Annons

Kan nån hjälpa till att lösa detta?

1
På bild

nr: 1
Så är det någon sorts relä. Vet ej om detta är just bara till fläkt motor eller om det har fler funktioner. Det kommer en sladd från huvud stammen som jag tror går in i den vita kopplingen med röd och svart kabel.

nr: 2
Denna kabel går in i torped väggen och kopplas samman med en hane innan för.

nr: 3
denna kabel går till vad jag tror är hastighets relät. Som troligtvis behöver kylning.

Så vad jag undrar. Jag har tagit bort hela ac anläggningen och ersatt denna med en vanlig fläkt. Kan man då ta bort nr1, och 2 ?. samt 3 och i stället använda en hastighet?. Måste jag plugga slangarna som går till nr:4 ?. Och sladden som kommer från huvudstammen kan ligga "lös" .?
Nån som vet?.

Pont
Annons

Re: Kan nån hjälpa till att lösa detta?

2
Det borde gå bra att koppla ifrån det du säger, bara isolera dom så det inte kan bli kortslutning.
Jag hade pluggat slangarna, annars kanske det drar i sig tjuvluft där, bättre kanske vore att koppla ifrån dom och plugga där dom "börjar" för att minimera risken för läckage.
Tror du inte det kan bli jobbigt att bara ha "fullt ös" läge på fläkten?
Den kanske inte låter så mycket?
Om du sätter dit ett sådant motstånd till fläkten så måste det nog sitta i fläkt trumman eller vad det kallas, så fläkten blåser på det hela tiden annars blir det för varmt och pajar, så det behöver kylning precis som du säger.

Re: Kan nån hjälpa till att lösa detta?

3
hej igen. Jo hylten de kanske kan vara jobbigt att använda just bara ett läge på fläkten. Så reglering är att föredra. Har forskat lite själv och kommit fram till att nr:1 är ett relä som troligen måste finnas där om man just använder hastighets motståndet för att det inte skall tära på tex tenningslåset etc då det drar ström. ( Kanske nån kan fylla i här om jag har fel). Så vad jag förstått så måste tex 1,2,3 vara kvar även på den "nya" fläkten utan ac. vad det gäller vacum slangarna så kanske de måste anslutas till tex insug!?!?!. Där är jag osäker.

men om nån har eller vet exakt hur det ska vara och vad detta är så skriv gärna vad du/ni vet.

Re: Kan nån hjälpa till att lösa detta?

4
Jag kan inte det med reläet, det måste gå att mäta sig fram hur det funkar, men här finns säkert nån som vet det.
Men slangarna tycker jag inte ska anslutas till vacuum, den som syns iaf har ju bara påverkat ett luftspjäll ser det ut som, och det finns inte längre så det finns ingen anledning till att koppla slangarna till något.