör du ha 5-6-psi och minst en halv-liter soppa på 30 sekunders körning.

Håller du gaspedalen till hälften öppen vid start av varm motor?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

13
V8_muscle_rules skrev:Ja, jag brukar hålla halvgas när jag startar bilen.
Brukar funka perfekt vid kallstart.
Normal procedur vid kallstart är ett tryck på gasen, släpp gasen och vrid nyckeln till "start".
Funkar sällan när det sitter fel grejor på motorn som är fel justerade.

Hur var det med tändsystemets arbetsspänning? Är den fullgod?

Bränsletillförseln? Är den fullgod?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet

15
Nej har inte kontrollerat tändsystemets arbetsspänning än och inte heller om bränsletillförseln är ok. Återkommer när jag ha gjort det.

Nu kommer en sån där dum fråga igen:
Du sa att jag skulle kolla så jag har samma spänning vid pluspolen på tändspolen som nere vid batteriet vid gång. Om jag inte har det...kan det bidra till att den inte går igång när den är varm? Vad är då skillnaden eftersom den startar när den är kall med den spänning som finns?

Mvh