Under sommaren kördes bilen några hundra mil och funkade väl skapligt. Den var lite svårstartad och hade inget riktigt klipp i motorn tyckte jag.
Kollade vakuum, kompression osv. Inga värden var riktigt fel men allting var lite lågt. Kompressionstrycket låg runt 9 (8.9 till 9.2), vakuumet likaså lite lågt. Trodde väl det behövde slitas in eftersom motorn skulle vara nyrenoverad med nya kolvar, honing, kam + alla slitdelar. Kammen var heller ingen vass sak utan ganska standard, enligt uppgift en 068.
Dessutom gav motorn ganska kraftiga avgaspuffar (rejäl rök) vid fullgas och växling.
Kort sagt så kändes den inte helt OK utan en genomgång såg ut att vara behövlig.
Kom över ett insprut från granne som hade fått med det vid ett motorköp. Ett FAST EZ-EFI 2.0, throttle body-insprut med bredbandslambda och självlärning.
Detta installerades med ny bränslepump och ledningar och fungerade riktigt bra. Bilen startade lite bättre och gick iaf inte sämre.
Hursomhelst, när hösten kom så plockades motorn ur bilen och revs isär.
Det fanns en del övrigt att önska visade det sig. Bland annat så gick det knappt att få loss stakarna för att bulten snurrade när muttern skulle lossas på flera stakar. Hur dom kunnat dra dessa till rätt moment är en gåta.
Men kolvar var nya (gjutna) och kammen såg bra ut. Veven var också helt ok.
Däremot var topparna slitna i styrningar och på ventilskaft. En lustig sak var att avgasventilerna hade monterade tätningar medan insugsventilerna hade original o-ring i retainern.
Delar köptes in och toppar och block lämnades för bearbetning.
De gamla kolvarna var 030 öd så det blev nya smidda Icon i 040 med 14 cc dish för att minska kompet till ca 9.7.
Ihop med kammen blir även dynamiskt komp bra med denna kombination.
H-profil stakar blev det också, de gamla med snurrande bult går i skrot. Lite säkrare att varva uppåt 6000 också.
Kammen blir en Summit 2802 efter en del funderande och undersökning.
Manley-ventiler och ett set med fjärdrar, lyftare mm från Crower åkte med samt en omgång vippor och stötstänger från CompCams.
Oljepumpen byts till en Butler-modifierad 60 Psi pump.
Topparna fick nya styrningar, ventiler och fjädrar som shimsades in med brickor under. Senare under montaget upptäckte jag att de retainers som var med i Crower-kitet var alldeles för djupa, vippan nådde inte ventillskaftet, så nya retainers fick köpas in. Hade ju koll på inspänningshöjden så det gick att para ihop retainers så jag inte behövde några shims alls längre.
Men har ett antal olika retainers över nu om någon behöver
Topparna planades minsta möjligt, bara så det gick rent.
Tätningar frästes in och är nu monterat på alla ventiler.
Blocket skulle borras för 040-kolvarna så det sattes upp i maskinen. När första skäret skulle tas så tyckte dom att det tog dåligt så han plockade ner skärstålet för att se om han ställt in det fel men allt såg riktigt ut. Han tog för skojs skull en ny kolv och satte i loppet och den föll rakt in
Motorn har alltså haft 030-kolvar men borret har varit alldeles för stort. Inte konstigt att den inte gått helt bra...
Hursomhelst, han mätte upp loppen och de var runda och fina så det räckte med en honing för att få loppen i rätt tolerans.
Skönt att slippa köpa nya kolvar.
Med maskinbearbetningen klar och delar hemma var det dags att börja montera ihop igen.
Alla lagerspel mättes upp och var helt ok.
Bottendelen börjar komma på plats.
Givetvis balanserades alla delar i samband med maskinbearbetningen. De nya delarna, kolv & stake, var ganska mycket lättare än de gamla. H-profilstaken med kolv var ca 300 gram lättare än originalstake med kolv. Veven fick lättas rejält, flexplatta, svängdämpare osv. nollbalanserades samt stakar och kolvar viktjusterades.
Toppar med vippor monterat men inte justerat. Kollat spel mellan ventil och kolv, vippa mot ventil och retainer mot tätning. Allt ok.
Har portmatchat toppar och insug med inget i övrigt.
Insuget blir ett Torker II alu-insug. Kanske blir bra med ett enplansinsug, det passar iaf bättre mot insprutets spjällhus.
Hit har jag kommit till dags dato.
Nästa steg är lackering av motorn före montering av insug och de sista delarna.
En ny turbin med 2400 rpm stall kommer också sättas in. Tyckte originalet var lite segt...
Återkommer när det närmar sig start.