Annons
Annons

Re: Tändning.

2
Jag antar att jag kanske får bakläxa för detta inlägg. Men måste bara få skriva vad jag hört av en "lokal" skruvare. Han sa så här!. Då jag inte visste riktigt vad jag hade för kam etc kunde jag då ställa fördelaren på 2 sätt. Antligen ställde jag den ca 1/2 grad åt vardera håll och provkörde till motorn hade bästa respond vid belastad motor utan spikningar OBS! de kan vara svåra att höra så var uppmärksam!. Eller så ska motorn nästan boxna vid start och sedan hoppa igång då var inställning i hygglig symbios med motor. Tja det är kanske en bond inställning men funkade för mig då jag ställde tändning. Dock har jag inte ännu en potent motor och skulle kanske ställa lite högre krav än så om jag hade det! :lol: . Så du lär nog få bättre svar men ändå en hint om vad man kan göra!

Re: Tändning.

3
Det beror en aning på utformningen av förbränningsrummen samt hur effektivt förbränningen sker i dessa, vilket kompressionsförhållande som används, vilket material som används i topparna samt vilket bränsle som används.
Tändkurvan är egentligen en statiskt uträknad kurva beroende på motorns konstruktion och använda parametar som innefattar de tidigare nämnda samt slaglängd och cylinderdiameter.
Det är sällan eller aldrig nödvändigt att frångå fabrikantens rekommendationer.

En mager blandning brinner långsammare än en korrekt blandning och behöver därför antändas tidigare för att hinna brinna klart vid 14-20 grader ATDC för att uppnå cylinder peak pressure vid gynnsammaste vevaxelgrad för bästa effektivitet.

Många, även s.k. experter eller proffs, har i alla tider laborerat med högenergi-tändsystem eller typ MSD samt dragit tändpunkten långt utanför skalan för att få en trimmad motor med en kamaxel som har mer duration än standard att gå bra på tomgång.

De har totalt missat att tack vare att den vassare kammen ger en svagare vakuumsignal i insuget och därmed en svagare signal genom förgasarens venturi, så dras inte en tillräckligt förbränningsbar bränsle/luft blandning genom förgasarens tomgångskrets, och motorn går därför alltför magert på tomgång samt en bit upp i varvtalsregistret.

Den rätta kuren är istället att anpassa/modifiera tomgångskretsen i första hand och sen resten av bränslekurvan så att motorn får en tillräckligt förbränningsbar blandning genom hela registret, beroende på den vakuumsignal som erhålls från den vassare kammen.

Man får INTE fler hästar med ett "superduperdeluxe100hästarextra" eftermarknads tändsystem som kompenserar en för mager blandning, däremot får man en starkare motor om motorn får tillräckligt eller korrekt mängd förbränningsbar blandning.

ALLA tändsystem som antänder gnistan vid rätt tidpunkt har gjort sitt jobb som avsett, detta klarar ALLA tändsystem som är korrekt justerade, det finns således ingen anledning att byta ut ett väl fungerande original tändsystem.

En bra tändkurva att börja med kan vara 10-12 grader initialt, 20 grader från centrifugalregleringen, totalt 30-32 grader vid 4000varv samt 16-20 grader från vakuumförställningen (belastningsavkännaren).
Edelbrocktopparna har visat sig ha ineffektiva förbränningsrum och de vill ha uppåt 38 grader total förställning, liksom 1967 och tidigare Pontiac toppar.

Att jämföra värden som funkar i en bänk med verkligheten när motorn sitter i en bil och körs kan, och blir oftast, en besvikelse.
En bänkkörning kan verifiera ATT grejorna funkar men inte HUR de funkar i bilen där slutjusteringen sker.

Nu slutar jag innan det blir en bok, hoppas att detta hjälpte en aning?
1966 GTO TriPower
1970 GTO TheJudge
KentsQjet
http://www.poci.org/
http://gtoaa.org/