Annons

P.Transport -95 3,1lV6 tänder inte!?

1
Hejsan!

Jag köpte en Pontiac transport -95 3,1l V6 till min dotter som nyss fyllt 18 år. Hon har inte fått bilen ännu!

Bilen är i Mycket fint skick där enda felet var en lagad tändstifts"kabel" som förra ägaren drog sönder när han bytte tändstift.
Nu hade han med silvertejp temporärt "lagat "den och bilen gick ju bra vid provkörningen!
När jag kom hem med bilen tog jag bort tändkabeln för att konstatera om det var akut utbyte eller om det kunde vänta lite...

Jag konstaterade snabbt att det nog var bara tur att det hade fungerat för tändkabeln var oanvändbar och jag fick ge mig iväg
till närmaste mack. Där hade dom begagnade tändkablar och vi fick jämföra längd och fästen och hittade en som nog passade men dåligt!
Jag åkte hem och monterade den så gott det gick och bilen startade.

Noteras bör att bilen redan från börgan (vid provkörningen) tänder eller(misständer) aningens ojämt (knappt märkbart varken
vid låga eller höga varv och detta gissade jag vid provkörningen hade med den lagade tändkabeln att göra!)
Detta lilla fel (för mig) är oförändrat efter kabelbytet och jag tänker att jag måste skaffa en orginal tändkabel!!
Det hinner jag dock inte göra för igår när jag kört de 2 milen från Växjö och hem, och bilen går nästan perfekt(bara den knappt märkbara misständningen finns) och jag parkerar bilen på uppfarten, går in en stund , kommer ut för att starta bilen ... så startar den men går väldigt ojämt tills den dör! Jag försöker starta den igen och den tänder mycket dåligt och ojämt och dör! Jag prövar igen och nu tänder den inte alls, men motorn drar runt normalt och allt annat verkar normalt.! Jag kollar den begagnade (ej orginal) tändkabeln och den sitter lite halvlöst. Jag försöker få fast den bättre och provstartar men den tänder inte alls nu. Allt annat ser helt normalt ut och bensin finns det!!

Kan något ha hänt med "spolen", "fördelardosan" eller annat i tändningssystemet då en tändningskabel lite temporärt och
bristfälligt har använts??

Tacksam för tankar och råd??

MVH Joakim
Annons

Re: P.Transport -95 3,1lV6 tänder inte!?

2
Hej jag ville bara komplettera:
Nyss var jag ute i bilen och vred på tändningsnyckeln och då händer INGETING, ..jo ett knackande ljud så länge jag har nyckeln i tändningsläget. Ljudet kommer från regionen för "fördelardosan" men jag hör inte exakt!!??

Hjälper informationen er som kan det här??

MVH Joakim

Re: P.Transport -95 3,1lV6 tänder inte!?

4
Tack The Judge för ditt snabba svar!

Jag kan inte så mycket om bilar och förstår att det finns intressantare bilar och frågor än min, men kan du eller någon annan besvara dessa frågor så att jag kanske förstår mer!!

1. Tändningskabel: Kan bristfälligt lagad/glappande sådan bidra till att annat negativt händer med tändningssystemet? tex spole eller fördelardosa??

2. Vad är det för klickande ljud jag hör i regionen för ?fördelardosan? när jag vrider nyckeln till tändningsläget och håller den där? ca 2 klick i sek och det är det enda som händer med bilen (ingen startmotor - inget annat!!? bara klick )

Tacksam för svar!

MVH joakim