Annons

Brytarlös tändning

1
Hej allihopa.
Jag ska konvertera min fördelare till en brytarlös system.
Ha en grand prix från 65 men de byt motorn till en 389. Här kommer en till fråga: Hur vet jag vilken motor sitter i ?
Någon som vet vad man köpa för grejer, det finns ju massvis med delar. Det behövs även en ny fördelarkåpa da den är sliten på insidan som rotorn går emot.
Hur ska tändningen ställas in då exakt?

Tacksam för alla tipps, jag är inte rent mekaniker utan bilplåtslagarmästare så jag ska lära mig lite nya grejer ;)
Annons

Re: Brytarlös tändning

2
Finns ingen anledning att lära sig nåt nytt vad gäller tändsystemet, förutom att serva de grejor som satt där från fabrik. Ingenjörerna där har redan gjort arbetet med att tänka ut vad som fungerar. Och fungerat har det gjort på 100-tals miljoner bilar från Detroit. Dock behöver ett original tändsystem servas vart tionde år eller så, inget större besvär utan ett rent nöje att ha full kontroll på grejorna. Att kolla kamvinkeln en gång per år på vårkanten är inte svårt.
I stället för att slänga bort pengar på ett illa fungerande eftermarknads leksakständsystem, så rekommenderar jag att köpa en present till frugan, nya leksaker till barnen, nya däck eller avgassystem till GP:n, då kommer pengarna i.a.f. göra nytta :-)
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/